חסר רכיב

במלחמות אין מנצחים | תום נבון

23/01/2024

 

מחשבות ליום השואה הבינלאומי, הראשון אחרי ה-7 באוקטובר


באוגוסט האחרון, חודשיים לפני פרוץ המלחמה, חזרתי לארץ אחרי שלוש שנים שביליתי עם משפחתי בעיר לייפציג שבגרמניה.


לייפציג שוכנת בלב המישור הגדול של צפון אירופה. מאופק עד אופק אין הר נראה לעין.


לכן הגבעה היחידה בעיר, גבעה מיוערת וירוקה בגובה כמאה וחמישים מטר, נראית למרחוק. הגבעה היפה הפכה למוקד משיכה עבורנו, יוצאי ארץ הררית. פקדנו אותה אחת לכמה שבועות, בדרך כלל עם בננו הקטן אורי, שהיה אז בשנות הגן שלו.


כשסבתא באה לביקור מישראל לקחנו אותה כמובן לגבעה. כשמטפסים בשביל השבלולי במעלה הגבעה, מדי פעם הרגל ניגפת באבן. אם מתכופפים ומתבוננים בינות לעשבי הבר מגלים אבנים משונות, ריבועיות, לבני בניין בעצם, אדומות כאלה של אירופה. לעיתים מבצבץ גם איזה גיד ברזל.


סבתא תוהה על האבנים המשונות, ואנחנו מספרים לה את תולדות הגבעה. אין זו גבעה טבעית, אלא תל הריסות. חורבותיהם של בתי העיר, שהפציצו בעלות הברית, נאספו ונערמו כאן לאחר המלחמה.


אנחנו נסחפים בשיחת מבוגרים ושוכחים לרגע שלצידנו צועד גם אורי הקטן, בן חמש בערך. את הנעשה אין להשיב. אורי גילה תגלית היסטורית ששינתה את חייו – מלחמת העולם השנייה! מאז ואילך הוא לא הפסיק לשאול: מתי הייתה המלחמה? ואיפה? ומי נגד מי? וכמובן – מי ניצח?


***

עד אז כבר התעשתנו, נזכרנו באחריות ההורית שלנו וניסינו לתקן את המעוות: במלחמות אין מנצחים. כולם מפסידים. אבל אורי ילד נבון, ומקשה: אז איך המלחמה נגמרה? עכשיו הסתבכנו: בהתחלה גרמניה כבשה את פולין ואת צרפת וחלק מברה"מ ועוד ועוד. אחר כך ברה"מ וארה"ב ובריטניה וצרפת כבשו את גרמניה.


מממ... זה לא בדיוק הנראטיב המקובל (אפילו אצל שוחרי שלום שכמותנו) של מלחמת העולם השנייה, מלחמת בני האור בבני החושך. אבל אם אמרנו שבמלחמות אין מנצחים אז אין מנצחים!



יום השואה הבינ"ל. הסובייטים שחררו, הסובייטים כבשו (מקור: topwar.ru)


אחר כך חשבתי על זה יותר לעומק ותהיתי: אולי בכל זאת הסיפור שסיפרנו לאורי יותר מדויק מהנראטיב המקובל? הרי מי גרם לאותן הריסות כה רבות שנערמו לגבעה? הטובים, חילות האוויר של בריטניה וארה"ב. הם הפציצו את האוכלוסייה האזרחית בערי גרמניה בהפצצות "שטיח", שספק אם החלישו את המשטר הנאצי ואולי אף חיזקו אותו. ומי שחרר את לייפציג מלפיתת הנאצים? הסובייטים, שבעצם כבשו אותה והכפיפו אותה למשטר דיכוי חדש.


יום השואה הבינלאומי נקבע ב-27 בינואר, יום שחרורו של מחנה אושוויץ על ידי הצבא האדום. כמה ימים קודם לכן יצא יצחק בן ה-13, שלימים יהיה סבא שלי, בצעדת המוות מאושוויץ מערבה. לאחר שהוצעדו בשלג במשך כמה ימים שוכנו האסירים ללינת לילה במחנה העבודה בלכהאמר. שם נקלעו לקרב ארטילריה לילי אדיר ממדים בין הסובייטים לגרמנים. פגזים נפלו גם בשטח המחנה ואסירים נהרגו.

משהבחין שהשומרים הגרמנים ברחו, יצחק לקח עמו את בן דודו החולה והתשוש וביחד עם עוד חבר נמלטו והחלו לצעוד מזרחה.


עשרות פעמים שמעתי אותו מעיד על הרגע שבו הופיע מולם בדרך הטנק אדום הכוכב. לאחר שסיפר על כל תלאות אושוויץ, כולל אובדן הוריו, בדרך כלל רק בקטע הזה בעדות נשבר קולו ולחלוחית עלתה בעיניו. מהטנק ירד חייל חסון, חיבק את שלושת ה"צלופחים" (כך סבא תמיד אמר) הצנומים, המכונמים והמטונפים, ואמר: "אִיך בִּין אויך א ייד", גם אני יהודי.


אין ספק בדבר, החיילים הסובייטים שחררו את אסירי אושוויץ לחופשי והצילו אותם ממוות כמעט ודאי. אך בה בשעה הם כבשו את פולין והקימו בה משטר חסות דכאני, שכעבור 20 שנה גירש את אחרוני היהודים ששרדו בה, ביניהם ניצולי אותו המחנה. שחרור או כיבוש?


***

ב-1948 שחררנו את ארץ ישראל, או כבשנו את פלסטין? והצבא המצרי שחרר את רצועת החוף האקראית (שמאז ואילך נודעה כרצועת עזה) מאימת הכיבוש הישראלי, או שכבש את תושביה הפלסטינים, שמעולם לא קיבלו אזרחות מצרית? וב-1967 שחררנו אותה מהכיבוש המצרי או כבשנו אותה בעצמנו? ב-1994, "עזה תחילה" שוחררה מהכיבוש הישראלי או נפלה טרף להנהגת אש"ף-חוץ בראשות הטרוריסט ערפאת, שהצליח למצב את עצמו בעולם כנציג הבלעדי של העם הפלסטיני? וב-2005, בהתנתקות, עזה שוחררה סופית מהכיבוש הישראלי או נפלה טרף לחמאס, שהשתלט עליה בהפיכה צבאית תוך פחות משנתיים והטיל עליה משטר טרור אסלאמיסטי דכאני?


כשרוצחי החמאס השפלים שעטו אל יישובי עוטף עזה בשבעה באוקטובר 2023 הם נשמעו קוראים: "חזרנו אל האדמות שלנו". במובן מסוים, שאין בו שום הצדקה למעשי הזוועה שלהם, הם צודקים. חלק מאדמות הכפרים ברצועה נשארו ב-1949 בצד הישראלי של הגדר והפכו לאדמות הקיבוצים. היו גם כפרים באזור שתושביהם גורשו לרצועה, אפילו אחרי תום המלחמה.


צה"ל יצא שוב לכבוש את רצועת עזה, הפעם כדי למגר את שלטון הטרור של חמאס. בדרך נהרגו גם אלפי אזרחים פלסטינים, שלוחמי החמאס השתמשו בהם כמגן אנושי. בתקווה שצה"ל יצליח להשלים את משימתו - מיגור שלטון החמאס - ישתחררו מאימתו לא רק תושבי ישראל אלא גם תושבי הרצועה. אך מה יהא אחר כך, האם יפלו תחת כיבוש חדש?


החברה הישראלית נקרעת סביב שאלה: מה ייחשב ניצחון במלחמה? מצד אחד מתנוססים שלטים "מנצחים. שולטים. מיישבים". מצד אחר, "אין ניצחון עד החטוף האחרון!"

***

אתמול הדרכתי בתערוכה שלנו, של תנועת המחנות העולים, בכיכר החטופים. התערוכה מסתיימת בתמונה של המונים בעצרת מניפים את הדגל הענק שיצרנו: "אין ניצחון עד החטוף האחרון." אחת החניכות שאלה אותי: "רגע, אבל במלחמות אין מנצחים..."


נכון, נזכרתי, במלחמות אין מנצחים. כבר שלושה חודשים ויותר כולנו מפסידים: הנרצחים והחטופים, החללים והפצועים, המשפחות השכולות ומשפחות החטופים, ההרוגים והפצועים הפלסטינים ומשפחותיהם, מאות אלפי הפליטים משני צדי הגדר. שני עמים שלמים מוכי טראומה. במלחמות אין מנצחים.


אין ספק, צריך למגר את צבא הטרור של חמאס ככל שהדבר ניתן. וחייבים להחזיר את החטופים בחיים, את כולם, עכשיו. בלי שני הדברים הללו אין לנו תקומה. אבל ניצחון לא יהיה לנו. כי במלחמות אין מנצחים. מלחמה לא יכולה להיגמר בניצחון. רק בשלום.


תגובות לדף זה
תגובה חדשה

באמת, אף אחד, אף פעם...

יניב בן חנן | 25/1/2024

לא דיבר, על הקורבנות מצד העם הגרמני, במלחמת בעולם השנייה. כמה אזרחים ואזרחיות גרמנים וגרמניות, נהרגו במלחמה הזאת. כי הגרמנים ( תודה לאל ) הפסידו במלחמה הזאת. אבל כל העולם מדבר על כמות הילדים הפלסטינים שנהרגו בעזה עד היום. בלי לשאול, אם החמאס הוא הריבון שם, אז למה הוא לא מספק להם מקלטים? בשביל להגן עליהם מהפצצות צה"ל.

לא לגיבורים המלחמה

דודו אמיתי | 24/1/2024

שַׁבְתִּי וְרָאֹה תַחַת הַשֶּׁמֶשׁ כִּי לֹא לַקַּלִּים הַמֵּרוֹץ וְלֹא לַגִּבּוֹרִים הַמִּלְחָמָה וְגַם לֹא לַחֲכָמִים לֶחֶם וְגַם לֹא לַנְּבֹנִים עֹשֶׁר וְגַם לֹא לַיֹּדְעִים חֵן כִּי עֵת וָפֶגַע יִקְרֶה אֶת כֻּלָּם (קהלת). תודה תום על דבריך הנבונים והצודקים. לא יהיה ניצחון במלחמה הזאת כי כולנו כבר הפסדנו - את האמון, את הביטחון, את תחושת הריבונות והמוגנות. יום כיפור? היא עלתה לנו בכ-2,500 הרוגים ומי יודע כמה פצועים ונפגעי טראומה. במלחמות אין מנצחים. 

תודה

אלעד | 24/1/2024


מטלטל! חזק. כבר קראתי את התגובה הראשונה המזלזלת. לצערי צריך אומץ בימים האלה להרים קול ביקורתי, מעורר שאלות קשות. עשית זאת ברגישות רבה ובאמירה כנה. עד הניצחון מפמפם מכל מקום שלא לדבר על ערוץ טלוויזיוני רווי רייטינג שאם נחבר את 13 עם מה שהיה ערוץ 1 נגיע אליו ונמצא שרשות השידור הישראלית עברה מהפכה לכיוון קלגסי מובהק. תודה. ברשותך משתף

במלחמות יש מנצחים

אורי הייטנר | 24/1/2024

במלחמת השחרור כל מדינות ערב פלשו למדינת ישראל בת יומה על מנת להטביעה בדם, לסכל את הקמתה ולבצע ג'נוסייד ליישוב היהודי, שלוש שנים אחרי השואה. הדפנו את הפלישה, מדינת ישראל קמה ואף הרחיבה את גבולותיה מעבר לגבולות החלוקה. זה היה ניצחון ברור וחד-משמעי. 


ערב מלחמת ששת הימים ישראל הייתה במצור, מוקפת בטבעת חנק שעמדה לתקוף אותה, כאשר לא היו לה גבולות בני הגנה. ישראל יצאה למתקפת נגד מקדימה, הביסה את שלושת צבאות ערב והרחיבה בענק את גבולותיה. זה היה ניצחון ברור וחד-משמעי. 

במלחמת יום הכיפורים ישראל הופתעה קשות בידי שני צבאות אויב, ותוך 19 יום הביסה את תוקפיה והגיעה לשערי דמשק ולמאה ואחת ק"מ מקהיר. זה ניצחון דרמטי. 

במלחמה הזאת אנחנו יכולים לנצח וחמאס יכול לנצח. אם לא נחסל את כוחו השלטוני והצבאי של חמאס ולא נפרז את עזה - יהיה זה ניצחון חמאס, ניצחון הטבח, טיהור אתני של הנגב המערבי והגליל וראשית הסוף של מדינת ישראל. קמפיין הכניעה שהולך וצובר תאוצה, עלול להוביל אותנו לאסון הזה. אם נמשיך את המערכה בנחישות עד השגת מטרותיה - יהיה זה ניצחון ישראלי ברור. 

המסר הפציפיסטי לפיו אין מנצחים במלחמה מנותק מן המציאות. הוא גם מסר בלתי מוסרי, כי אין מוסר ללא אבחנה בין טוב לרע וללא מלחמה נחושה של הטוב למיגור הרע.

כל מילה בסלע

עודד וגנר | 23/1/2024

אין מה להוסיף.

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב