חסר רכיב

אוגוסט גבוה, אוגוסט נמוך – מי יודע | תמר בן יוסף

23/08/2023

 

חודש אחד הוא לא צפוי אף פעם. בגדול, נדמה לי שהאינפלציה יורדת בכל מקום. אני ממש מקווה שאנחנו מתקרבים לסוף הסיפור

 

לא הייתי נתפשת למדד אוגוסט, לולא שמעתי את מי שמוגדרת כראש התחום הכלכלי בתאגיד השידור הישראלי 'כאן'. בעקבות המדד האחרון, היא הכריזה שמדד אוגוסט הוא תמיד מדד גבוה. פתחתי את הלוח הרב-שנתי של המדד, ולחלוטין לא התרשמתי ככה. מדדי אוקטובר הם בדרך כלל גבוהים, וכן מדדי מארס. שניהם מבטאים חילופי עונה וחגים. מדד אוגוסט לא מצטיין משום בחינה.

 

אילו שאלתם אותי לפני ההכרזה הזו, הייתי אומרת כי יש סיכוי לעוד מדד נמוך, בהשפעת המדדים האמריקאיים ההולכים ומתנמכים. אבל, כמובן, גם הייתי מסתייגת מיד, כי בסופו של דבר מי יודע. וזה בעצם המסר שאני מעוניינת להעביר כאן. בפוסט האחרון שלי על האינפלציה, מה-17 ליולי השנה, הצבעתי על יבוא הדפלציה מארה"ב בכל העולם המתועש. הדפלציה בארה"ב מתחילה באוגוסט 2022. באיחוד האירופי, מתחילים לראות ירידה בנובמבר 2022. אנחנו מתעכבים, ומתחילים לרדת במאי 2023.

 

או שלא. זו תקופה קצרה בינתיים. נראה באוגוסט. נראה בחודשים הבאים. זה מה שאני למדתי בכלכלה. להתבונן בנתונים חודש ועוד חודש. אתה מבין רק מתוך התבוננות, כי התסריטים העומדים לפניך הם אינסופיים. אתה כל פעם מופתע מחדש. אז בפוסט הקודם הדגשתי את השפעת הגלובליזציה על הכלכלה. הדגשתי, אבל לא שכחתי את סימן השאלה. נדע שזה אכן ככה, אם נראה מגמה מתמשכת כזו. אם גם נשתכנע שבארה"ב זו אכן מגמה ארוכת טווח.

 

כי גם בארה"ב הם בודקים חודש-חודש. הם לא מעזים לקבוע מראש. הסך הכל הוא יופי, יש מגמת ירידה מתמשכת באינפלציה עד ליוני האחרון. ביוני 2022, היא עמדה על 9.1%. ואז, אחרי 11 ירידות רצופות, היא עלתה ביולי השנה ל-3.3% לעומת 3% ביוני. אפשר, כמובן, להתחכם ולהסביר מדוע היא חזרה לעלות. איזה סעיף מפתיע קפץ בדיוק. גם אצלנו, כמובן. אך מדוע, בסופו של דבר, עלה אצלנו מדד יולי ב-0.3% לעומת החודש הקודם, כשהיה צפוי שהוא יעלה ב-0.4%. מצאו לי מישהו אחד שיסביר. וגם, שיוסיף ויאמר מדוע יולי לעומת יולי שעבר הוא 3.3% בלבד. במיוחד אפשר לתמוה כשמסתכלים על פיחות השקל. הוא פוחת בכ-8% לעומת הדולר, מאז ראשית השנה. זה, על פי התיאוריה של בנק ישראל, אומר עוד כ-1.6% לאינפלציה.

 

על כן, בחודש הבא, אין לדעת מה יקרה. חודש אחד הוא לא צפוי אף פעם. בגדול, נדמה לי שהאינפלציה יורדת בכל מקום. אני ממש מקווה שאנחנו מתקרבים לסוף הסיפור. אבל אין לי הסבר, אני לא בטוחה שאני מבינה. העלינו ריבית, זה יופי. אז הצלחנו? או שאנחנו סתם מייבאים מהעולם אינפלציה נמוכה יותר עכשיו. בסך הכל, רכיב היבוא בסל הצריכה הפרטית של משקי הבית המקומיים הוא כ-20% ב-2022. זה לא מעט בכלל, וזה משפיע.

 


בסך הכל יופי. יש מגמת ירידה מתמשכת באינפלציה (התמונה מ-freepik)


תמר בן יוסף היא בעלת הבלוג: עידן השוק החופשי

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

כל כך הרבה מילים...

יניב בן חנן | 24/8/2023

אבל בלי שום תובנה אמיתית. אני קורא כל יום את עיתוני הכלכלה ומבין יפה איפה אנו נמצאים ולאן אנו הולכים. אז ככה: 1. המדד החודש היה נמוך כי המדד בשנה שעברה באותו חודש, היה גבוה. זה עניין של חישוב כלל שנתי. 2. האינפלציה תמשיך לעלות. במיוחד בחודש הבא. החגים מגבירים את הביקוש ואת רמת הקניות. 3. הדולר עולה בגלל גורמים גלובליים וגורמים מקומיים. 4. מה שצריך לשים לב אליו. הוא משבר חובות משקי הבית. בעקבות העלייה החדה בריבית של בנק ישראל.

אינפלציה

עמירם קופר | 24/8/2023

כמי שחווה את האינפלציה הגואה בשנים 1979 עד 1984 (440%), אני מפקפק באבחון נסיוב פלא אחד אשר יכול לשמש תרופת פלא לטיפול בתופעה כלכלית זו. אם מזהים בראשית התופעה מעט גורמי אינפלציה מזוהים ניתן לטפל בהם כדי שלא ידביקו את המשק באינפלציה בלתי נשלטת. מצב נורמלי במשק צומח 2% אינפלציה בשנה.

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב