חסר רכיב

שעטנז | אורי הייטנר

27/04/2023

אין דבר המחלל את הסולידריות הלאומית של יום הזיכרון, יותר מהמרתה בסולידריות עם הרוגי האויב, בטקס השעטנז שמתקיים כבר 18 שנים

החיבור בין יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל לחג העצמאות, ייחודי למדינת ישראל.
החיבור הזה מבטא את אמת חיינו, כמדינה שקמה במלחמה, שביום הקמתה פלשו אליה כל שכנותיה על מנת להטביעה בדם ולסכל את הקמתה ושמאז, 75 שנה, היא ממשיכה להילחם על קיומה.

החיבור הזה מעביר שני מסרים, אחד הנוגע לחג העצמאות והשני ליום הזיכרון. המסר האחד, הוא שללא זִיו הָעֲלוּמִים וְחֶמְדַּת הַגְּבוּרָה וּקְדֻשַּׁת הָרָצוֹן וּמְסִירוּת הַנֶּפֶשׁ, לא הייתה קמה המדינה, היא לא הייתה מתקיימת עד היום והיא לא תתקיים בעתיד. המסר השני, הוא שחללי צה"ל לא נפלו לשווא, אלא למען תקומת ישראל ולמען שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל וילדיה.

זו המשמעות של יום הזיכרון. אין זה רק יום שבו אנו מתאבלים על יקרים שאינם, אלא זוכרים את מי שנהרגו למען קיומה של מדינה ישראל.
יום הזיכרון וחג העצמאות הם ימים של סולידריות לאומית. אלה ימים, שבהם אנו מתעלים מעל מחלוקות היום יום, ומקדשים את המאחד והמשותף – המחויבות המוחלטת לקיומה של מדינת ישראל, השמחה על קיומה ועל הישגיה והנכונות לשלם את מחיר הקמתה (הרי את האלטרנטיבה אנו מציינים שבוע קודם, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה).

אין דבר המחלל את הסולידריות הלאומית של יום הזיכרון, יותר מהמרתה בסולידריות עם הרוגי האויב, בטקס השעטנז שמתקיים כבר 18 שנים.
אין דבר המחלל את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, שנפלו במאבק על קיומה של מדינת ישראל, יותר מאשר טקס משותף עם מי שחרפו את נפשם במערכה להשמדת ישראל ומסרו את נפשם על הזכות הגדולה לרצוח יהודים.

טקס הפיגולים הזה הוא אחד הביטויים המכוערים ביותר של התהליכים הצנטריפוגליים, שנועדו לפלג ולשסע את החברה הישראלית ובכך למוטט את יסודותיה של מדינת ישראל. אם הסולידריות והערבות ההדדית אינה בין הישראלים והיהודים – שמאל וימין, חילונים ודתיים, אשכנזים ומזרחים, עולים ותיקים, אלא בין חלק מן הישראלים והיהודים לבין האויבים, זהו קעקוע בסיס קיומה של המדינה.

קראתי מאמר דמגוגי של זהבה גלאון בעד הטקס. במקום להתמודד עם הטיעונים נגד הטקס, היא טענה בעזות מצח, שההתנגדות נובעת מה"עליונות היהודית" (איזה טרנד בזוי, השימוש הנואל במושג השקרי הזה) שלפיה המשפחות הפלשתינאיות מתאבלות על יקיריהן פחות מהמשפחות הישראליות.

איש אינו טוען כך. ברור שאבלן של אותן משפחות כמוהו כאבלן של משפחות חללינו. אבל מה הקשר? ובכלל, יש בעולם מלחמות רבות והרוגים רבים. האם ביום הזיכרון לחללי צה"ל אנו מתייחדים עם זכרם של חללי צבא רוסיה וצבא אוקראינה ועם חללי מלחמת האזרחים בסודן? כמובן שלא, כי זה יום הזיכרון הלאומי שלנו. קל וחומר בן בנו של קל וחומר, כאשר מדובר בחללי האויב, שנפלו במלחמות נגדנו. אבל למה להסתפק ביום הזיכרון לחללי צה"ל? הרי גם אבלן של המשפחות הגרמניות על חלליהן במלחמת העולם השניה גדול ואמתי. האם אנו עורכים טקס משותף לנרצחים בשואה ולרוצחיהם הנאצים שנהרגו במלחמה, כי אלה ואלה הם "קורבנות השנאה"?

****

המחבל חיירי עלקם, בן 21 מא-טור, יצא למסע רצח יהודים בנווה יעקב, רצח שני יהודים שנקלעו בדרכו ולאחר מכן ביצע טבח בחצר בית כנסת ונהרג בחילופי אש עם שוטרים. ואלה שמות שבעת בני האדם שהוא רצח: נטלי ואלי מזרחי, רפאל בן אליהו, הילד אשר נתן, שאול חי, אירינה קורולובה ואיליה סוסנסקי.

ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נערך בגני התערוכה כנס התייחדות עם זכרם של כל השמונה; של הרוצח ושל הנרצחים. הרי כולם הם "קורבנות השנאה".
ויום אחרי החיבוק למשפחות המחבלים, משפחות שכולות התעמתו אלו עם אלו בבית הקברות.


הפיגוע בנוה יעקב. אותו טקס זיכרון לנרצחים ולרוצח (הצילום מוויקימדיה)

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

לא חובה להשיב לכל תגובה

גדעון גלעדי | 30/4/2023

אורי יקר, 
אתה אמיתי, חרוץ, דבק ומוערך. 
אבל אינך חייב להגיב על כל תגובה. 
תן גם לאחרים להוסיף אינפוט לרעיונות שחייבים להילקח בחשבון. 
אנחנו לא עקשנים אובססיבים שרק דברינו נחשבים. 
לפעמים כדאי להתאפק. התגובה שלך ווכחנית לחינם.
וחשוב מאד לציין, לדעת, להפנים,  שאמא זו אמא ומי שמתעלם, מתנתק מהציבור שאליו הוא מכוון.

תשובה לקוני

אורי הייטנר | 30/4/2023

דומני שיש לנו, כיהודים, סיבות מספיק טובות כדי להבין שמיצינו את אופציית הגלות. הבחירה לשוב למולדתנו ולהקים בה מדינת לאום ריבוני משלנו, היא ההכרח להמשך קיומו של העם היהודי. אנשים שיבחרו לרדת מהארץ, הם לא אנשים כמוני. הם היפוכם של אנשים כמוני.

תשובה לגדעון ולעמית

אורי הייטנר | 30/4/2023

אני משתומם על תגובותיכם.

האם פקפקתי בכאב האימהות של האויב?
האם אמרתי שכאבו של אחד אחר משל אויבו?
כלל לא.
דיברתי על המהות והמשמעות של היום הזיכרון לחללי מלחמות ישראל, הצמוד ליום העצמאות, שהוא יום של סולידריות לאומית והתייחדות לאומית עם הנופלים במלחמה על עצמאות ישראל וביטחונה. אין זה יום שבו אנחנו צריכים להיות סולידריים עם חללי המלחמה להשמדת ישראל. טקס כזה הוא חילול יום הזיכרון. 
אני בטוח שכל אמא של חייל נאצי כאבה את בנה כאב אמתי. האם בשל כך נערוך ביום השואה טקס זיכרון משותף לנספים בשואה ולרוצחים הנאצים?

צומוד

קוני | 28/4/2023

אנשים שדעתם כדעתך, הייטנר, עזבו והקימו קהילות יהודיות משגשגות בבלקן, בספרד ובאשכנז, כי הבינו שארץ אינה חזות הכל. הם גם יעזבו מחר כשהתנאים להיות "עם חופשי בארצנו" לא יתקיימו.

לכן את התלמוד הבבלי חתמו בבל.
מדינה, כלשונו של המר"ן ר' ישעיהו ליבוביץ זצ"ל: היא "התארגנות של אנשים לפינוי אשפה", היא לא ערך, היא רק אמצעי ואם היא תיהיה מדינה שתגביל את החופש שלי ותשלח את נכדיי למלחמות "צודקות" היא תאבד את זכות קיומה וגם אנשים שהיום הם בדעתך, יקומו וילכו ממנה, או יעדיפו להתבצר במצדה עד מותם.
רבים וטובים היו קורבנות שווא של שגיונותיהם של מנהיגים אחוזי שגעון גדלות ואמונה בכוחו של הטנק לשנות את המציאות. די אם נזכיר את קורבנות מלחמת לבנון. יהי זכרם ברוך.

sgv nakhnv

גדעון גלעדי | 28/4/2023

אורי מתבטא ברשתות ובעיתונות שנים רבות ואני משבח אותו על כך. לא רק שאכפת לו, אלא שהוא ציוני בכל רמח אבריו, מגשים בעצמו באופן אישי את הציונות ויש לו זכות מלאה להשפיע. 
הבעיה היא ש"עמשראל" הוא עם חושב, חולק, וכחן, דעתן ולא ותרן. 
לכן תמיד יש מה לומר, ובמקרה הזה, נראה לי שיש לי זכות להוסיף התייחסות, כמובן בלי להתנגד לדברי אורי. 
אחי, אביהוא גלעדי ז"ל נפל ביום הכיפורים ליד המחצבה שלנו בנפח. הוא ניהל את מתקן האספלט שלנו שהיה חלק מהמחצבה ומתקן הבטון ובעצם היינו עם ראשוני בוני הגולן החל משנת 1968. היינו התעשיינים הראשונים מעבר לקו הירוק. 
לאחר נפילתו של אביהוא, בחטיבה 679 של אורי אור , ביקשה אימנו, ד"ר גיטה גלעדי מכפר גלעדי, להיות בשטח שדה הקרב שבו נפל אביהוא. עלינו לשם. אביהוא גוייס בשבת, חזר לגולן לאזור המחצבה, וביום שני בבוקר נהרג 300 מטר ממתקן האספלט "שלו". 
השטח היה שרוף כולו, ואמא באה מעבודתה, לבושה בחלוק הלבן של הרופאה, עם נעליים לבנות.  עצם ההליכה בשטח התבטאה בסימנים שחורים בלתי נשכחים. זה היה כבר לאחר פינוי ההרוגים מהטנקים שלנו שהיו פזורים בשטח. מחזה שלא יישכח, עדות לגורליות שבנצחון מול מי שאמרו לכבוש את הגליל. אבל היו יותר טנקים סורים הרוסים ופגועים וגם ריח אופייני שלעולם לא אשכח. 

והנה בדרך לסינדיאנה, במעלה הגבעה, גל גדול של אבני בזלת כמו בגולן. היה ברור שזוהי קבורה זמנית של חללי האויב. מבין האבנים בצבצה נעל . היה ברור שזו לא נעל שלנו עם מקום לדיסקית. נעל של חלל סורי.  אמא מסתכלת, בוחנת, מביטה. מה עבר לה בראש? אמא יהודייה שכמעט כל משפחתה אבדה בנובמבר 1941 ביער רומבולה בריגה שבלטביה עם 24 אלף יהודי ריגה שנרצחו תוך יומיים ביריות. ולבסוף אמרה, "מה אתם חושבים? גם לו יש אמא".
לא לי, ולא לאורי ואולי לאיש אין תשובה לאמירה כזו מפי אמא. 
וזו אותה אם שאמרה תמיד שאל לנו לסלוח לערבים על הטבח בחברון 1929.
(יודע ביטויים של אמהות מחבלים.. אלו אמירות של הזיוף שנקרא "כבוד המשפחה")
תקצר היריעה מלעסוק בכל היבטי מעמד כזה. ברור ששטחיות, חוסר עומק, הזיות משיחיות, צדקתנו האולטימטיבית ועוד ועוד - כל אלו ימשיכו להיות הנושאים שבהם נעסוק בלי להציע פתרון ממשי, בר קיימא, ובלי להפסיק את ההרג ואת בכי האמהות. אבל דבר אחד לא נוכל לעולם להפסיק או למנוע - את תחושת האמהות !  זה תמיד יהיה שם ובל נתעלם. 
סבי, ישראל גלעדי, ממקימי השומר, ומקים כפר גלעדי, מייד עם הגיעו לארץ ישראל ב- 1906, ביחד עם חבריו, הלכו ולמדו ערבית, קרוא וכתוב. הם הבינו שיש כאן מישהם, שהם לא מובנים מספיק. לא עבר זמן והפכו לבוררים בקרב שכניהם. זה עשה מהשומרים מומחים לעולם הסובב, מוסלמים, דרוזים, נוצרים, צ'רקסים ואחרים. הם לא היו שומרים של "פיף-פאף" אלא השיגו שקט בהרבה הרבה שכל ותבונה. 
בואו, במקום לדבר ולהתווכח כל כך הרבה, נלמד עוד שפה בחיינו, לא נצטער על כך. 
אני מאד מצר על כך שלא למדנו ערבית בבית הספר כשפת חובה. 
ולענין האמהות - אל תדון את אוייבך עד שתגיע למקומו, או למקום קבורתו. 
אינני מעורב כלל בכנסי האבל המדוברים, אינני יודע אם הייתי משתתף שם,
דבר אחד בטוח - יש שם הרבה אמהות !!

סיכוי להבנה? תשובה לאורי הייטנר

אמית בירן איש עם | 28/4/2023

חבל אורי, שכך אתה רואה את הדברים. אכן ביום הזכרון אנו מנסים לומר לעצמנו שיקירינו לא הקריבו חייהם לשוא . אבל הבחנה בין כאב לכאב אינה מידה אנושית. השכול בצד השני כואב כמו השכול שלנו. בקרבם גם אמהות ששכלו ילד שנהרג "במקרה", לא מי שנלחם למען עמו. אם נדע לראות את הצד השני כבני אדם שווים לנו - אולי יהיה פעם קיום בשלום במזרח התיכון שלנו. העמדה שלך, לצערי, לא תקרב את הגאולה.

צומוד

אורי הייטנר | 27/4/2023

אנשים שדעתם כדעתי לעולם לא יעזבו את המולדת. בשום מחיר. אין לנו ולא תהיה לנו ארץ אחרת.

כאב חללי העימות משותף לשותפי העימות

גדי איש עם | 27/4/2023

ברור שאנחנו לא שותפים לימי זיכרון של עמים אחרים, כגון אוקראינים או רוסים. אבל אנחנו והפלשתינים שותפים לעימות מדמם וממושך, שבמהלכו אנו גורמים אלו לאלו קרבנות, סבל וכאב של זיכרון. 

אני חושב שהעימות הזה הוא אסון משותף של שני העמים. אני חושב שלשניהם קיימת לגביו אחריות. אני משוכנע כי לשני העמים יש אינטרס מכריע לסיים את העימות הנורא הזה. שניהם חייבים לשנות אסטרטגיה, כך שניתן יהיה לסיימו. 
זו הסיבה העמוקה והמהותית לכך שיש הצדקה וטעם לאירוע זיכרון משותף של כל אלו, משני העמים, שחושבים כמוני.
מי שמאמין שרק לנו הארץ הזו, ועל הפלשתינים להיעלם, או לפחות להסכים לכך;
וגם מי שחושב שהעימות בינינו לפלשתינים הוא נצחי, חסר סיכוי, כי הם לעולם לא יקבלו את קיומנו;
עבור כל אלה ערבי טוב הוא ערבי מת.
כלומר, האבל שלהם הוא השמחה שלנו, והאבל שלנו הוא שמחתם.
אכן לכל אלו, משני הצדדים, אין טעם ואין הצדקה לקיום של אירוע זיכרון משותף.


אורי הייטנר, ציוני?

זמי בן חורין | 27/4/2023

קראתי את מאמרו של אורי הייטנר. דעותיו ידועות, קראו עליו באינטרנט. בדבר אחד אני בטוח שדעותדעותיו לא קידמו שלום במזרח התיכון בכלל וישראל בפרט. האסטרטגיה הציונית שלו זה מכבר פשטה רגל ומובילה אותנו לחורבן בית שלישי. אז מי שמקבל את עמדותיו של הייטנר ייטיב לעשות למען בטחונו אם יתחיל לחפש לו ארץ אחרת. מדינת ישראל בעמדותיו של הייטנר קיצה קרוב.

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב