חסר רכיב

תפיסת עולם אנטי קיבוצית בתחפושת פמיניסטית | יונה פריטל

07/01/2024


 ליאור שמחה הוא מועמד ראוי שיכול לחולל שינוי, יש לו רק בעיה אחת - הוא גבר. תגובה לרקפת זהר

 

כשקראתי את מאמרה של רקפת זהר: "מנהיגה לשם שינוי"  חשתי שחזרנו לאחור, לימי הסופרג'יסטיות בארה"ב שעלו על בריקדות כדי להילחם על זכותן של נשים לבחור ולהיבחר.

 

המתקפה של רקפת זהר על העיתון האינטרנטי החדשני והמעורר "בין חברים" והגדרתה אותו כאכסנייה של שוביניזם גברי מהדור הישן - מעוררת השתאות של ממש.

 

האם מספר הנשים  בתמונה מפריע לרקפת או אולי משהו אחר?

אולי מה שמפריע לרקפת  זה מה שהתמונה משדרת: חברות (בשורוק), שיח בגובה העיניים, קירבה ושותפות? בקיצור , כל מה שהיה טוב בקיבוץ הישן?

***

אולי מה שמפריע לה בעצם הוא כל מה שיש לו ניחוח של קיבוץ?

אולי כל ההסתערות המגדרית הזאת היא בעצם תפיסת עולם אנטי קיבוצית בכסות של  פמיניזם צדקני?

 

שכן, אם זכרוני אינו מטעה אותי, רקפת מעולם לא יצאה לקמפיין מגדרי לטובת נשים שהתמודדו בעבר על הנהגת התנועה.

 

ולעצם העניין, אכן, ראוי שבראש התנועה הקיבוצית יעמדו נשים, ראוי שהן תעמודנה שם על בסיס אישיותן, תפיסת עולמן,  כישוריהן וניסיונן ולא משום ש"צריך שתהיה אישה למען ההיסטוריה".

 

גילוי נאות: התמודדתי בעבר על תפקידים בכירים בתנועה הקיבוצית,  מתוך תחושת שליחות ועל בסיס הערכים שאני מאמינה בהם. מעולם לא ראיתי בנושא המגדרי סיבה לבחור בי, ומעולם לא הרגשתי שההצלחה או הכישלון נבעו מעצם היותי אישה. יתרה מכך, מעולם לא הסכמתי לארגן  "להקת מעודדות" שיובילו קמפיין מגדרי עבורי.

 

נהפוך הוא, סברתי אז וגם היום שהבלטת המגדריות מחלישה את היכולת של הבוחרים לבחור את המועמדת עפ"י התאמתה ולא עפ"י מינה.

 

***

וזה כל הסיפור המונח לפנינו: סיפור ההתאמה.

לשמחתנו, המועמדים להנהגת התנועה, אינם אנשים אנונימיים, ואפשר גם אפשר לבחון את התאמתם על בסיס פעילותם הציבורית בשנים האחרונות.

 

אך לפני שבודקים את התאמת המועמדים צריך לשאול: מתאימים למה? או במלים אחרות, לאיזו תנועה קיבוצית אנחנו מתכוונים ומי מתאים לעמוד בראשה?

 

כשאנחנו בוחנים את התנועה הקיבוצית, זו שהדס דניאלי ילין הובילה  בשבע השנים האחרונות כמנכ"לית וכמשנה למזכ"ל, אנחנו מגלים תמונה עגומה מאוד ועלינו לשאול את עצמנו: האם אנחנו רוצים עוד מאותו הדבר? 

 

האם אנחנו רוצים תנועה מנוכרת שבמשך שנים הלכה והתרחקה מחברי הקיבוצים עד שאין להם ענין בה, ולה ענין בהם?

האם אנחנו רוצים תנועה שעשתה הפחתת ערך עצמית לא רק בעיני חבריה אלא בעיני סביבתה ואוהדיה; שפגעה בקשר עם תנועות הנוער מגשימות בארץ ובעולם; שפרקה את הבריתות הפוליטיות ההיסטוריות שנבנו במשך שנים ויצאה לחזר על פתחיהן של מפלגות מכל הקשת הפוליטית?


***

לכל אלה היתה הדס דניאלי ילין  שותפה בכירה ומעולם לא שמענו, במועצות ובוועידות התנועה, שהיא מציגה עמדה עצמאית ושונה, כפי שהיא טוענת עכשיו.

 

אבל מעל לכל, אנחנו צריכים לשאול האם חשוב לנו שאת התנועה יוביל אדם  שיש לו יושרה, שפיו ולבו שווים, שאפשר להאמין לו ולהאמין בו.

התנהלותה של הדס במהלך פעילותה בתנועה ובמיוחד עכשיו כשהיא מנסה להתנער מאחריותה לכל מה שנעשה ולהאשים את שותפיה בתמונת המצב העגומה - מעידה על חוסר יושרה וחוסר לקיחת אחריות.

 

הדוגמא המובהקת לחוסר היושרה של הדס הוא תמיכתה בהצעת התנועה לבטל את זכותם של חברי הקיבוצים לבחור את הנהגתם,  ומשנכשלה היא מעזה לבוא עכשיו לחברים  ולבקש את תמיכתם.

מנהיגות מן הזן אנחנו מכירים היטב, לצערנו, במדינה ובממשלה ואוי לנו אם נכניס נורמות שכאלה לתנועה הקיבוצית.

 

אכן הגיע הזמן לשינוי. הגיע הזמן להחזיר את התנועה לחבריה ולחברותיה, לבנותה מלמטה למעלה, להתמודד עם המשבר, החורבן והשכול שחוו קיבוצינו ומתוכם  ליצור חזון משותף, מטרות ברות ביצוע ותוכניות עבודה. זה צו השעה. 

לא פלקטים וסיסמאות פופוליסטיות  ויחצנות רדודה.

הגיע הזמן למנהיגות עם יושרה, מנהיגות עם יכולות לעמוד במשימה הכבדה ובאתגרי הזמן.

 

"הכל פתוח עוד לא מאוחר"

ליאור שמחה הוא מועמד ראוי שיכול לחולל שינוי, יש לו רק בעיה אחת - הוא גבר. מה לעשות? לא כולם מושלמים.

בהצלחה לתנועה הקיבוצית ולכולנו.

 

 

מעולם לא רציתי "להקת מעודדות" לקמפיין מגדרי (צילום: פרטי)

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

שוכנעתי. אפשר לסיים

| 13/1/2024

אינני מחדש דבר, אבל מה איכפת לי. מערכת הבחירות הזאת מכוערת. מקובל, לא חדש, לא נעים. שיכנעו אותי תומכות ליאור: הדס לא ראויה. שכנעו אותי תומכות הדס, ליאור לא ראוי. הבנתי כבר מה לא. ראיתי כמה סיסמאות. לא ראיתי ולו רעיון אחד חיובי. במובן של מה כן. לא מה לא. לא נורא. הפעם אוותר על זכות ההצבעה שלי. כמו כמעט כל חברי התנועה. קצת חבל, אבל מה הטעם להצביע בעד מי שלא מתאים? ייבחר או תיבחר הפחות לא מתאים או לא מתאימה ותניחו לנו עם השטויות שלכם.

לכל המגיבות והמגיבים

יונה פריטל | 10/1/2024

לכל המגיבות והמגיבים: שוויון הוא חשוב מאד אבל הוא לא תכלית הכל: כל מי שמבין את גודל המשימה והאתגרים העומדים בפני התנועה הקיבוצית מאז ה-7 באוקטובר, כל מי שמכיר את שני המתמודדים , את עשייתם הציבורית ויכולותיהם - צריך לבחור את האדם המתאים ולא לסכן את עתידם של הקיבוצים על בסיס שיקולים זרים . מתוך היכרות עמוקה של שנים עם שני המתמודדים , ליאור הוא האדם הראוי ונכון . ליאור הוא אדם שיש בו את השילוב של ערכים ועשייה. של יכולת להוביל חזון ואופק לצד יזמות, יצירתיות ויכולת להציב מטרות ולהשיגן. את יכולותיו הגבוהות ניתן לראות בהישגים שהביא למשק החלב בשנים האחרונות, את הפעילות שהוביל בחודשים האחרונים לשיקום הרפתות בישובי הדרום והצפון. התנועה הקיבוצית זקוקה למנהיג בסדר גודל כזה , אדם שיש לו קבלות על הצלחות.

גאה להיות חלק מלהקת המעודדות

אורטל | 8/1/2024

אף פעם לא הייתי חלק מלהקת מעודדות, אבל אם כבר להיות כזו, אז גאה להיות בזו שתומכת בהדס לראשות התנועה. אולי כדאי שבפעם הבאה תכתבי כמה מילים על המועמד בו את תומכת. סתם הצעה כזו יצירתית

דברים מפי אומרם

תומך ליאור שמחה | 8/1/2024

מתוך המאמר של דלומי: ניר מאיר אמר למקורביו: "מעדות ראשונה אני אומר שהיא [הדס] ממש לא מתאימה. טעיתי במחשבה שהיא יכולה להיות מזכ"לית ..זה גדול עליה. אין ספק שליאור, שאיננו חבר שלי, עולה עליה בכמה רמות".

להקת מעודדות

נורית ברקאי | 8/1/2024

קבוצה של נשים חברות קיבוץ מכל רחבי הארץ מהשורה הראשונה של מילוי תפקידים בקיבוץ ובתנועה, ומה שיש לפריטל להגיד זה "להקת מעודדות". הנושא המגדרי הוא נושא , והוא על השולחן בכל המתרחש במדינה בשנים האחרונות, אבל יש חברות וחברים בקיבוץ שכל מה שהם יודעים על אי השיוויון המגדרי זה אפס, אז לי נותר רק להגיד לפריטל וחבריה למעגל הקיבוצי האנכרוניסטי והמיושן, צאו מהבועה, אנחנו כאן ,ונישאר כאן, לא תקטינו אותנו ולא תפחידו אותנו. ולגבי כישורים ללא ספק הדס מתאימה הרבה יותר מליאור בתקופה הנוכחית של התנועה הקיבוצית.

אז את תומכת בליאור, כי "רק לא הדס?"

נרקיס רגב | 8/1/2024

קראתי וחיפשתי בכל המאמר שלך, יונה, למה לבחור בליאור וכל מה שקראתי זה למה לדעתך לא צריך לבחור בהדס. זה לא סתם. זה משום שכאשר משווים את הכישורים, הידע והנסיון - הדס לוקחת בפער גדול. ליאור הוא מוכשר, אבל הדס יותר. קורות החיים מספרים את הסיפור בפשטות ומה שמשלים את התמונה אלו העדויות של מי שעבד עם הדס ונעזר בה. אז הרפש שאת ותומכים נוספים של ליאור, זורקים עליה בעיקר מכתים את ליאור.

לא מכבדת את עצמה

דרומו | 7/1/2024

אחרי שנים לא מעטות לצידו של ניר מאיר(שאותו היא תוקפת עכשיו). אחרי הובלת תהליכים אנטי דמוקרטיים(שעכשיו היא תוקפת אותם). אחרי שיצאה להתמודדות על התפקיד לפני כשנה(ועכשיו 'תפסה טרמפ' על מציאות כואבת). אחרי שלא כיבדה את תקנון הבחירות(הביאה מעט מאוד חתימות ביום הקובע ושוב, 'תפסה טרמפ' על מציאות כואבת. היא מניפה את דגל השינוי.... אז האמת, לא בבית ספרנו.

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב