חסר רכיב

תנו לביבי שם למלחמה | קרני עם עד

31/12/2023


 ביבי מבקש להרחיק מעצמו את החרפה ומבקש להיזכר בתולדות העם כמי שפיקד על "מלחמת עזה" או "מלחמת בראשית", לא על חרבות ברזל

 

בחודש הראשון למלחמת 'חרבות ברזל' (שם זמני) נמנע ראש הממשלה (מקווה שזמני) מלבקר ביישובי עוטף עזה וגם לא פקד לוחמים בסדיר ומילואים ומשפחות שכולות וחטופות. התירוץ שהשמיעה הלשכה, תמיד אותה לשכה, היה שנתניהו עסוק בניהול המלחמה ולא יכול להתפנות לביקורים כגון אלו.

 

לאחר לחץ ציבורי התפנה לפתע סדר היום של ביבי ולפתע החל להיראות בכל מקום, גם כשאותו מקום לא רצה בו. עד כדי כך נותר זמנו בידו שהוא כבר מבקש לכנס ועדה שתמצא שם הולם למלחמה. השם 'חרבות ברזל' שהגה המחשב אולי מתאים למלחמות האבירים של ימי הביניים ולא למלחמה שנשענת בין השאר על אמצעים מתוחכמים וכלי נשק מתקדמים; אבל במחשבה שניה היו אלו חרבות ברזל שנותרו בידי כיתות הכוננות שביקשו למגר את הפולש האכזר מעזה וגם תושבי הקיבוצים עמדו מול החמאס כשסכין שלופה בידם. אבל ביבי מבקש להרחיק מעצמו את החרפה ומבקש להיזכר בתולדות העם כמי שפיקד על "מלחמת עזה' או מלחמת 'שמחת תורה' (אבוי לאותה שמחה..) והשם המועדף עליו הוא 'מלחמת בראשית'.

 

נוכח מה שקרה ולבטח עוד יקרה במלחמה הנוראה הזו, סביר היה לקרוא לה בשמות שנגזרים מהפרשה הפותחת את ספר התנ"ך: 'תוהו ובוהו' , 'חושך על פני תהום'. לגבי האחריות של ראש הממשלה ניתן לכנות את המערכה בשם 'ברא שיט'. אבל מה למילה 'בראשית' ולמחדל הגדול והטראגי בתולדות ישראל? תחקיר קצר העלה שהשם משמש כבר רשת מאפיות וגם.. בית שימוש  כימי שמצוי בכל מסיבת טבע ובסיס זמני של הצבא. האם על כך תהיה גאוותו של ה'גאון מבלפור'?

 

הגולשים ברשתות החברתיות לא נותרו אדישים וביקשו לסייע בידי האחראי נטול האחריות למצוא שמות. אחד מהם כתב: "מלחמת 100 השנים' כדי שביבי לא ייאלץ לפרוש מראשות הממשלה". אחר הציע 'יום כיפור הבת' ואחרת כתבה "מלחמת חוטף עזה' . ואולי השם שיחבר לבסוף בברכתו של ראש הממשלה יהיה 'מלחמה ללא אשם' (אלא אם כן מדובר בבכירי הצבא, שר הבטחון, המחאה בקפלן, סמולנים וקיבוצניקים).

 

ביבי רגיש מאוד לשמות ובמיוחד שאלו נוגעים לאשתו ורעייתו שרה. השבוע נשא נאום בכנסת ובו ציין בין השאר "אשתי ורעייתי שרה התקשרה לאפיפיור וביקשה עזרתו מול הצלב האדום". ביבי, כדרכו בחודש, התעלם מכך שה'פופ' מהוותיקן כבר נפגש עם משפחות חטופים ועם חברו הטוב אנריקה צימרמן ושמע מהם על מצוקת החטופים והעדר הסיוע של הצלב האדום. העובדות יבלבלו את השקרן הסדרתי מבלפור, אבל דבר אחר לכד את תשומת ליבי.


ניסיתי לחשוב מהיכן זכור לי משפט דומה שנאמר כבר לפני 5000 שנה לערך :"ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה". אמר את זה יעקב ללבן כשביקש ממנו את ידה של רחל בתו. הרי יכול לומר 'רחל' או 'בתך' ולציין רק 'הקטנה' אבל הוא שב והדגיש את הנערה כולל שמה ומיקומה בשורת הבנות בה הוא חפץ כדי שלא יהיה מקום לספק. נדמה שביבי לא סומך רק על השם המפורש שרה והוא מציין בנוסף שהיא אשתו ומגדיל לומר רעייתו. ואולי בו עצמו או בה עצמה קיים הספק?

 

ולסיום, הפעם ללא קשר לשמות של נשים ומלחמות. בנאום בכנסת הבטיח ראש הממשלה למשפחות החטופים כי "נטלטל כל עץ ונהפוך כל אבן כדי לאתר את יקיריכם ונשיבם הביתה'. בהנחה שעדיין נותרו עצים בעזה, קשה להאמין שמי מהחטופים הוסתרו דווקא על ענפיהם או צמרתם. האם מה שנדרש מהלוחמים זה לטלטל עצים אחרי שמוטטו מאות אלפי בתים ופוצצו מנהרות. זה מתאים יותר לאבירים עם חרבות ברזל מאשר לגולני וצנחנים. ומה באשר להפיכת אבנים? מרבית האבנים ברצועה כבר  נהפכו על פיהם ולגבי אלו שלא.. האם הפיכתם תגלה משהו או מישהו שהוסתר תחתן? לביבי הפתרונים.


מאפיית בראשית. השם בראשית כבר תפוס

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

זין באוקטובר

ראובן שפירא | 2/1/2024

ללא ספק אין שם מתאים יותר מאשר "זין באוקטובר"

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב