חסר רכיב

כלאם פאדי | יזהר בן נחום

24/12/2023

 

כמו שהשף אייל שני שופך מילים שאין מאחוריהן משמעות, כך גם דבריו של פרשן צבאי כמו ניר דבורי בתיאוריו את הישגי צה"ל

 

צמד המילים הערביות "כלאם פאדי"  كلام فاضي, שפירושו המילולי הוא "דיבור ריק", מוכר גם לרבים שאינם דוברי ערבית. המשתמשים בו מבקשים להביע זלזול בדבריהם של אחרים כאשר אותם אחרים, לדעתו של מעניק התואר, מכבירים מילים שאין בהן בשורה אמיתית.

 

אני, למשל, שידיעותיי בבישול מצטמצמות בטיגון חביתה מבולבלת (כן, בבית זרע של ילדותי אמרו "מבולבלת" ולא מקושקשת ולמגב קראו "מגפגף"), הגעתי כבר מזמן למסקנה שהשף אייל שני שופך בטלוויזיה מילים שאין מאחוריהן משמעות אמיתית. אותה תחושה מקננת בי גם למשמע דבריהם של פרשנים צבאיים כמו ניר דבורי. לעיתים נראה לי שניר ואייל יכולים בקלות להחליף איש את רעהו כשלאחד מהם יש בעיה להגיע בזמן.

 

מה זה, לדוגמה, "צה"ל שיתק/חיסל/השמיד תשתיות טרור של חזבאללה בדרום לבנון"? ההיגיון הפשוט של הדיוטות כמוני אומר ש"תשתיות טרור" זה משהו שאם משתקים/מחסלים/משמידים אותו, התוצאה אמורה להיות צמצום יכולתו של האויב לפגוע בנו, אז למה קורה ההפך? למה מאז שחזבאללה הצטרף למלחמה הפגיעות ביישובי הצפון רק מחמירות? זו ההזדמנות לומר כמה מילים של משמעותה של המילה "הגנה". לפי גוגל, המשפט "ההגנה הטובה ביותר היא התקפה" מופיע במכתב של ג'ורג' וושינגטון מ-28.6.1799, אבל הרעיון מופיע בניסוח שונה כבר בספרו של החכם הסיני סון טסו "אמנות המלחמה" מהמאה החמישית לפני הספירה.   

 

גם אם נסכים עם המשפט הזה, הוא אינו סותר את התפיסה שלפיה פגיעה באויב היא אמצעי ולא מטרה. תכליתה של פגיעה באויב היא צמצום יכולתו לפגוע בנו. זוהי משמעותה של המילה "הגנה". אם התוצאה של פגיעה באויב היא החמרת הפגיעה של האויב בנו, מה השגנו? בשנים 1970-1967 הייתי נער בעמק הירדן. דדו ז"ל, שהיה אלוף פיקוד הצפון, בא לספר לנו שפגענו באירביד. בפעולת כראמה נפלו 30 חיילים, אבל מי שהושיע אותנו לא היה צה"ל, אלא המלך חוסיין בספטמבר השחור. שנתיים וחצי אחרי פעולת כראמה. מלחמת "שלום הגליל" הביאה הרבה תוצאות, כולל יותר מאלף חיילים שנפלו, אבל בטח לא שלום לגליל.

 

רבותי הפרשנים הצבאיים, כאשר אתם מונים את הישגיו של צה"ל, כדאי שתפנימו: מספר המחבלים שנהרגו, תפקידיהם ודרגותיהם, כמו גם מספר הבתים, המתקנים, עמדות השיגור והמנהרות שנכתשו והפכו לאבק, עדיין אינם הישגים. היכולת המרשימה למנות תארים כמו סגן מפקד הכוח הימי בחלק המזרחי של מחנה הפליטים תיז אל-נבי מזכירה לי את יכולתו המרשימה של השף אייל שני להמציא אין-ספור שמות ותארים לכל רוטב וסלט. הישג של צה"ל נמדד ונספר בהפחתה מוכחת של הפגיעה בתושבי ישראל, גם כאשר ההפחתה הזו מושגת באמצעי שאינו בהכרח צבאי.  

 


אייל שני. מילים חסרות תוכן (מקור: FB)                                                                                          

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

תנו לצה"ל לנצח

גדי איש עם | 31/12/2023

תובנות חשובות. כבר 75 שנים אנחנו מתפארים בנצחונות של צה"ל, ומתעלמים מכך שהם לא מביאים לנו בטחון, שלא לדבר על חיי שלוה ושלום. זו דוגמה כואבת של more of the same. זה אמנם נכון שצבא חזק הוא תנאי הכרחי לקיום בביטחון באזור שאנו חיים בו. הכרחי, אבל ממש לא מספיק. וחמור מכך: כל עוד צבא חזק אינו מגובה במדיניות של הידברות והסכמים, הנצחונות שלו עלולים להביא לפחות ביטחון.

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב