חסר רכיב

גּוֹרַל הָרָשׁ הוּא דְוָי (זהירות, משל סוציאליסטי לפניך) | דודו פלמה

08/01/2024

 

אלה שלמרות שיש להם הרבה כסף, הם ייקחו תמיד מהעני את כבשתו היחידה, או שיבקשו מהציבור לממן את שיפוץ ביתם הפרטי

 

1.וַיֹּאמֶר לוֹ שְׁנֵי אֲנָשִׁים הָיוּ בְּעִיר אֶחָת, אֶחָד עָשִׁיר וְאֶחָד רָאשׁ. לְעָשִׁיר הָיָה צֹאן וּבָקָר הַרְבֵּה מְאֹד. וְלָרָשׁ אֵין כֹּל כִּי אִם כִּבְשָׂה אַחַת קְטַנָּה אֲשֶׁר קָנָה וַיְחַיֶּהָ, וַתִּגְדַּל עִמּוֹ וְעִם-בָּנָיו יַחְדָּו; מִפִּתּוֹ תֹאכַל וּמִכֹּסוֹ תִשְׁתֶּה וּבְחֵיקוֹ תִשְׁכָּב וַתְּהִי לוֹ כְּבַת. וַיָּבֹא הֵלֶךְ לְאִישׁ הֶעָשִׁיר, וַיַּחְמֹל לָקַחַת מִצֹּאנוֹ וּמִבְּקָרוֹ, לַעֲשׂוֹת לָאֹרֵחַ הַבָּא לוֹ; וַיִּקַּח אֶת כִּבְשַׂת הָאִישׁ הָרָאשׁ וַיַּעֲשֶׂהָ לָאִישׁ הַבָּא אֵלָיו (שמואל ב' י'ב)

 

 

2. אם נתעלם מכל הידוע לנו אודות משל כבשת הרש, ונתבונן אליו בעיניים יחפות, כלומר לא דרך עיניהם הסטנדרטיות של אנשי ארגון קהלת, נגלה שיש לנו כאן סיפור מקומם המוחה על חזירות של עשירים בחברה.

 

3. כל כך מרתק לגלות שעוד בטרם הצביע קארל מרקס על חזירות העשירים ושם אותה תחת ההגדרה קפיטליזם, עשירים חזירים קפיטליסטים היו תמיד, וגם בתקופתם של דוד ונתן. אלה שלמרות שיש להם הרבה כסף, כלומר הם כבר היו עשירים, הם ייקחו תמיד מהעני את כבשתו היחידה, או שיבקשו מהציבור לממן את שיפוץ ביתם הפרטי. ואפילו את הטיפול בכלבתם הפרטית.

 

4. חלפו אלפי שנים מאז עמד נתן הנביא מול דוד המלך וסיפר לו את המשל על החזירות של העשיר ודבר לא השתנה. רק נעשה יותר גרוע. אפילו נתן ירד ברמה, ונתן העומד מול השליט היום הוא נתן אשל.

 

5. ולעצם העניין, מבחינת העמדה העקרונית, נתן הנביא הולך בדרך שהתוו כמעט כל הנביאים, דרך הישר של הצדק החברתי. דרך של מחאה כנגד עושק עניים, תוך ערעור על שלטון מושחת וחזירי, הזולל בכל פה מכספי הציבור. בקיצור מושחתים נמאסתם!

 

6. כִּבְשַׂת הָרָשׁ | רחל

 

כִּבְשַׂת הָרָשׁ, זֶה רַחֲשִׁי אֵלֶיךָ,

וּבְצַמְרָהּ הָרַךְ

יֵחַם לְלֵב קוֹפֵא, לְלֵב חֵלֵכָה

לְלֵב לֵאֶה כָּל כָּךְ.

 

אֵין זוּלָתָהּ, וּפַחַד מַרְעִידֵנִי:

גּוֹרַל הָרָשׁ הוּא דְוָי –

יָדַעְתִּי יַד עָשִׁיר תִּגְזֹל אוֹתָהּ מִמֶּנִּי,

הִיא לֹא תָחוּס עָלָי.

                               תרפ"ח

 

7. וגם קארל מרקס מוסיף את דעתו הנחרצת:


 

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב