חסר רכיב

שינוי לרעה | קרני עם עד ועזרא דלומי

28/12/2023

 

הדס דניאלי ילין, שרצה לראשות התנועה, לא מילאה אף תפקיד בקיבוצה יגור. אחרי שבע שנים בקוק-פיט של המזכ"ל ניר מאיר, הדס מבטיחה שהפעם היא באה "לשם שינוי". איזה בדיוק?

 

גילוי נאות כבר בתחילת הדברים: אנחנו תומכים בליאור שמחה לראשות התנועה. אנחנו משוכנעים שליאור הוא האיש הנכון במקום הנכון: פיו וליבו שווים, הוא בעל ניסיון ניהולי - חברתי וכלכלי - עשיר, גם בביתו, נצר סירני, גם בתנועה הקיבוצית  וגם בגופים חוץ קיבוציים; הוא כריזמטי, רהוט, ביצועיסט, "מזיז הרים" באופיו. והעיקר – הוא איש של חברים; לא מתנשא, תמיד "בגובה העיניים", לא נתלה באדרתם של אחרים בניסיון להרשים את סובביו.

 

הדס ילין דניאלי – המתמודדת אף היא לראשות התנועה הקיבוצית, היא ההיפוך הגמור של ליאור. הדבר ניכר כבר בכניסתה למירוץ לראשות התנועה. הדס הודיעה כי החליטה להתמודד "בלב כבד" ונוכח מה שקרה ב-7 לאוקטובר (למרות שכבר הכריזה על רצונה זה בנובמבר 2022), מה שלא מנע ממנה לדרוש לדחות את הבחירות, כדי שיהיה לה זמן להיערך לקמפיין.  

 

בניגוד לכל מזכירי התנועה בעבר, דניאלי ילין לא מילאה אף תפקיד בקיבוצה. מזכירי התנועה עשו "עבודת רגליים" בקיבוציהם, הדס לא שיחקה במגרש הזה. הניסיון הציבורי שלה, מחוץ לחצרו של המזכ"ל ניר מאיר שתחתיו שירתה, הוא דל.  

***

לאחרונה חנתה הדס זמן קצר מאוד במנהלת "תקומה"', שקמה לטובת חברי קיבוצי העוטף שנאלצו לעזוב בתיהם וקיבוציהם. יש שאמרו על תפקודה שם כי "ככה לא בונים תקומה". היא עזבה תוך זמן קצר בהצהירה כי "מסרתי את התפקיד לרם שפע". מסתבר, שאתגר השיקום – אחת המשימות הקיומיות והדחופות ביותר של התנועה בימים אלו - היה גדול על הדס.  

 

תחת הסלוגן "מנהיגות לשם שינוי" מקיימת הדס מפגשי קמפיין בקיבוצים בתחפושת של ערבי שיח בסגנון "אחרי אסון ה-7 לאוקטובר - איזו מדינה תהיה פה", בהשתתפות ראשי המחאה נגד ההפיכה המשפטית ונציגי משפחות של חטופים. "איזו מדינה תהיה פה", לא, חלילה, "איזו תנועה קיבוצית תהיה פה", כפי שניתן לצפות ממתמודד על ראשות התנועה.  

 

שחקן חלש צריך שחקני חיזוק, כי הוא לא יכול לבד. הדס חלשה במגרשה הביתי. את החיבור לשחקני החיזוק עשה בשבילה מנהל הקמפיין ששכרה – נדב גלאון – שהוא גם מנהל הקמפיין של המחאה. זה חיבור שנראה סקסי, אבל אין בו דבר וחצי דבר הקשור לקיבוצים. הופעה עם משפחות החטופים יוצרת אמפתיה בקהל, אבל הזיקה שלה לענייני התנועה הקיבוצית - קלושה. הדס בורחת מענייני הבית.

 


הדס דניאלי ילין וניר מאיר. אמון ציבורי דל (צילום: דוד עינב)

 

הרבה דגש שמה הדס על היותה אישה ועל כך "שהפעם צריך אישה" כי הקול הנשי לא בא לידי ביטוי. ממה ששאלנו ובדקנו, אין להדס קבלות מפליגות על קידום נשים בתפקידים במהלך פעילותה.  גם טיעון זה, כמו ענייני המחאה והחטופים, נראה אפוא  כסיסמה יחצ"נית ריקה כתחליף לתכנית עבודה.

 

במקרה של התמודדות בין חבר וחברה בעלי כישורים דומים, סביר שניטה לטובת החברה. אבל לא זה המקרה; בין ליאור שמחה להדס דניאלי ילין, יש פער גדול ביכולות, בכישורים, ביחסי אנוש, כמו גם ביושרה ובהוגנות לטובת ליאור.

 

הדס לוקה גם בהבנת מהותה של הדמוקרטיה הקיבוצית, ששיקומה הוא אחד הנושאים הדחופים על סדר יומה של התנועה. לשנינו היא אמרה "שלא צריך עיתון תנועה, מספיקים דיווחי הדובר". ובדומה, בעקבות פרסום סקר דעת קהל, שערך המכון לחקר הקיבוץ (אפריל 2020), בו נחשף אמון דל בקרב חברי הקיבוצים במזכירות התנועה בראשות ניר מאיר ובראשותה – דרשה הדס מן המכון כי מכאן והלאה יפיץ  את מחקריו דרך המסננת של  דובר התנועה. ואלו לא הדוגמאות היחידות. יש קשות מהן.

***

הדס מתהדרת בהבטחה להביא "שינוי", אך היא מתקשה להסביר מדוע לא חוללה אותו בשבע שנות כהונתה כמנכ"לית וכמשנה למזכ"ל. בתקופת פעילותה, לצד ניר מאיר כמזכ"ל, נסגרו גופי תרבות ואמנות רבים ונוצר משבר עמוק בין מזכירות התנועה הקיבוצית לתנועות הנוער הכחולות ובין התנועה לארגונים הכלכליים. מחוז הקיבוצים בעבודה נסגר, חרף הבטחותיה החוזרות ונשנות של הדס  להוסיף ולקיימו.

 

ובכלל, מזה 40 שנה עוסקים בתנועה ב"שינוי", רוב הקיבוצים כבר השתנו, אז על איזה עוד שינוי מדברת הדס? מה עומד מאחורי הקלישאה "שינוי"? האם הדס היא השינוי?

 

התנועה אינה זקוקה ל"שינוי", היא זקוקה לשיקום מהתהליכים של השנים האחרונות – שהדס הייתה שותפה להם – תהליכים שפירקו את התנועה לקיבוצים בודדים ואת הקיבוצים לחברים מנוכרים, כל זאת באמצעות חיסול הדמוקרטיה התנועתית והמרתה בשלטון של הנהלות ומנהלים.

 

נסכם: מן הסיבות הללו ומעוד שלל סיבות, אחרי שבע שנים כושלות של הדס אנחנו מבכרים את הכהונה הראשונה של ליאור על פני הכהונה השלישית של הדס.

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

מודאג

אורלי | 6/1/2024

רוב המגיבים /מהללים את המועמד לא באמת מכירים אותו,מתבססים על סמך מה שהוא מפרסם על עצמו,כדאי שתבדקו,מספיק לראות את קורות חיים שלו(בכיר במשרד פירסום )!!

ראוי היה לפרסם את תגובתה

יאיר | 5/1/2024

דברים קשים ואף חמורים. היה ראוי להביא מיד את תגובתה.

נטע קדם צריכה להישאר

אחד שיודע | 31/12/2023

מזל שניר מאיר עשה דבר אחד טוב וזה להביא את נטע קדם לתפקיד המנכ"לית. סוף סוף מינוי ראוי ואיכותי. חבל שלא ניצלו את הכישורים שלה יותר. אולי היום התנועה הייתה במקום טוב יותר.

מסכימה

ליטל | 31/12/2023

אני חושבת שהדס הייתה חלק משמעותי מהנהגת התנועה למשך 7 שנים. מי שחושב שניר מאיר עשה דברים טובים - צריך להצביע לה.

אני אישית חושבת שלא ולא חושבת שהיא תביא את השינוי המיוחל. מה שהיא לא עשתה כמנכ"לית וכמשנה - היא כבר לא תעשה.
ליאור מדבר על כל הדברים החשובים והראה שהלב שלו במקום הנכון.
מאחלת לו בהצלחה!

כל דעה לגיטימית

אברהם שרון | 30/12/2023

חבל שהשיח בתגובות גולש במדרון חלקלק, קוצני, לשיח דוקרני ועוקצני. לגיטימי לתמוך בליאור או בהדס וניתן לבטא את התמיכה ולנמק אותה בלי להכפיש איש.או אישה.

עובדות

שחר | 29/12/2023

תגובה למגיב שציין שהתגובות הן לגופו של עיתונאי. 1. בניגוד לניסיון להקטין את הניסיון הניהולי הקבוצי של הדס הדס החל מתחילת שנות האלפיים ליוותה עשרות קבוצים בתהליכים השונים שעברו 2. הדס הייתה מנהלת קהילה בקבוץ סער ויור בקבוץ אלונים 3. בתנועה קודמו בזמנה נשים רבות לתפקידי מפתח והדס שימשה עד לאחרונה יור ארגון הנשים 4. בניגוד לניסיון נוסף של הקטנה "הקדנציה השלישית של הדס . " הדס כיהנה בתפקידים שהם כמספר 2 ו3 3 בתנועה והיה מעליה מזכ"ל 5. הקבוצים הם חלק מרכזי מהמחאה והדס מציגה גם חזון לתנועה וגם לשילובה בדברים ארציים דבר שבו לא הצטיינו בשנים האחרונות יש עוד אבל לבינתיים זה מספיק

שתי עיתונאים

מייפלאוואר | 29/12/2023

אז יש כאן שתי תגובות אם לא שלוש שנראות חשודות במובן העממי. אף טיעון רלבנטי אבל הרבה התייחסות לגופו של כותב ולא לגופו של עניין. קוראים לזה אד הומינם. אחת נפתחת ב"שתי עיתונאים כושלים", מאיר שלו היה קורא לזה שתיים דובים. והשנייה מהסוג שרואים הרבה בז'אנר "אני שמאלני ואני חושב שביבי הוא המנהיג הכי גדול של העם היהודי בכל הזמנים". ולכן היא נפתחת ב"גם אני תומך בליאור אבל לא יכול להתעלם מהכתבה הרדודה מלאת שקרים, רעל וסילופי מציאות". בינינו תגובות כאלה מזכירות את מכונת הרעל של נתניהו ויש לי הרגשה שהן גורמות לי דווקא לכבד ולהעריך עוד יותר את דעתם של "שתי העיתונאים הכושלים" (: 

תגובה לעזרא דלומי

חיים בינות | 29/12/2023

עזרא,

שכחת לציין את הניסיון לשנות את הליכי הבחירה של היו"ר (הצבעה במועצת הקיבוץ בלבד).
של מי היוזמה ?  
למזלנו,  הבחירות תהיינה אישיות של כל חברי התנועה.

כתבה מבישה של עיתונאים כושלים

שחר | 29/12/2023

שתי "עיתונאים "כושלים וממורמרים שנזרקו מכל מערכות העיתונים עושים כתבה חד צדדית מלאה בסילופים ; לא מבקשים כנהוג את תגובת נשוא הכתבה ומדרדרים מערכת בחירות שהייתה עד עכשו נקיה וענינית

עיתונאי דמיקולו

הראל | 29/12/2023

גם אני תומך בליאור אבל לא יכול להתעלם מהכתבה הרדודה מלאת שקרים, רעל וסילופי מציאות. רמה נמוכה. מה הפלא "שעז-רע" עלומי אחרי שהחריב כלכלית את קיבוצו ובהמשך נזרק בבושת פנים מכל עיתוני התנועה על רקע מקצועי, כותב עכשיו במימון פרטי כתבות פוליטיות נקמניות בהזמנה. אין מה לעשות, כל אחד צריך להתפרנס. איסוף בקבוקים למחזור לא מספיק.

קברתם אותה...

דוד | 29/12/2023

עשיתם לה קבורת חמור , תם הטכס .

שאלות נוקבות

גיורא | 28/12/2023

אני בעד שישאלו שאלות נוקבות ופחות קמפיין שלילי. הדס באופן אובייקטיבי מבלי לתת ציון חיבת לציבור הרבה מאוד תשובות לשאלות כמו:מתי באמת החליטה על ההתמודדות?האם שנה מחוץ למסגרת התנועה זה צינון מספיק? על איזה שינויים היא נלחמה במשך שבע שנים? איזה תפקידים עשתה בקיבוצה?למה אינה מציגה חזון ועובדת יותר על הרגש של האסון מהשביעי לאוקטובר. ובמה היתה דומיננטים בהפגנות נגד ההפיכה המשטרית?איך קידמה נשים במשך תקופת הקדנציה שלה בתנועה. מעדיף שאלות מאשר קמפיין שלילי.

מישהו ניבהל.

נורית ברקאי | 28/12/2023

רק התחלנו וכבר התחיל הקמפיין השלילי שבדרך כלל שומרים לישורת האחרונה של הקמפיין. מישהו ניבהל כניראה מהעובדה שצריך להתמודד ולא לקבל את התפקיד על מגש של כסף. ליאור הוא האחרון שמדבר בגובה העיניים.

כמו שצריך

איטה אילת | 28/12/2023

כל מילה שלך עזרא נכונה במאה אחוז ליאור זה האיש

חבר קיבוץ ייצור משונה הפרחים לתק"צ

מידן | 28/12/2023

האם התנועה תטפל בחולות הקיבוצים:

מיסוי מוניציפלי כפול 
חוסר משילות וועדים מקומיים
חוסר זכויות בביטוח לאומי
אי יחסי עובד מעביד בקיבוץ המתחדש
חוסר זכויות מענקים לעצמאים חברי  קיבוץ
מניעת זכות קניין והכנסת חלופת האגודה

לא רק שהתק"צ  לא ניסה לפתור את החולות האלה, הפוך - הוא חסם רפורמות לפתרונן

חבר הקיבוץ היום הוא אזרח עם המון חובות ומעט חובות, הפרחים לתנועה הקיבוצית!

אם אף מועמד לא מתכוון לפתור אותן, עדיף שהתנועה תיסגר

פירוט הדמוקרטיזציה ?

עזר ארגמן | 28/12/2023

ממתין לפירוט הדמוקרטיזציה, ש ליאור שמחה מציע ! !

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב