חסר רכיב

נשתכחה תורה מבני בתירא | דודו פלמה

13/03/2023

לפנינו שתי אפשרויות. אחת, שרבותיהם של סמוטריץ' והרצי הלוי לא לימדום את דברי הרמב"ם. והשנייה, שכן לימדום אבל הם כמו בני בתירא שכחו.

 

1. במסכת פסחים דף סו ע"א מצאנו כתוב:
"תנו רבנן: הלכה זו נתעלמה מבני בתירא. פעם אחת חל ארבעה עשר להיות בשבת, שכחו ולא ידעו אם פסח דוחה את השבת אם לאו. אמרו: כלום יש אדם שיודע אם פסח דוחה את השבת אם לאו? אמרו להם: אדם אחד יש שעלה מבבל, והלל הבבלי שמו, ששימש שני גדולי הדור שמעיה ואבטליון ויודע אם פסח דוחה את השבת אם לאו".

2. ונחזור להווה. לאחרונה בוגרי הציונות הדתית, קרי בצלאל סמוטריץ שר האוצר והרצי הלוי הרמטכ"ל נתפסו באמירות שכנראה מבטאות את דעתם בנושא שעליו הם דיברו, ולאחר זמן לא רב חזרו בהם.

 

3. בצלאל אמר ש"צריך למחוק את חווארה" והרצי אמר ש"דיקטטורה בטוחה עדיפה על אנרכיה" ואז חזרו בהם. סמוטריץ' "לא התכוון" ואחר כך אמר שזה היה "בסערת רגשות". והרצי טען ש"אמרתי משפט שאינו משקף את תפיסת עולמי לחלוטין".

 

4. ובכן ישנה לי תמיהה קשה. שניהם בוגרי הציונות הדתית. זאת שלומדת תורה ובקיאה בדברי חכמים. ואיך נשתכחה תורה מבני בתירא שבציונות הדתית. לכן יש לפנינו שתי אפשרויות. אחת, שרבותיהם לא לימדו אותם את דברי הרמב"ם. והשנייה, שכן לימדו אבל הם כמו בני בתירא שכחו.

 

5. למענם, וגם למענכם, הנה מה שאמר הרמב"ם לפני כמעט 900 שנה, על מי שצייץ משפט ואז אמר 'אופס לא התכוונתי'!:

6. "...וכאשר ראינו ראשית דברו שלקח ראיה ממה שאינו נסכם עם דבריו... וממה שראוי שתדעהו שהאדם אין ראוי לו לדבר ולדרוש באזני העם עד שיחזור מה שרצונו לדבר פעם ושנים ושלש וארבע וישנה אותו היטב ואח"כ ידבר.


וכן אמרו והביאו ראיה מלשון הכתוב אז ראה ויספרה הכינה וגם חקרה (איוב כ"ח כ"ז) ואח"כ ויאמר לאדם (שם פסוק כ"ח) זה נאמר על מה שצריך לאדם לדבר בו בפיו. ואולם מה שיחוק האדם בידו ויכתבהו על הספר, ראוי לו שיחזירהו אלף פעמים אילו יתכן זה וזה. האיש שלא עשה דבר מזה אבל כתב אלו העניינים הנכבדים בטופס, ולא ראה לכתבם תחלה ולתקנם מפני שהיה דברו אצלו בלי ספק בעניין שלא היה צריך לחזור עליו ומסרו ביד איש שישוט בם בכל עיר ובכל מדינה והאפיל בם לבות בני אדם שלח חשך ויחשיך:"

(הרמב"ם 'אגרת השמד' 1165)


7. מצורף ניסיון לדמות באיור מה היה קורה אילו היה הרמב"ם נלכד היום בידי מי שמכונים היום נוער הזוועות ובלשון נקיים נוער הגבעות.


תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב