חסר רכיב

הנבואה שהגשימה את עצמה | קרני עם עד

14/10/2023

 

50 שנה מיום כיפור 1973 לשמחת תורה של 2023 ונדמה שדבר לא השתנה אלא החריף

 

"אנו לפני יום כיפור נוסף, הפעם מול הפלסטינים. הזחיחות , היהירות והקפאון המדיני של ממשלת 73 הביאו לאלפי הרוגים שהובילו להסכם מדיני. על מתי תשב ישראל על הגדר הפלסטינית?"

 

לא ייאמן, אבל הדברים הנוכחים האלו נכתבו כבר בספטמבר 2018 על ידי שמעון שבס, מנכ"ל משרד ראש הממשלה הנרצח יצחק רבין, ובשנה אחת מיני רבות בה היה נתניהו ראש הממשלה. ועוד הוסיף שבס בנבואת העם שפרסם במדור הדעות של Ynet.


"הסימנים לכך שאנחנו חוזרים על אותו סיפור ישן ועגום (יום כיפור 73-ק.ע) מהבהבים מכל כיוון אפשרי. בעשר השנים האחרונות מעדיפים המנהיגים להתכסות בזחיחות שאפיינה את הממשלה של 1973, רק שהפעם מתרחשים אותם מהלכים מול הפלסטינים. הממשלה טומנת ראשה באדמה עד יעבור זעם. הפעולות היחידות שהיא נוקטת שגויות והרסניות, ובינתיים הפצצה מתקתקת. ראש אמ"ן וראש שב"כ כבר הזהירו בישיבות קבינט ובוועדת חוץ ובטחון בכנסת שרק בשנה האחרונה הם הצליחו למנוע 500 אירועי טרור .. והזהירו שהקיפאון מוביל אותנו לכאוס ולאירועי טרור נוספים".

 

 שבס כתב את הדברים כאילו נחזה את העתיד להתרחש אבל טעות אחת היתה בידו: הסיפור הישן והעגום של כיפור 73 היה כאין וכאפס לעומת המחדל והתוצאות של 2023. בהמשך כותב שבס שהמנהיגים בוחרים להתעלם מלקחי העבר ואינם משנים אסטרטגיה אף שהתוצאות העגומות ידועות מראש. בקטע צופה עתיד נוסף של שמעון שבס, כאמור מלפני שש שנים, הוא כותב: "כל עוד הממשלה כבולה למפלגות בעלות אידיאולוגיות משיחיות פנאטיות, יהיה בלתי אפשרי להגיע לפתרון אמיתי ועמוק. האבסורד הוא שבמקום לקרב את הרש"פ ולהגיע לשיחות עם הפלסטינים, מטפח נתניהו את החמאס."

המאמר של שבס (גם הוא נתפס לבטח כסמולן ובוגד בעיני ביבי ויועציו- ק.ע) לצד מאמרים נוספים שהתריעו על אפשרות של מחדל דומה לזה שהתרחש לפני 50 שנה- די לו כדי להאשים את ראש הממשלה נתניהו באחריות לאירוע הטראגי בתולדות המדינה.

 

את דבריו, שמתקבלים היום כהבהובים עזים של אורות אזהרה חותם שבס במשפט: "אני לא יודע אם קיים ולו קיר אחד במסדרונות הממשלה שלא מתנוססות עליו כתובות שמזהירות מפני הזחיחות שבה מתנהלים המנהיגים שלנו. הממשלה אינה קשובה לשטח, בדיוק כמו שקרה לפני מלחמת יום הכיפורים...".

 

בשבוע האחרון הרהרתי רבות בדמיון הקשה מנשוא של יום כיפור 73 ל'חרבות ברזל' של 2023. התאריך, המחדל שהחל במועד בו היתה 'הדממה' של צה"ל (שמחת תורה), ההפתעה שהותירה את המדינה נדהמת, הזעקות לעזרה מהמרחבים ה'מוגנים' שהזכירו את זעקות הלכודים במוצבים, השבויים הרבים והנופלים, עוצמת העם לעומת מנהיגיו.50 שנה מכיפור 1973 לשמחת תורה 2023 ונדמה שדבר לא השתנה אלא החריף. גם הפעם ישלמו הדרגים הצבאיים הבכירים וגם אלו המדיניים את החשבון ויתפטרו או יפוטרו. אין ברירה אחרת .ממש כמו לפני יובל שנים.


    

  1973. מלחמת יוה"כ, גשר הגלילים (יוה"כ FB)         2003. "חרבות ברזל", היום ה-4 ללחימה  (צילום דו"צ)


תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב