חסר רכיב

חוק תקרת החקיקה | אודי פלד

15/01/2024

 

בצד "חוק יסוד החקיקה", רצוי לשקול לחוקק גם את "חוק תקרת החקיקה". דהיינו, לייצר "תקרה" שאפילו מחוקקים בעלי שיעור קומה, או בעלי שיגעון גדלות, אינם יכולים להתנשא מעליה

 

כידוע, לכול בית – וזה כולל גם את בית המחוקקים – יש יסודות/רצפה, וגם גג/תקרה.

 

מדברים היום רבות ב"חוק יסוד החקיקה". שיגדיר – בין השאר – מהו חוק "יסוד" (להבדיל מחוק "רגיל") ובתור שכזה, כיצד מחוקקים אותו (להבדיל מחיקוק חוק רגיל) ומה הם התנאים לביטולו (או להחזרתו לבית המחוקקים).

 

אבל בצד "חוק יסוד החקיקה", רצוי אולי לשקול לחוקק גם את "חוק תקרת החקיקה". דהיינו, לייצר "תקרה" שאפילו מחוקקים בעלי שיעור קומה, קל-וחומר מחוקקים בעלי שיגעון גדלות, אינם יכולים להתנשא מעליה.

 

תפקידו של חוק תקרת החקיקה יהיה להבטיח את הפרדת הרשויות, דהיינו, ההפרדה בין הרשות המבצעת והמחוקקת (שהן דה-פקטו רשות אחת) ובין הרשות השופטת, שהיא למעשה הרשות היחידה העשויה לבקר ולהגביל את הרשות המבצעת (שכאמור לעיל, בסיטואציות המוכרות לנו שולטת דה-פקטו, ובאופן מוחלט, ברשות המחוקקת שאין לה שום "רצון" משל עצמה).

 

אבל גם בכך לא סגי. מרבים להדגיש אצלנו את שיטת הבחירה הדמוקרטית ככזו המבטיחה את הדמוקרטיה כשיטת ממשל. ובכן, ממש לא!!  משטרים אפלים בהיסטוריה עלו לשלטון בצורה דמוקרטית למהדרין. דיקטטורות בנות ימינו מכנות את עצמן "דמוקרטיות" (ואולי אפילו מאמינות שהן באמת כאלה).

 

גם "חוקה" – כשלעצמה – אינה מבטיחה את קיום עקרונות הדמוקרטיה בכלל ואת פרק זכויות האדם והאזרח בפרט. (אני לא מצוי בפרטים, אבל מומחה לדבר אמר לי שחוקת ברית-המועצות – כפי שהיא כתובה "על הנייר" – היא יותר ליברלית ומתקדמת אפילו מחוקת ארצות-הברית).

 

נכון, גם עצם קיומה של רשות שופטת, לרבות "בית משפט עליון", אינם מבטיחים הפרדת רשויות אמיתית ועצמאות שיפוטית. בתי-משפט על כול דרגותיהם היו קיימים וקיימים גם בדיקטטורות האפלות ביותר. נכון, ברגע שמשטר דיקטטורי משתלט על המדינה, לא יעזרו לא חוקים ולא חוקה, ורשות שופטת עצמאית אינה יותר מאשר מראית עין (עצומה לרווחה).

 

אז מה בעצם נשאר לנו? נכון, לא הרבה, אבל המינימום ההכרחי (לגבי רשות שופטת במדינה המקיימת הלכה למעשה עקרונות הדמוקרטיה) הוא:

 

# ועדה למינוי/הדחת שופטים בה ניתן כוח שווה לקואליציה ואופוזיציה.

 

# מינוי/הדחת שופט ברוב מיוחס בוועדה.

 

# חוק תקרת החקיקה הקובע כללים להבטחת עצמאותה של הרשות השופטת.



 אולם בית המשפט העליון. שיטת הבחירה לא מבטיחה דמוקרטיה

(מקור: דוברות הרשות השופטת)

 

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב