חסר רכיב

מכתב לחבר | דובי הלמן

30/12/2023

 

עמידתה של ההתיישבות הקיבוצית מחדש על רגליה חשובה בעיני יותר מכל שינוי משטרי אפשרי. אני פועל להקמה מחדש של גרעיני תנועות הנוער שיצטרפו דרך קבע לקיבוצים בעוטף

 

שלום קיפי*,

 

אני כותב אליך אבל רואה לנגד עיני את הקיבוצים, חברי הקיבוצים ואת התנועה כולה.

זמן רב יש בינינו אי הסכמה על ייחודו של הקיבוץ. אנחנו מסכימים על כך שעקרונות השיתוף והשוויון הם אבני יסוד של הקיבוץ. אין הסכמה בינינו על האמירה שלי שמה שמייחד את הקיבוץ במדינה ובעם הוא הכישרון ההתיישבותי  של הקיבוצים, השונה מן הערים וגם מן המושבים וגם מהישובים ביהודה ושמרון.

 

אתה אומר שהתיישבות אינה אמת מידה המייחדת קיבוצים מאחר והיא כבר לא קשורה במישרין לקיבוץ דווקא. אני מסכים שגם הערים, והעיירות, הם צורת התיישבות ציונית, אלא שחסר בהם ממד שקיים רק בקיבוצים.

כאשר מדובר באנשים ובקבוצות אנשים, יש מקום לשאול האם יש להם ובהם משהו ייחודי השונה מאנשים וקבוצות אחרות. וכן השאלה כלפי מי נבחנת הייחודיות.

 

האם בוחנים את מה שקבוצה זו או אחרת קובעת לעצמה ועל עצמה, או שבוחנים מידת השפעתה על סביבה גדולה שמסביב לה?

לענייננו השאלה היא האם מדובר בעם היהודי כולו והנדרש כדי לקיים אותו, או מספיק לדבר רק על עצמי או על עצמנו.

 

***

הריבונות היהודית בארץ ישראל, כמו כל ריבונות לאומית, עומדת על שתי רגליים. האחת - הרגל הדמוגרפית; השנייה - הריבונות הטריטוריאלית. רוב גדול של יהודים בארץ ישראל, הוא תנאי קיומי, ורוב רובם של היהודים חי בערים. הריבונות הטריטוריאלית תלויה ומותנית באחיזה ממשית באדמה ובקרקע, וזו נעשית בצורה הכי רחבה ומעמיקה על ידי ההתיישבות החקלאית השיתופית. רוב העם היהודי בציון חי בערים, רוב השטח של מדינת ישראל הוא חוץ עירוני שבו נמצאים הקיבוצים והמושבים. כך קמה מדינת ישראל, זכך תמשיך לעד. להתיישבות הקיבוצית לפיכך אין פג תוקף.

 

ואז נפל עלינו אסון השביעי באוקטובר 2023.

מה ניתן ללמוד ממנו קיפי? מה אני לומד ממנו?

המחסום שהחמאס לא הצליח להבקיע אותו הם הקיבוצים. ההתיישבות הקיבוצית שתם תפקידה לטעמך, עצרה בידיים חשופות את הגל שביקש להקים ישות פלשתינית מהנהר ועד לים. לפתע גילה הציבור במדינת ישראל שקיבוצים וחקלאות הם עדיין תנאי קיומי למדינה. האם במבחן זה עמדו רק הקיבוצים השיתופיים? האם היה הבדל בין העמידה של בארי וכפר עזה ונחל עוז? בכל הקיבוצים פעמה אותה הרוח המייחדת אותם בתוך העם היהודי.

ואיפה התנועה? דעתי היא שלמרות האכזבה מפעילותה של התנועה הקיבוצית, ראו הקיבוצים במערכה האחד את השני, כלומר שלהיבט התנועתי היה תפקיד חשוב ואולי מרכזי.

***

ומכאן מה הלאה?

רבים-רבים. כולל כל ההמונים שמלאו את ככרות המחאה, מאמינים ששינוי המשטר הפוליטי הוא הדבר. אני נמצא במקום אחר. כל מעייני וגם יכולת התרומה הצנועה שלי, נתונים עכשיו לחידוש וההתגברות של ההתיישבות הקיבוצית. עמידתה של ההתיישבות הקיבוצית מחדש על רגליה חשובה בעיני אלף מונים מכל שינוי משטרי אפשרי. התהליך מתחיל אבל לא מתמצה רק בחזרת המפונים לבתיהם. אני מאמין וגם פועל למען הקמה מחדש של גרעיני תנועות הנוער שיצטרפו דרך קבע לקיבוצים בעוטף.

 


תנועות הנוער. צירוף גרעינים בקביעות לקיבוצי העוטף (מקור: .ironit.org.il)    


ההגנה המרחבית קמה כרשת ההגנה על ההתיישבות בתנאים שהיה נדמה שהיו וחלפו. המלחמה הביאה אותנו להבנה שאותם התנאים קיימים גם היום, ולכן תחודש ההגנה המרחבית.

קשר הדמים הקיים בין ההתיישבות הקיבוצית והסביבה העירונית שלה, הוכח עכשיו כצו חיים. הקשר הזה יתחזק ויעצים.

האם הקיבוצים היו אי פעם כמו מגדל אור ליהודים? האם זו היא מטרה היום? ספק רב, היינו תמיד תנועה מגשימה ולא תנועה של הכרזות.

ויש ברקע גם התרחשויות נוספות.

***

ההסתדרות שהייתה פעם כללית והפכה להיות ההסתדרות החדשה שהיא איגוד מקצועי בלבד, מגלה לפתע שהציבור מחכה ממנה להרבה יותר. והיא פונה לציבור להצטרף אליה לא רק כאיגוד מקצועי. מי שהייתה פעם תנועה חברתית גדולה, תנועת עבודה. בה היו שותפים עובדים שכירים ומתיישבים. עשויה לחזור לכור מחצבתה כדי לעמוד שוב כחלוץ לפני המחנה עבור העם היהודי.

 

כמה מאמצים נעשו עד כה כדי לפרק את ההסתדרות הציונית, הסוכנות היהודית, קרן הקיימת לישראל, כי כל מה שהיה בהן עבר לידי המדינה. אלא שהעם היהודי שייסד את התנועה הציונית והקים את מדינת ישראל לא ויתר אף פעם על חוליות הקשר שבין התפוצה למדינה. עכשיו פתאום מתגלה לכולם עד כמה נדרשים המוסדות של העם היהודי כדי לאפשר עליית יהודים נוספים לישראל.

 

ביום השני לאסון, נפתח גל של היחלצות של אזרחים לעזרה. שוב ושוב חזרה הטענה על כי המדינה והממשלה מגלות חוסר אונים במילוי תפקידיהן. להבנתי המצב הזה פתח באופן בלתי צפוי ערוץ חדש שנסתם ביום שבו נולדה הגישה הממלכתית. יסוד חברה אזרחית. חברה אזרחית היא תלכיד של תנועות וארגונים המקבלים אחריות על החברה בעזרת המדינה אבל באופן אוטונומי. כזו הייתה תנועת העבודה בהנהגת ההסתדרות. כזו היא התנועה הקיבוצית מאז יוסדה ועד היום. אם נולדה החברה החדשה, למה שלא תתמיד ותתחזק?

האם המלחמה הנוראה הזו פקחה את עיני כולנו להבין שחזון הנביאים על אחרית הימים אינו רק משאלה אלא צו לחיים? ספק רב. האם נפקחו עינינו להבין שהשאיפה לשלום לא פרצה עדיין את מחסומי האיבה והסכסוך שבין התנועה הציונית לאומה הערבית? ספק רב.

***

אומרים לנו כי הפלשתינים נלחמים בנו משום הסבל שאנחנו גורמים להם. אומרים שלא ניתן לרסן את החמאס משום שהחמאס הוא אידאולוגיה.

החמאס של עזה יצא למסע הרצח שלו עם סיסמא אחת: מדינה פלשתינית מהנהר ועד לים. החמאס מסרב להבין שמול האידאולוגיה שלו עומדת אידיאולוגיה חזקה ממנה והיא נחישות היהודים לבית לאומי ריבוני שלהם.

 

התסכול והסבל של שוכני עזה הוא חוסר היכולת והתוחלת שלהם להגשים את האידיאולוגיה שלהם. ולכן הסיכוי לשלום טמון לא רק בהתפכחות שלנו אלא גם בהתפכחות של הערבים. ועד אז אנחנו ניצבים בעמדה שהקימה הציונות – בונים בית לאומי ומדינה, שומרים מכל משמר על חיינו מפני כל מי שמנסה לפגוע בה, בונים צעד צעד, עוד ועוד, חברה סולידרית ועשירה ברוח.                      

 

·       * קיפי, הוא אבנר קיפניס (מעגן מיכאל)

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

נוצרה מציאות חדשה

אלישע שפירא | 10/1/2024

מעבר לכל הטענות והנימוקים על ייחודו של הקיבוץ, על פי העמדות השונות, המאורעות של ה-7.10 יצרו אתגר מיידי לתנועה הקיבוצית. ההכרח לשקם את הקיבוצים (וכל היישובים) בנגב המערבי מחייב את התנועה לחזור להיות תנועה התיישבותית, משימה שכבר שנים רבות אינה בראש סדר העדיפויות של התנועה. למימון השיקום נחוצים מיליארדים רבים, שהם מעבר ליכולתם של התנועה והקיבוצים. המדינה והעם היהודי יצטרכו לגייס את ההון. אך לא רק הכסף הוא תנאי לשיקום. התנאי ההכרחי הם האנשים, החברים. האנשים שימלאו את מקומם של הנרצחים ושל מי שלא יוכלו או ירצו לחזור לישובים. תפקידה העיקרי של התנועה הקיבוצית יהיה לגייס את מי שירצו להשתתף בשיקום הקיבוצים, ולפעמים בבנייתם מחדש. אני מקווה ומאמין שביכולתנו לעשות זאת. אם אנחנו לא נעשה את זה יבואו גרעיני הציונות הדתית על כל פלגיה ויבקשו לרשת את קיבוצינו.   

חשיבות רבה לגרעיני התישבות

דוד דרורי | 3/1/2024

שלום דובי,

שמחתי לקרוא את מה שכתבת על חשיבות ממד ההתישבות בהגדרת הקיבוץ והקיבוצים.
אמנם יש חשיבות גם לקיבוצים העירוניים, אך בעת הזאת, העיקר, וחשוב מאד להתמקד בעיקר, הוא לשקם ואף לתגבר משמעותית את ישובי הנגב המערבי והעוטף ובראש ובראשונה את הקיבוצים שאכן, חייבים להיות אבן פינה לתפיסת הגנה מרחבית חדשה ישנה.
גם הלחימה בצפון והמערכה הצפויה בלבנון ממחישה עד כמה חשוב שהתנועה הקיבוצית תדגיש את ערך ההתישבות, ובמיוחד בקיבוצים המאפשרים לא רק התישבות בספר, אלא גם קיום חיי תרבות ותעשיה מלאים למרות המרחק.  אין בכך שום סתירה לפיתוח ישובים קהילתיים, מושבים וערים במרחב.
בעת הזאת, בעשור הקרוב, על התנועה הקיבוצית לשלב ידיים עם הסוכנות היהודית, גרעיני תנועות הנוער, המכינות הקדם צבאיות, הגרעינים והקבוצות היהודיות מריכוזי היהודים בעולם, אולי אף פלוגות מקובצות מקיבוצים במרכז ובעמקים, ממשלת ישראל, ותורמים מישראל ומכל העולם כדי לשקם ולחזק מאד את קיבוצי העוטף והגליל ולהפוך אותם לחבלי ארץ פורחים וצומחים.
בעשותה כך התנועה הקיבוצית וחבריה יהיו גם מנוף להעתקת מרכזים אקדמיים, מרכזי רפואה ומרכזי צמיחה כלכלית לאזורי הספר המרוחקים גיאוגרפית מהמרכז.
והויכוח על קיבוצים מתחדשים או שיתופיים ממש לא שייך לעניין.
דובי חזק ואמץ

דובי הלמן - איש העבר

ק. לשעבר | 1/1/2024

ממש גיבוב של שטויות.  דובי חושב שהתשובה למצבנו העגום והמביש הוא חידוש תנועות הנוער וההתיישבות ולא החלפת השלטון הנורא שהביא עלינו את האסון הנורא בתולדות מדינתנו. חולצה כחולה והיא עולה זה לא תשובה אלא התרפקות על מה שהיה פעם. צריך צעירים בפוליטיקה שיצעידו קדימה ויעיפו את כל גורמי האסון.  מרוב דיבור על התיישבות בסוף הגרעינים התורניים של סמוטריץ ימלאו את השורות. נקווה דובי שהם לא יגיעו לאזור הערבה, בעוטף עזה לא רחוק היום והם שם. בני עקיבא היא תנועת הנוער הגדולה ולצופים אין חולצות כחולות.

לדובי - העתיד חשוב לא פחות מהעבר

קיפי מעגן מיכאל | 31/12/2023

דובי שלום  ,

כבר שלוש שנים שאנחנו מתווכחים זה עם זה סביב השאלה מהו

ייחודו(!) של הקיבוץ ביחס לצורות חיים אחרות כמו  המושב והישוב-

הקהילתי. הדחף לעסוק בסוגיה זו ניעור בי לפני כארבע וחצי שנים

כאשר ליאור שמחה , שפתח אז במסע הבחירות שלו  לקראת

 ההתמודדות הראשונה שלו על תפקיד מזכיר התנועה , החל

מדבר על הצורך של התנ' הקיבוצית שלנו לחדש (!)את ימיה כגורם

בעל משקל 'מגדלורי' בחברה הישראלית כפי שהיתה לפני כ-80

שנה עת הוקם הפלמ"ח ועת נחלצו חברי יגור לארח בביתם את

בורחיי מחנה המעפילים בעתלית.

ליאור אמנם לא העמיד את המישור השיתופי-שיוויוני כגורם מרכזי

ב'חידושה המגדלוריות' הקיבוצית כשפניו אתלהעתיד(!) , אבל

אני מצדי התבוננתי ב'מפה' הרלוונטית והסקתי שאם נותר לה

לתנ' הקיבוצית שלנו מאפיין ייחודי(כי אין דבר כזה 'מגדלוריות'

ללא ייחוד ; אי אפשר להקרין 'אור לגויים' אם אין בו ייחוד) הוא

טמון בערכי השיתוף והשיוויון(שו"ש).

אבל אתה, דובי , אינך חדל מלדבר שוש ושוב על ההתיישבות

כגורם שמאפיין את יחודה של צורת החיים ששמה קיבוץ ,

וזאת כאשר מרבית הישובים שהוקמו ,למשל , בגליל במרוצת

ארבעים השנים האחרונות הינם ישובים קהילתיים ולא קיבוצים,

וחוץ מזה מדוע הוקם ,לדוגמא, גוף שמכונה 'הזרם/המטה

השיתופי' אך לא (!) הוקם גוף ששמו ה'זרם ההתיישבותי'?

כי המציאות נשתנתה והגורם ה'התיישבותי' כבר אינו מהווה

גורם מרכזי בשיח הקיבוצי שלנו.

אבל אתה, דובי , ממשיך לדבוק ב'התיישבות' כגורם מרכזי

מן העבר(!) כאילו הוא מהווה גורם מרכזי גם בהווה ולעתיד.

                         *******************

לא הייתי משקיע כה הרבה מזמני וממרצי  הרלוונטיים בויכוח

הזה איתך , דובי, אלמלא היית  אתה, דובי , חבר מרכזי באחד

מהקיבוצים הבודדים שעודם מקיימים אורח חיים שיוויוני שעה

שכ-90% מקיבוציי התנועה שלנו  כבר עברו להתנהלות פערית

(דיפרנציאלית) ולא-שיוויונית , וכשמן הראוי להוסיף  שבמציאות

הקיימת המט"ש אינו (!)מתפקד כי הוא מיוצג בקיבוצים השיתופיים

באמצעות מזכירים שמרביתם , בהווה ובעבר, מעדיפים את  הדרך

הפערית ע"פ הדרך השיוויונית .על כן , דובי , אם הנך נכון להכליל

את ערכי השו"ש כאחד ממאפייניו של הייחוד הקיבוצי ולא עוד רק

את הערך ה'התיישבותי'   -   כלומר לאמץ את גישת הגם וגם(!)    - 

אמשיך להתכתב איתך ; אם תמשיך לציין את הערך ההתיישבותי

כמייחדו הבלבדי של הקיבוץ  -   לא אמשיך בקשר אתך!!

שורה תחתונה : בהתרפקות על העבר יש חשיבות , ואפילו

יופי, אבל בתנאי (!)שאינה תופסת את מקומו של העתיד.

 

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב