חסר רכיב

מנהיגה לשם שינוי | רקפת זהר

06/01/2024

 

יש לנו הזדמנות לשנות את כיוון ההיסטוריה ולבחור בהדס דניאלי ילין, אישה עתירת הישגים, הפועלת בדרך של שיח והקשבה, בעלת יכולת לשיתוף פעולה, שתעדיף תנועה ובה מנגנון רשתי על פני מנגנון היררכי

 

מודה ומתוודה: מבחינתי, העובדה שהדס דניאלי ילין היא אישה, היא כבר סיבה טובה מאד לבחור אותה למזכ"לית התנועה. איזה מזל שזו לא הסיבה היחידה.

 

רגע לפני שאמנה את הסיבות, מילה על האכסנייה: כתבה זו מתארחת באתר "בין חברים" שבראשו תמונה נוסטלגית של חלוצים צעירים מראשית המאה הקודמת. החלוצים מונים שמונה גברים ואשה אחת. אם זוהי האידיליה שהאכסנייה מציגה לקוראיה, אין זה מפתיע שכאשר מופר לפתע הסדר הישן והטוב (של אישה אחת על כל שמונה גברים) נזעקים לפתע אבירי הקיבוציות להגן על הטריטוריה המאוימת: רק אל תשנו לנו את הקיבוץ.



שער "בין חברים". הגברים מגינים על הטריטוריה (צילום: אליהו קורן)


אז זהו, שהקיבוץ הישן הוא לא בהכרח הטוב. מאז הקמת הקיבוצים הראשונים, מעמד הנשים בעולם עבר תהפוכות אדירות, ובשנים האחרונות המהפכה חדרה גם לתנועה הקיבוצית. חברות קיבוץ מובילות גישות של קהילתיות ושיתוף מבלי לוותר על עצמאות וכוח, הן חוברות לנשים ברשויות המקומיות, בתנועות המחאה ובכלכלה ומהוות כוח מרכזי בקיבוציהן. ועדיין, ב-114 שנות קיומה לא השכילה התנועה הקיבוצית להעמיד בראשה יותר משלוש נשים (גילוי נאות – אחת מהן היתה אמא שלי), ובארבעים השנים האחרונות – אף לא אחת.

 

והנה יש לנו הזדמנות לשנות את כיוון ההיסטוריה ולבחור את הדס, שהיא גם אישה וגם האדם הנכון לתפקיד. ראשית, הדס כמנהלת, תדאג לא להישאר לבד בצמרת ותקדם נשים נוספות לעמדות כוח בתנועה ובקיבוצים. היא עשתה כך בעבר כשהקימה את בית הספר למנכ"ליות העתיד, כשיסדה תוכנית לקידום מנהיגות בבחירות האזוריות וכשקידמה צעירים למטה התנועה. מדובר באשה שיודעת לפתוח את השורות.


שנית, הניהול שלה הוא ניהול נשי – לא במובן המתנחמד, אלא במובן של ניהול דיאלוגי וקשוב, כזה המבוסס על שיתוף פעולה ומעדיף מנגנון רשתי על פני מנגנון היררכי. וזה כל כך מתאים לנו, שהקיבוצים האוטונומיים שלנו כבר מזמן לא מקבלים את דין התנועה ולא מחכים להוראות מלמעלה. אבל אנחנו כן רוצים קשר וערבות הדדית בין הקיבוצים, ולמידה משותפת וקידום משותף של השקפת העולם שלנו. ניהול נשי ידע לגבש את הידע והשאיפות מתוך השטח, ולתת מקום לקשרים המיוחדים שבין הקיבוצים, קשרים שבחודשים האחרונים הפכו חמים ומרגשים מאי פעם.

 

ואם כבר הזכרנו השקפת עולם, אז חובה לדבר על פוליטיקה. הדס הובילה את הקו האקטיביסטי בתנועה, נגד הממשלה ובעד תנועות המחאה. בו בזמן, תמכה בחיזוק הקשר בין הקיבוצים לבין שאר תושבי הפריפריה ובקשר עם ארגוני החברה האזרחית בתחומים של קיימות, צדק חברתי ועזרה הומניטרית. בהקשר זה גם יצרה קשר אמיץ עם תנועות הנוער, שבראש שלושתן, הפלא ופלא, עמדו בשנים האחרונות מזכ"ליות נשים.

 ***

בשונה מרבים ורבות מאיתנו, שנולדו לתוך חיי הקיבוץ, הדס גדלה בעיר ובחרה בקיבוץ כדרך חיים. היא יועצת ארגונית שסייעה לקיבוצים רבים למצוא את דרכם סביב תהליכים כואבים של שינוי אורחות חיים, ומשם צמחה להיות מנהלת קהילה ויו"רית קיבוצית מוערכת, מה שהביא אותה בסופו של דבר לתפקיד המשנה למזכ"ל התנועה, תפקיד שהקנה לה הכרות רחבה ומעמיקה עם קיבוצי התנועה. לאחר שפרשה מתפקידה בתנועה, ניהלה הדס את שדולת הנשים בכנסת - שוב תפקיד שמחבר בין מאבק אידיאולוגי לבין מערך של הידברות ושיתופי פעולה. לא פחות חשוב, זהו ניסיון שיעמוד לעזרתה כשתידרש לייצג את צרכי הקיבוצים מול המדינה. אני באופן אישי חושבת שהתנועה היא הרבה יותר ממשרד אינטרסים ושגם הדס היא הרבה יותר משתדלנית.

 

יש האומרים שהתנועה הקיבוצית מתה. ובטח עכשיו, לאחר שחטפה מכה כל כך קשה וחמישית מחבריה מפוזרים בגלויות השונות ברחבי המדינה. בעיני מוקדם לומר קדיש. אני כן רואה תנועה במשבר, שיש לה הזדמנות להגדיר מחדש מהו קיבוץ ומה תכליתו, כחברה וכרשת חברות. לצד החורבן בדרום ולצד האיום הנורא בצפון, אני רואה סביבי גם עשרות קיבוצים בתנופת קליטה ובאיתנות כלכלית שלא ידעו מזה עשורים. אני רואה ארגונים אזוריים שמגלגלים מיליארדים. האם ניתן לרתום את הכוחות האדירים הללו לטובת מטרות שמעבר לעצם הקיום? כבר שנים שאיננו משכילים לעשות זאת. לשם כך נחוץ שינוי ודרושה מנהיגות. או במשפט אחד: דרושה מנהיגה לשם שינוי.



הדס דניאלי ילין (מימין). ניהול נשי לא במובן המתנחמד (צילום: פרטי)



רקפת זהר היא חברת עין שמר. מכהנת כיו"ר מעגן מיכאל

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

לא מצליחה להמריא

חיים | 23/1/2024

מנהיגה בגלישה, לא מצליחה להמריא. אז איך קוראים לשינוי ?

אינני מעריץ איש

עזרא דלומי | 11/1/2024

הי ליאורה: אינני מעריץ איש.

פירטתי את נימוקי לתמיכה בליאור במאמר זה ותיארתי את השתלשלות האירועים שהובילו להקמת אתר קיבוצי עצמאי. תוכלי לקרוא ואם תרצי – לקבל או לדחות את נימוקי. עמדתי בעד ליאור (ונגד הדס) היא חד משמעית. בתור "ליאורה" אני מציע לך להיות קצת ליאור ... 

תגובה לתגובה

ליאורה | 11/1/2024

החברים דלומי קרני שניכם לצערי לא מכירים את המועמד שלכם (בדיבורים הוא אלוף)אם כמו שאתם לטענכם עיתונאים כדאי שתבדקו קצת את העבר של המועמד שאתם מעריצים ,תתחילו אולי הקמפיין שניהל מול ניר מאיר או איך "עזר " לראש מועצה אישה להיבחר

רקפת את מתכננת על איזה ג'וב בתנועה?

כלנית השדה | 11/1/2024

https://kibbutzdemocrati.webaxy.com/cgi-webaxy/item?513

שחר(?)

עזרא דלומי | 11/1/2024

אחרי ארבעים שנות כתיבה כעיתונאי ועורך ולמרות שבאופן מנומס שמת/ה את עיסוקי במירכאות, אומר שזהו זמן מספיק בשביל לבחון את אופן התנהלותם של אנשים, וכמו אצל בני זוג (להבדיל להבדיל), לעתים די במעשה בגידה אחד, כדי לאבחן מה הסיפור. ואז הבן אדם שואל את עצמו: מה מוכן למכור איש ציבור וכמה הוא מוכן לדרוס בשביל להתקדם, או בשביל לקבל תמיכה של מישהם בעתיד. שהרי גם בגידה מדעת בחירות הביטוי היא בגידה.
אני חש חופשי יותר לכתוב זאת, אחרי שראיתי וגם אתה ראית, איזה רפש הטילה הדס בניר מאיר, כדי לבדל את עצמה ממנו, בתקווה לקושש מזה קולות.
הניסיון שלך לתאר זאת כשגיאה או משהו שהיא לא הייתה צריכה לעשות, הוא מיתמם. ברגע האמת, היא האמינה שהיא תרוויח מלירוק על ניר. אני מניח שאיזה יחצ"ן יעץ לה לומר זאת והיא חשבה שזה רעיון חכם. 
בשני המקרים - של ניר ושלי - אלו מעשים שלא היה בהם שום צורך אובייקטיבי, זולת האינטרס האישי של הדס, אם אנחנו כבר מדברים על "מניעים אישיים".
ואגב, לאורך שנותיה עם ניר, הדס היתה שותפה מלאה לקו של ניר -  ללכת עם כל המפלגות בלי הבדל בין שמאל לימין. היא אפילו כתבה על כך מאמר הגות שאני זוכר בוודאות.
נ.ב. ככל הזכור לי, ליאור בא מענף החלב בקיבוצו ולא מכר אף חבר או חברה בשביל להתקדם. 
(פרק אחרון בהחלט)  

עוד תגובה לעזרא

שחר | 10/1/2024

שוב בכל תגובה שלך ובכתבה הפכת מועמדת אחת לדמון מועמד אחד למלאך אני מקשיב לשתיהם בקשב רב ואז מחליט . 1. גם בעיני התגובה לניר מאיר לא נכונה 2. הדס ניהלה קבוץ אחד כיור ואחד כמנהלת קהילה ליאור ניהל רק קבוץ אחד שזה במקרה הקבוץ שלו שבעיני זה חסרון גדול לצד יתרונות גדולים שיש לו בדברים שעשה בחוץ 3 אתם כל הזמן מדגישים את חובתה של הדס לניר מה עם שאלה למי חובו של ליאור על מועצת החלב אליה נבחר ללא שום רקע בתחום 4. יש דברים לגבי המנהלת או דברים אחרים שציינת שאברר כרגע אין לי ידע מספיק 5. הייתי מעריך אתכם הרבה יותר עם כעתונאים הייתם בודקים דברים על 2 המועמדים ויש מה לבדוק ולא עושים זאת בצורה חד צדדית

השחר השוקע

עזרא דלומי | 10/1/2024

התבססנו על דברים שנכתבו ונטחנו בשעתם - כולל הניסיון שלה לגנוב את זכות הבחירה של המזכ"ל מידי חברי הקיבוצים - והופיעו ב"זמן קיבוץ". על השקרים שלה בעניין הכתבה שלי דיווחה גם הרשות הציבורית של העיתון בפרסום רשמי. אם יהיה צורך, אפרסם. שום דבר לא חידשנו רק הסברנו למה בשל כך הדס לא ראויה בעינינו לתפקיד והיא אכן לא ראויה ולא מתאימה. העובדה שלא תרמה לקיבוצה שום דבר משמעותי במהלך כל שנות חברותה בו, מופיעה בקורות החיים שלה. זה מלמד עליה הרבה. קודם כל תהיה טוב ותתרום לבית שלך, כמו, למשל ליאור, או כמו כל מזכ"ל בעבר. אנשים שאינם תאבי שררה, פורשים אחרי שתי תקופות כהונה ונותנים מקום לאחרים. לא כ"א צריך להיות תואם ביבי. ולא הגבת לגבי מה שהדס הקיאה מקירבה על ניר מאיר, שעבד בשבילה קשה. המופע המגעיל שלה נגד ניר היה הדס פרופר. לא שאני חס על ניר, אבל זה מלמד כמה הדס היא חסרת עכבות ויורקת לבאר וכאמור לא מתאימה ולא ראויה. ושהדס לא תשקר בפוסטרים שלה, שהיא המזכירה הבאה (אולי כבר הפסיקה לשקר, כי הערתי לה שהיא, כרגיל, לא עובדת נקי) אלא רק מועמדת למזכירה הבאה. ואגב, אין לנו צורך להסביר שיש לנו "עניין אישי" עם הדס, אם אנחנו כותבים שהדס גרמה לפסילת כתבה שלי בכחש והביאה לפרישתו של קרני. שהרי זהו הסיפור. העניין הוא שזה יותר מאישי ומלמד על התנהלותה הבוטה. אישי זה אם היא לא החזירה לי הלוואה שנתתי לה. ואגב גילוי נאות: שהדס תגלה באמת למה נשלחה הביתה אחרי זמן קצר ממנהלת תקומה לאחר שהכריזה בקול גדול על בואה לשם. את/ה יותר ממוזמן/ת להמשיך. אני קצת מרחם עליך. על מי בחרת להגן?

חוסר יושרה עיתונאי

שחר | 10/1/2024

עזרא חוסר יושרה של "עיתונאי" זה המאמר שאתה וקרני פרסמתם בו עברתם על כל כלל אתיקה נדרש לא בקשתם תגובה מהדס לא גיליתם גילוי נאות מספק למה אתם נגדה מסיבה אישית ועשיתם כתבה שמתאימה לאיילה חסון ינון מגל ושכמותם . תנו ל2 המועמדים להציג עצמם ומה יביאו ועל תדרדרו האובססיה שלכם את הדיון

השחר העולה

עזרא דלומי | 10/1/2024

אתה מוזמו לכנות חוסר יושרה ביחסים עם אנשים "עניין אישי". גם שפריץ הרוק שהיא התיזה על ניר מאיר, שבלעדיו הדס לא הייתה קיימת, היא עניין אישי. טוב שדילגת על הענייו הנשי

דלומי תפסיק להיות אובססיבי

שחר | 10/1/2024

דלומי הבנו אתה קרני עם עד ודרומו פגועים ואובססיביים נגד הדס והיה ראוי שתיתן על זה גילוי נאות ונדחפים לכל מקום עם תגובות משמיצות . חפשו תשומת לב במקום אחר ותנו ל2 המועמדים להציג בפני חברי הקבוצים את עצמם את מה שהם מציעים לתנועה

"מדרדרים את השיח ויורקים לבאר"

עזרא דלומי | 9/1/2024

הדס (4.1): "בלי גרם של בושה, בגאווה, מן המקפצה, ניר מאיר שפך דלי של רפש על מי שאנחנו, הקיבוצניקים, כל מה שאנחנו מייצגים. אם זה לא היה מתועד לא היינו יכולים אפילו לדמיין. מזכ"ל התנועה שלנו מתרפס בפני אורית סטרוק".

דרומו תרגע

שחר | 9/1/2024

דרומו כנראה שאתה מאוד משועמם בימים אילו לכל פוסט חיובי או שלילי אתה נכנס ומגיב תגובות שליליות אתה קרני עם עד ועזרא דלומי מצטיירים כאנשים אובססיביים נקמנים ולא רלוונטים תנו למועמדים להציג את עצמם על יתרונותיהם תוכניותיהם ותפסיקו כל הזמן לדרדר את השיח לשיח רדוד ולירידות אישיות

יורקת לבאר

דרומו | 7/1/2024

הדס יכולה להמשיך בעדייתה הברוכה בשדולות. על דבר אחד היא לא יכולה להיות מזכלי'ת התק"צ: אחרי שנים לא מעטות לצידו של ניר מאיר היא תקפה אותו השבוע ברוע ואנטי לויאליות. תודה. עולה לכתה ב-לא בתנועתנו. יותר מתאימה למקומות אחרים.

סתם סקרנות

אורלי | 7/1/2024

מאיפה יש לך הכרות עם הדס ?

הדס דניאלי

גיורא אתר | 7/1/2024

רקפת אני איתך

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב