חסר רכיב

התשתית החוקתית רעועה מאי פעם | אסנת עקירב

25/04/2023

ההפיכה המשטרית שמתחוללת בימים אלה, מתבססת על הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן לתקן את חוקי היסוד

מחר נציין את יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל והשמחה רחוקה מהלב. בהכרזת העצמאות הבטיחו מנהיגי ומנהיגות המדינה שבדרך שעד אוקטובר 1948 תכתב למדינת ישראל חוקה.

והיום 75 שנים לאחר הקמת המדינה, חוקה אין. אבל, הפיכה משטרית שמתעללת בחוקי היסוד הקיים, יש ויש.

 

במה בעצם מדובר? פשרת הררי משנת 1951 ( ח"כ יזהר הררי מהמפלגה הפרוגרסיבית) הציעה את הנוסחה עליה אנחנו נשענים עד היום: נחוקק חוקה בשלבים. נקרא לחלקים חוקי יסוד וביחד, בבוא העת, נאגד אותם יחד לחוקה אחת.

 

מה יש לנו היום, ביום הולדתה ה-75 של מדינת ישראל?

 

13 חוקי יסוד, מתוכם 7 חוקי יסוד שניתן לשנותם ברוב פשוט (3 חברי וחברות כנסת במליאה, שניים מצביעים בעד ואחד נגד - החוק עובר) ו-6 חוקי יסוד שניתן לשנותם ברוב רגיל (61 חברי וחברות כנסת שיש לכל קואליציה). לנתונים אלה שתי משמעויות: ראשית, עדיין אין לנו את כל חוקי היסוד הנדרשים לכונן חוקה (חוק יסוד: החקיקה, חוק יסוד: השוויון). שנית, חוקי היסוד בניגוד לחוקה, הם שבריריים וניתנים לתיקון בקלות, על בסיס גחמה של קואליציה נתונה.

 

ההפיכה המשטרית שמתחוללת בימים אלה, מתבססת על הקלות הבלתי נסבלת בה ניתן לתקן את חוקי היסוד (למשל חוק יסוד: הממשלה, תיקון נבצרות ראש הממשלה, שעבר בקריאה שלישית).

מסך כל הצעות החוק שהוגשו בכנסת הנוכחית 126 הצעות חוק הן עם הכותרת חוק-יסוד. מתוכן 28 הצעות חוק עם הכותרת חוק-יסוד: הממשלה (שתיים מהן עברו בקריאה שלישית). בליץ חקיקתי כזה לא היה בישראל מעולם. בין השנים 1948 עד 1990 נחקקו חוקי יסוד ונעשו תיקונים 28 פעמים. בין השנים 2015-2019 נחקק חוק יסוד חדש ותוקנו 14 פעמים חוקי יסוד, בשבעת חודשיה הראשונים של הכנסת ה-23 (ממשלת החירום למלחמה בקורונה) נעשו 6 תיקונים בחוקי היסוד.

 

הכנסת הנוכחית פרצה כל גבול, הן בכמות התיקונים, הן בתוכן של התיקונים, או חוקי יסוד חדשים (חוק יסוד: לימודי תורה) והן בשינויים מהותיים במערכת האיזונים והבלמים באמצעות חוקי היסוד (למשל חוק יסוד: הממשלה, נבצרות ראש הממשלה).

 

75 שנות עצמאות של המדינה והתשתית החוקתית שלנו רעועה מאי פעם.

יום העצמאות הזה יכול להיות יום עצמאות מכונן, אשר בו יתחיל המהלך לאיגוד חוקי היסוד לכדי חוקה שלא ניתן יהיה לשנות אותה בקלות או חלילה רגע בו נעבור את נקודת האל חזור ונחדל להיות דמוקרטיה.

 

העצמאות הזאת היא בידיים של כל אחת ואחד מאיתנו. עלינו להכיר בנתונים על שברירותה של המערכת החוקתית בישראל ולא להפסיק להפגין כנגד ההפיכה המשטרית.

 

ועדת חוקה. כמות התיקונים פרצה כל גבול (צילום מאתר הכנסת)

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב