חסר רכיב

פרח הנזיר | דודו פלמה

25/11/2023

 

לקחנו את המושג "שמשון המסכן" שקבע אשכול ופיתחנו אותו לממדים מפלצתיים; ל"ברירת שמשון" של תמות נפשי עם פלישתים

 

1.וַיְהִי אִישׁ אֶחָד מִצָּרְעָה מִמִּשְׁפַּחַת הַדָּנִי וּשְׁמוֹ מָנוֹחַ; וְאִשְׁתּוֹ עֲקָרָה וְלֹא יָלָדָה.

 

2. באופן מאוד לא מפתיע בתנ"ך אין גברים עקרים רק נשים עקרות. ובאופן לא פחות לא מפתיע, הרבה לפני שישוע נולד כתוצאה מהתערבות שמימית, הרבה נשים עקרות בתנ"ך נגאלו מעקרותן בעקבות מפגש חביב עם מלאכי אלוהים.

מה שכן מפתיע הוא שאלוהים לא עמד בהבטחתו להפסיק את המפגשים בין בני האלוהים ובנות האדם מלפני המבול וכך בא לעולם שמשון. טרוריסט עם קבלות שאנחנו קוראים לו "גיבור".

 

3. "איספו ברזל, המליכו מלך ולימדו לצחוק" כותב זאב ז'בוטינסקי בספרו "שמשון". פעם רוויזיוניסטים חייבו את הצחוק, לא כמו היום שחוש ההומור שלהם נגמר ב"חבל שלא נשרפת באושוויץ עם סבתא שלך חחחחח".

 

4. והנער השובב הזה שמשון הולך וגדל בין צרעה לאשתאול. וברוך השם גדל להיות נער מאוד חזק. והוא הולך להיות השופט האחרון לפי הסדר המקראי, על אף שכרונולוגית היה כנראה בין השופטים הראשנים. והוא גם השופט הכי יצרי שקם לנו. אפילו בין שלל הטיפוסים הססגוניים שהיו שופטים בישראל, שמשון מתבלט כפרא אדם שידו בכל ויד כל בו.

 

5. מעל לכל חייבים להודות, שמשון הוא דמות מרתקת. אנושית מאוד וחסרת מורא. מלאת עוצמה וחסרת גבולות. אדם מלא תשוקה שהשמים הם הגבול לתשוקותיו. אפשר לומר שחבוי בשמשון יסוד וולט ויטמני השואף להתחבר כל העת להוויית העולם באמצעות כל החושים. בסופו של יום שמשון הוא נזיר שכמו יצא מדקאמרון של ג'ובני בוקאצ'יו. חובב נשים, חד חידות, תוסס, הולל וכאמור יצרי מאוד.

 

6. אסור להשוות: וַיֵּלֶךְ שִׁמְשׁוֹן וַיִּלְכֹּד שְׁלֹשׁ מֵאוֹת שׁוּעָלִים וַיִּקַּח לַפִּדִים וַיֶּפֶן זָנָב אֶל זָנָב וַיָּשֶׂם לַפִּיד אֶחָד בֵּין שְׁנֵי הַזְּנָבוֹת בַּתָּוֶךְ׃ וַיַּבְעֶר אֵשׁ בַּלַּפִּידִים וַיְשַׁלַּח בְּקָמוֹת פְּלִשְׁתִּים וַיַּבְעֵר מִגָּדִישׁ וְעַד קָמָה וְעַד כֶּרֶם זָיִת׃

אני לא יודע אם שמשון באמת היה ואם אכן היה כה רב אונים. אבל אנחנו מן הסתם אחראים לדמותו האניגמטית. ולאחר ששלח את 300 שועלי הטרור המדליקים שלו בשדות פלישתים, הגדלנו לעשות ואף קראנו לו גיבור.

ההיסטוריה נוטה לעתים לחזור לפרצוף בהפוכה. ולכן כאשר הפלישתים שולחים היום עפיפוני אש להבעיר את שדותינו בעוטף עזה, אנחנו קוראים להם "עפיפוני טרור".

 

7. החידה והג'ינג'י: וַיֹּאמֶר לָהֶם לוּלֵא חֲרַשְׁתֶּם בְּעֶגְלָתִי, לֹא מְצָאתֶם חִידָתִי. וַתִּצְלַח עָלָיו רוּחַ יְהוָה וַיֵּרֶד אַשְׁקְלוֹן וַיַּךְ מֵהֶם שְׁלֹשִׁים אִישׁ וַיִּקַּח אֶת חֲלִיצוֹתָם, וַיִּתֵּן הַחֲלִיפוֹת לְמַגִּידֵי הַחִידָה; וַיִּחַר אַפּוֹ וַיַּעַל בֵּית אָבִיהוּ.

שמשון הוא נזיר ג'ינג'י ומהיר חימה. יש לו פתיל קצר. הוא מבין עם מי יש לו עסק לכן מיד הוא עובר ממצב רגוע ללא כל הקדמות ל'וַיִּחַר אַפּוֹ'. גברים מסוגו של שמשון פורקים את תסכולם באלימות וכשהיא מתפרקת הם משאירים אחריהם ערמות של גוויות בעזרת השם.

 

8. ברירת שמשון: שמשון הוריש את שמו לכמה דימויים הרווחים עד היום. ראשית ישנו הדימוי שהנחיל לנו ראש הממשלה לוי אשכול.

אשכול טבע את המונח כאשר פנה אליו ראש אג"מ דאז האלוף עזר וייצמן ערב צאתו לארצות הברית לדון בבקשת רכש של מטוסי קרב. עזר התייעץ עם אשכול איך להציג את מדינת ישראל בדיון. האם לספר על הסכנות האורבות למדינת ישראל ולעורר רחמים, או להבליט את חוסנה ולסכן את קבלת הרכש. אשכול הציע לו להשליך את שתי האפשרויות זו על זו כדי ליצור אפשרות שלישית – כלומר להציג את מדינת ישראל כ"שמשון דער נעבעכדיקער".

שמשון המסכן.

 

9. נדמה לי שהיום לקחנו את המושג שקבע אשכול ופיתחנו אותו לממדים מפלצתיים. עם השנים אנחנו נעים מהר יותר ממצב של קורבנות למצב של תחושות עליונות, ממאניה לדיפרסיה. ממצב רוח לאומי של ששת הימים למצב רוח של מלחמת יום הכיפורים. היום אנחנו נמצאים במצב מתמשך של היותנו כובשים הבוכים על כך שהעולם חדל לקבל באורך רוח את הדיכוטומיה הזאת שלאורך שנים מתקיימת כאן, מדינה דו-לאומית בעלת שני סוגי אוכלוסייה. אוכלוסייה אחת מועדפת הנהנית מזכויות מלאות, ואוכלוסייה מדוכאת וחסרת זכויות הנרמסת ללא הרף.

 

10. משמשון ל'ברירת שמשון' בתוך כל אלה מדיניות הגרעין של מדינת ישראל מוגדרת כ"עמימות גרעינית". ישראל מעולם לא פרסמה דבר הנוגע ליכולתה הגרעינית. אולם על פי הדלפה לעיתונות של מרדכי ואנונו, טכנאי שעבד בקריה למחקר גרעיני, והערכות של מומחים וארגוני מודיעין שונים, ישראל נמנית עם המדינות שלהן נשק גרעיני. בשל העמימות אין אפשרות לנקוב במספר מדויק של הפצצות הגרעיניות שברשות ישראל, אך מקובל לדבר על סדר גודל של עד 600 פצצות מדגמים שונים. ההערכות מתבססות על הדלפתו של ואנונו, על קיומו של הידע הנדרש בידי מדעני ישראל, ועל פוטנציאל הייצור של הקריה למחקר גרעיני.

 

11. מי שערער לאחרונה את העמימות הגרעינית של ישראל, היה דווקא שר המורשת יחיעם אליהו (בנו של רבה של העיר צפת  שמואל אליהו שאוסר על תושבי העיר להשכיר דירות לסטודנטים ערבים) שנזכר בשמשון והעלה הצעה, די מטומטמת יש להודות, להשליך פצצה גרעינית על העיר עזה כדי לפתור את הבעיה העזתית. בהתחשב בעובדה שהוא צמח במפלגה שהיו"ר שלה גנב את הסמל מהרכב של ראש הממשלה יצחק רבין, ואמר אחר כך שכמו שהגענו לסמל של הרכב של הרבין כך גם נגיע לרבין עצמו, קשה היה לצפות להצהרה מטופשת אחרת.

 

12. לתרחיש שבו תשתמש ישראל בנשק גרעיני בהימצאה על סף השמדתה הפיזית ובמצב שאין לה מה להפסיד, ניתן השם "ברירת שמשון". סוג של נקמה דוגמת שמשון הגיבור התנ"כי שלפת את עמודי מקדש האל דגון ומספר הפלשתים שהרג במותו היה רב יותר מאשר בחייו, בקוראו: "תמות נפשי עם פלשתים".

כשאני חושב על ידו של מי שנמצאת היום על הכפתור המפעיל את כוחה הגרעיני של מדינת ישראל, ומביא בחשבון את תודעת הקרבן המפותחת שרכשנו לעצמנו עם השנים, שערותי סומרות ואני מזיע מפחד על משכבי בלילות.

איך שלא תסתכלו על זה טוב זה לא יכול להיגמר.

 


תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב