חסר רכיב

ביידן, אתה בשבילנו? או אנחנו בשבילך? | תמר בן יוסף

25/10/2023


 הנשיא ביידן כורך אותנו יחד עם אוקראינה וטאיוואן. אולי עדיף לנו להישאר בצד


שמענו את נאומיך היפים, הנשיא ג'ו ביידן. התרגשנו. אירחנו כאן שורת בכירים אמריקאים. ושורת מנהיגי "העולם החופשי" ועם כל זה אנחנו שואלים עכשיו: זה בשבילנו, כל הסיפור הזה עם נושאות המטוסים? או זה בשבילך.


כי, למשל, היום, 22.10.2023, אני קוראת במאמר של עמוס הראל ב"הארץ': "הנשיא ביידן הציג ביום ששי חבילת  סיוע ענקית לאוקראינה, ישראל וטאיוואן". כלומר, אנחנו יחד עם אוקראינה וטאיוואן. אנחנו עם ארה"ב נגד הרוסים ונגד הסינים. שר ההגנה האמריקאי, הוא פוליטיקאי קטן יותר, והוא אומר על יד משלוח נשק אמריקאי לישראל: "זו כרגע המשימה העליונה לביטחון ארה"ב". אז הבננו,  אלה לא רק רגשותיו העמוקים של ביידן, והאמפתיה שלו לעם היהודי, זה גם אינטרס אמריקאי ברור.


למעשה, אין צורך לחפש. מספיק לקרוא קטעים מנאומו של ביידן בחדר הסגלגל, שעות ספורות לאחר שחזר מביקורו בישראל. בין השאר, על הצורך לתמוך בשותפות חיוניות כמו ישראל ואוקראינה: "זו השקעה קטנה שתניב דיבידנדים לביטחון האמריקאי במשך דורות".


והכי מעניין, כבר מתחילה להיות מורגשת תפנית: יותר ויותר בכירים  במשרד החוץ האמריקאי  מדברים נגד כניסה לעזה. ובעד הגנה על הפלשתינאים. שלא לדבר על עיתונאים, אנשי אקדמיה והציבור הרחב. ואם אתם תוהים מדוע צה"ל, שעל קו הרצועה, לא נכנס, הנה התשובה. בימים האחרונים, גם תמיכתו של ביידן בכניסה הזו כנראה כבר פחות הדוקה.


ומה אנחנו הישראלים חושבים? דיברתי עכשיו עם חבר, והוא כמוני, ואולי אפילו יותר ממני, נגד הכניסה לעזה. מה המטרה? הוא שואל אותי. הוא מרצה על תכנון בהיי-טק, צריך להיות יעד ברור למקרה שננצח. אז, כן, אנחנו רוצים לנקום, ומה יהיה אחרי זה.


עסקתי בתכנון כלכלי במשך חמש עשרה שנה מחיי, במשרד התעשייה והמסחר. זה כמובן היה לא רציני, אתם יודעים. עשו מאיתנו הוזי הזיות, כשהליכוד עלה לשלטון.  אבל עכשיו, המון שנים אחרי, אני מבינה, לא היינו טיפשים כלל. מובן שלא ניבאנו את העתיד, אך תוך כדי בניית תוכניות כלכליות, למדנו המון דברים על הקשרים בין המשתנים. מה משפיע יותר, ומה פחות. מה היעד הסופי שאליו אנחנו חותרים. זה חידד את מחשבותינו, יכולנו לתרום הרבה לכל דיון במטרות המשרד.


אז, כמובן, תודה מר ביידן, אני שמחה שהיית כאן. אני שמחה שאתה אמפטי ומוכן לעזור. אבל אני חוששת. משום שמעורבותך כאן אוטומטית מעלה את המלחמה שלנו בדרגה. במקום עוד קטטה בין ישראל לפלשתינאים, זה הופך לחלק מהמלחמה הגדולה בין ארה"ב לרוסיה ולסין. אני לא בטוחה שאנחנו רוצים להיות שם. אני לא בטוחה שאנחנו צריכים להיות שם.


יש לנו מספיק צרות משלנו. לא בטוחה שכדאי לנו לאמץ גם את הצרות האמריקאיות הגלובליות. אולי עדיף לנו להישאר בצד. להישאר פרובינציאליים ולפתור "בקטן" את בעיותינו עם הפלשתינאים.


 

הנשיא ביידן מגיע לתמוך. האם רק אהבת מרדכי? (הצילום: ויקימדיה) 


תמר בן יוסף היא בעלת הבלוג: עידן השוק החופשי

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

מה רע ב - win win?

מרב מורציאנו | 28/10/2023

קראתי בשים לב ובהרבה הערכה את דברי תמר.

אני יוצאת מנקודת מוצא נחותה, מבחינה מקצועית, בהשוואה לתמר. 
כמו תמר, גם אני חוששת מאוד מהכניסה הקרקעית ובהיותי בורה מוחלטת בתחום הצבאי, ברצוני להאמין שה"גדולים" יודעים בוודאות שאין ברירה אחרת. 
כמו תמר, כנראה, גם אני חוששת מהתפתחות המלחמה שלנו למלחמת עולם. אפילו חוששת מאוד!
עם זאת, עולות בי מספר שאלות לאחר קריאת דעתה של תמר:
1. מה רע משילוב אינטרסים בין מדינות? הרי ידוע לכל, כי העולם מתנהל על פי האינטרסים של המדינות השונות. אז מדוע עלי לחשוש מכך שהאינטרסים של ארה"ב והאינטרסים של ישראל נפגשים?
2. ונניח שאנחנו מאוד לא רוצות בהתפתחות המלחמה המקומית למלחמת עולם - האם זה באמת תלוי בנו? ואם כבר תהיה כזאת (וכולי תקווה ותפילה שלא כך יהיה), באיזה צד של מעצמות העולם אנחנו רוצים להיות? אגב, שימו נא לב לדמיון המפחיד בין תיאוריו של ג'ורג' אורוול, בספרו 1984, למצב בין המעצמות כיום.
3. אם הבנתי נכון, גם תמר אינה רואה ב"נקמה" תוכנית עבודה ראויה למדינת ישראל. האמנם?
אכן, חשוב שנקבע יעדים למצב אליו אנו רוצים להגיע בתום המלחמה שנכפתה עלינו. אם יורשה לי, היעדים הם "רק" להשיב את כל השבויים הנמצאים בעזה ולאפשר חיים שלווים לאורך גבולות הרצועה. בעצם, לאורך כל גבולות המדינה.
וכעת אני מגיעה למסקנה היחידה העולה במוחי: ללא פתרון מדיני, המכיר בזכות שני העמים (היהודי והפלסטיני) לחיות בחבל הארץ הזה, הכולל את שטחי מדינת ישראל, שטחי יהודה ושומרון ושטחי רצועת עזה, ללא זאת, לא נוכל לחיות כאן בשלווה.
יתרה מכך, ללא היכולת לשבת בשלווה לאורך גבולות המדינה, לא ניתן יהיה לחיות בשלווה גם בתוכה.
כאשר אני כותבת "לשבת בשלווה", אני מתכוונת גם לערביי יהודה ושומרון ולערביי רצועת עזה. גם להם הזכות לשבת בשלווה, ללא פעולות טרור של מתנחלים משיחיים או צבא חזק ועצום.
כמו כן, בכותבי על פתרון מדיני, ברור לי שהדבר אינו כה פשוט. 
יחד עם זאת הוא כל כך חיוני לנו שכדאי מאוד לעמול קשה מאוד, בהתמדה ובנחישות, בכדי למצוא את האינטרסים המשותפים לנו ולעם הפלסטיני ועל בסיסם להגיע להסכמות שיאפשרו לנו לחיות יחדיו באותו חבל ארץ קטן וצפוף. 
אם נרצה מספיק - אין זו אגדה.

להישאר לבד - 50 שנה אנחנו לא פותרים

שלומי | 27/10/2023

נשמע כמו בדיחה.

בלי תמיכה אמריקאית ( או רוסית או סינית ) לא נהיה קיימים
ולפתור עם הפלסטיניים ?
ראיתי היום בדרך פלריג:  גוש קטיף לשוב הביתה
ואנשים של מדינת הלכה ומתנחבלים
טוב שביידן בה לשמור אלינו

השאלה בסיום אינה לבחירתנו

אבשלום | 26/10/2023

"להישאר פרובינציאליים ולפתור "בקטן" את בעיותינו עם הפלשתינאים" - זה בוודאי היה עדיף, אלא שהבעיות שלנו הן לא רק עם הפלשתינאים. הבעיות שלנו נראות כפי שהן נראות בגלל שהחמאס תודלק במשך שנים בכסף קטארי וידע, נשק ומודיעין איראני (וגם הכוונה פוליטית). ומצפון לפרובינציה שלנו עם הפלשתינאים נמצא ארגון חמוש ומאומן עוד יותר, שאין לו נגיעה לפלשתינאים, ובכל זאת רוצה "לשחרר את הגליל" ואת המזרח התיכון בכלל מנוכחותנו. אנחנו חלק מזירת המשחק הגלובלית, נרצה או לא נרצה. 

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב