חסר רכיב

התנגשות הציוויליזציות | אסנת עקירב

24/03/2023

זאת הפעם הראשונה שהציוויליזציה המערבית הישראלית מתעוררת למאבק, מאבק שמכיל קבוצות שונות שבעבר לא הצליחו להתאחד


המאבק שנמצא אל פתחנו בחודשים אלה מובל על ידי שני סוגים של פוליטיקאים: אידאולוגיים ואופורטוניסטים. מה זה משנה? מה בעצם ההבדל ביניהם, אם שניהם מובילים לאותה הפיכה?

הראשון מאמין בתפיסת עולם שלמה וקוהרנטית שאותה ינסה לקדם מתוך אמונה מלאה, בעוד השני ישנה את התנהלותו על פי צרכיו וענייניו.

נתניהו הוא אחד מגדולי האופורטוניסטים שחוותה ישראל מאז הקמתה, בעוד שסמוטריץ, בן-גביר, רוטמן ולוין הם אידאולוגים שמקדמים את תפיסת עולמם; כל מה שנשמע כפשרה מצידם, הוא צעד טקטי שמטרתו לקדם בסופו של דבר את האידאולוגיה שלהם.


***


לכן, המאבק צריך להתנהל בכמה רמות: ראשית, מול האופורטוניסט הראשי ומול עושי דבריו בליכוד שאף הם אופורטוניסטים, ולכן ישנו את דעתם והתנהלותם כאשר יבינו את המחיר הפוליטי שהם עלולים לשלם. שנית, מול שלוש האידאולוגיות אשר מקודמות על ידי מובילי ההפיכה. רוטמן ולוין שמקדמים את הפוליטיזציה בכל מערכות החיים שלנו; סמוטריץ ובן גביר שמקדמים את חזון ארץ ישראל השלמה (ביום שני בערב עבר בכנסת בקריאה שלישית החוק לביטול ההתנתקות) והיותה של מדינת ישראל נסמכת על חוקי התורה. ואחרונים חביבים שנדמה כי הם יושבים בשקט בכל ההפיכה הזאת: הפוליטיקאים החרדים, אבל, מתוך מגוון החוקים שמקודמים בימים אלה (חוק החמץ לדוגמא), הם מקדמים את ביסוס החיים החרדים בישראל, ללא שירות צבאי, ללא לימודי ליבה, עם תשלומי עתק לבחורי ישיבות.

למשל, בחוק יסוד: לימוד תורה שהוגש על ידי משה גפני, יעקב אשר ויצחק פינדרוס יש שני סעיפים בלבד שאומרים : "1.לימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי.

2. מדינת ישראל כמדינה יהודית רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה, ולעניין זכויותיהם וחובותיהם יראו במי שקיבלו על עצמם להתמסר לתלמוד תורה לתקופה ארוכה כמי שמשרתים שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי." (ההדגשה שלי)

ההפיכה המשטרית היא התנגשות הציוויליזציות שלנו. פרופסור סמואל הנטינגטון, איש מדע המדינה, טען כי התנגשות הציביליזציות, אותה הגדיר כישות התרבותית הרחבה ביותר, תהיה המקור העיקרי לסכסוכים בעולם שלאחר המלחמה הקרה. הנטינגטון הגדיר שמונה ציוויליזציות, הציוויליזציה המערבית היא אחת מהן (בנוסף ליפנית, הינדית, איסלמית, סינית, אורתודוקסית ועוד). המאפיינים של הציוויליזציה המערבית הם שלטון החוק, פלורליזם חברתי, אינדיבידואליזם, הפרדה בין הסמכות הרוחנית לבין הסמכות החילונית ועוד.


***


הציוויליזציה המערבית, הנאורה נלחמת על חייה כאן בישראל. מאז בחירתו של נתניהו לכהן כראש ממשלת ישראל בשנת 2009, חל כרסום איטי ומתמיד בערכים של הציוויליזציה המערבית בישראל  (בשונה מתקופת היותו שר אוצר בממשלת שרון, שם נלחם כנגד מגמות אלה, כמו קצבת הילדים). עם הגשת כתב האישום נגד נתניהו, נפל הפור ונתניהו האופורטוניסט הוביל את מדינת ישראל לחמש מערכות בחירות בשלוש שנים שבסופן הצליח להקים את הממשלה הימנית-קיצונית החשוכה ביותר שהוקמה במדינת ישראל. במסגרת ממשלה זאת הציוויליזציה הדתית-שמרנית-מתנחלית שולטת ברמה.

זאת הפעם הראשונה שהציוויליזציה המערבית הישראלית מתעוררת למאבק, מאבק שמכיל קבוצות שונות שבעבר לא הצליחו להתאחד תחת תפיסת עולם אחת ברורה.

היום ברור לכולם: אנחנו, הציוויליזציה המערבית, נלחמים על אופייה של מדינת ישראל כמדינה מערבית, ליברלית, דמוקרטית. וכן, גם יהודית, אבל לא יהודית דתית – משיחית, אלא יהודית פלורליסטי הומנית.

 

פרופסור אסנת עקירב היא ראש החוג לממשל ולחברה אזרחית במכללה האקדמית גליל מערבי



מלחמת הציוויליזציות, הספר.
נלחמים על אופיה של מדינת ישראל (מתוך ויקיפדיה)

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

ציוויליזציה

אירית | 25/3/2023

תודה אסנת, על הבהירות והחידוד, מקווה כי עוד תוסיפי ותכתבי כאן.

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב