חסר רכיב

כשר סותר את הקוד שחיבר | דובי הלמן

07/08/2023
 

נחמץ ליבי לחשוב שפרופ' אסא כשר, ממנסחי הקוד האתי של צה"ל, נסחף אחרי החוליגניות ותאוות השלטון של אהוד ברק. קריאתו ללכת אחרי הסרבנים סותרת את רוח צה"ל

 

בנעורינו דקלמנו את השורות הבאות: "תות שדה איננו תות,/ ודוד איננו רות, /רות אינה גדעון,/ ראשון אינו אחרון./ אחרון אחרון חביב,/ בא ניסע לתל-אביב,/ כי פורח כבר מזמן,/ תות שדה ברמת גן". (אלה וילנסקי)

 

שורות אלו עלו בזיכרוני כאשר חשבתי כי אסא כשר אינו בוגי יעלון, ובוגי יעלון איננו אהוד ברק, אהוד ברק איננו ראש ממשלה אבל מאמין שהוא המתאים ביותר למלא היום תפקיד זה.

 

אסא כשר התייצב עם מלא תוארו האקדמי כדי לתמוך בהחלטת קצינים בצה"ל לסרב להמשיך ולהתנדב או כפי שהם מעדיפים להגדיר כהפסקת התנדבותם. עדותו של אסא היא בעיני חשובה יותר מהאחרות משום שהיא נאמרת ללא השתחצנות, עם הרבה ענווה וללא צורך להציג את כל תרומתו כנוצות להתפאר בהן. ובכל זאת אני חושב שהוא טועה.

 

אסא חתום על נוסח הקוד האתי של צה"ל כאחד ממנסחיו. עד כה לא קראתי את נוסח הקוד וגם לא הרגשתי צורך להשתמש בו. הפעם קראתי את שלשת נוסחיו של הקוד, בתקווה שאולי אמצא בהם את ההסבר לעמדתו של אסא.


מצאתי את נוסח "ערכי היסוד".

"צבא ההגנה לישראל הוא צבאה של מדינת ישראל. צה"ל פועל בכפיפות לרשויות השלטון האזרחי הדמוקרטי, ובכפוף לחוקי המדינה. מטרת צה"ל היא להגן על קיומה של מדינת ישראל ועל עצמאותה, ולסכל מאמצי אויב לשבש את אורח החיים התקין בה. חיילי צה"ל מחויבים להילחם, להקדיש את כל כוחותיהם, ואף לחרף את נפשם להגנת מדינת ישראל, אזרחיה ותושביה. חיילי צה"ל יפעלו עפ"י ערכי צה"ל ופקודותיו, תוך שמירה על חוקי המדינה וכבוד האדם, וכיבוד ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. "

 

כן להגן על קיומה של מדינת ישראל ועל חיי אזרחיה תוך שמירה על חוקי המדינה וכבוד האדם, וכיבוד ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית אבל לא זכות או חובה לפרש או להשיג על חוקי המדינה ועל הגדרתה כיהודית ודמוקרטית.

 

הקוד מתייחס לצה"ל עצמו ו"לרוח צהל" אבל לא לזכותו או חובתו לפרש ולהחליט מהם חוקי מדינה סבירים בעיניו ומהם חוקים שמביאים למהפך משטרי.

יש כאן לא רק בלבול יוצרות אלא גם בלבול ערכי.

 

אני שואל את עצמי האם אסא כשר מסתפק בעידוד אותם שהחליטו לפרוש מצה"ל או שהוא בעצם קורא גם לכל האחרים ללכת בעקבות הפורשים? הפורשים יכולים להתכסות בנוסחים שיש בהם הפרדה בין התנדבות ושרות חובה, אלא שלצה"ל כולו, על כל מרכיביו, יש תפקיד מרכזי והוא הגנה על שלום המדינה ואזרחיה כולם. רוח צה"ל נשענת על המורל הכללי, של כל משרתי הצבא. האם רק אני רואה כי ההודעה של בכירי הצבא לשעבר פירושה קריאה לכל הצעירים בישראל שלא להימנות על חייליו של צה"ל.? וממך אסא נעלמה המשמעות הזו?

 

ממתי אסא, נשבע הצבא לממשלה זו או אחרת, לקואליציה זו או אחרת. האם השבועה, הקוד, ההתחייבות, הרוח, לא ראו לנגד עיניהם רק את המדינה כולה מדינת כל אזרחיה, וכל חוקיה?

 

כאזרחים, זכותם של כל הקצינים הפורשים למחות, להפגין, לנבא על בואו של משטר דיקטטורי. בשל מה כל כך חשוב להם שנדע או נזכור את עברם הצבאי כהסבר למחאתם? האם זהו ביטוי לחוסר ביטחון בכך שהמחאה האזרחית מבוססת דיה? האם אינך רואה אסא כי הסרבנות, הפרישה, הקריאה לאחרים ללכת אחריהם, עומדת בניגוד ובסתירה לרוח הצבא, לקוד האתי שלו, להתחייבות למלא את תפקידו?

 

האם אני מפחד מכך שהסרבנות תמיט עלינו שואה ביטחונית? לא אינני מפחד. אינני מפחד גם מהאמירות שכבר קם לנו משטר דיקטטורי או מהנבואות על קיצה של המדינה. לעומת זאת נחמץ ליבי לחשוב שאתה נסחף אחרי החוליגניות ותאוות השלטון של אהוד ברק. בהשאלה מפסוק ידוע אני מתפלל כך: "אלוהים שמור אותי מפני הברקיזם, עם הביביזם אסתדר לבד".


אסא כשר. היסחפות אחרי הברקיזם (התמונה מפייסבוק)

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

אירוע חריג

| 11/8/2023

עת לעשות לה' הפרו תורתך הוא פסוק מפרק קי"ט בתהילים, שנדרש על פי חז"ל שלעיתים על מנת לשמר את קיום התורה והמצוות (=עת לעשות לה') מותר וצריך לפעול אפילו על ידי מעשה אסור (=הפרו תורתך). דובי מכובדי - לדעתי אנחנו המצב חריג. "לשמור על הכללים" במצב זה - זה לשרת את החרבת הדמוקרטיה ואת השלטת דיקטטורה פנדמנטליסטית. תחשוב למשל כמה הרס מוות היה נחסך לו היו פועלים "בצורה לא דמוקרטית" ומסלקים בהפיכה את פוטין מהשלטון. ויש דוגמאות נוספות . בידידות רבה וברכת כל טוב. אברהמי קול

עזוב את אהוד גייס את אסא למשהו אחר

גדעון גלעדי | 11/8/2023

דובי ידידי, מוותיקי ועתירי התנועה שלנו. 
להעריץ את קור הרוח שלך נוכח פני האויב, אבל תרשה לי, האויב הוא לא אודי, הוא ביבי.
ביבי הוא אחד ויחיד, הכל נובע מהמדים הכתומים שמאיימים עליו, ואנחנו כאן מפתחים תיאוריות.

הכל, הכל הכל זה אימת המדים הכתומים במעשיהו או בצלמון. איך אנחנו נגררים לריבים פנימיים בין חברים, אחים לנשק, אחים לעמדות ודעות ואחים לדאגות אינסופיות. איך גדולי חברינו מגייסים כל נימוק וכל יופי נפשי להסביר, לנמק, לתרץ, ולהתפלמס על טובי בנינו שטסים מעבר לגבול כל לילה להגן עלינו. 
האם הם טסים כי המנייה תעלה? האם הם טסים כי יעלו לכותרות בעיתונות או בטלויזיה? האם בכלל מישהו יודע את שמם? הם צדיקי הדור. לא רק שהם משרתים אותנו בנאמנות ודבקות עשרות שנים, ממש בהתנדבות, אלא שהם נותרים אלמונים כמו במוסד ובשב"כ ואין להם שום תועלת אישית מגדולתם. וכשהם דורשים לנהוג לפי אותם ערכים, הפוליטיקאים העלובים מגנים אותם כמובן.
נכון, יש ביניהם סוגים של עילוי, כמו קובי ריכטר, שכשרונם וגדולתם עושים אותם עתירי ממון - אז מה? הם מצילי עולם פשוט כך, ולא רק באוויר, גם בעורקים.
הצדיקים האלו לא צריכים בשוטף את אסא כשר, להם כל הכללים נהירים והם מממשים אותם בחייהם.
הם גם חוטפים מכתז"ית בעין בהפגנה, לא בסוריה.
אסא כשר בא להציל אותם מצדקנות עקומה ומאי הבנה עמוקה של מבקרים ומפוליטיקאים מושחתים עד היסוד. 
דובי, עזוב את אסא כשר, עזוב את אהוד הוא ידיד של רבים וטובים מאיתנו. אני מעדיף אחד כמוהו על מאה ראשי ממשלה כמו שיש לנו. 
ואם כבר אסא כשר, לידיעתך, ניסיתי נואשות לגייס אותו להרים פרוייקט של קוד לאגודות השיתופיות הכושלות שלנו.  היינו לגדולי מקפחי המבוגרים ומשפילי החבר הוותיק. לא הצלחתי.
  זה לדיון אחר.
בינתיים אנחנו בתוך ביתנו דורסים למוות את זכויות חברינו באגודות, עם תקנון מבייש, מוסד רשם האגודות עצל וחמקן, והופ אנחנו כבר בני שמונים ומגינים בלהט על מערכת לקוייה שקוראים לה אגודה חקלאית שיתופית. תשקיע שם, במחאה עוסקים מספיק צעירים הגונים וחרוצים. חוש הצדק שלהם אף פעם לא טעה במהפכות בעולם.

דובי עזוב את אהוד

אהוד (אייה) דורון | 9/8/2023

היי דובי, תעזוב את אהוד ברק, הוא יותר מבוגר מביידן, הכול מאחוריו, עברו שזור בהצלחות ולא מעט כישלונות ואם יש לך חשבונות איתו מהעבר זה לא המקום ולא הזמן, הדבר היחידי שיש לברק היום זה כסף, וכנראה לא מעט, הוא מקדיש חלק ממנו לסילוק ביבי מבמת ההיסטוריה - מעשה מבורך, ולא כדי להחליף אותו.  הבעיה שלנו זה רק ביבי, צר המקום מלפרט את הסיבות, ככל שניפטר ממנו (באופן חוקי) מוקדם יותר, ירווח לנו ולמדינה.

תגובה לדודו

דובי הלמן | 8/8/2023

לדודו יש כנראה תחביב לחלק תוארים. אם אתה זוכר דודו את ההקשר תוכל ללמוד ממנו שביבי עבורי הוא אויב ואילו ברק ידיד.

כשר סותר אתהקוד שחיבר-דובי הלמן

חנה ברימר | 8/8/2023

גם אני איני מסכימה לכל מה שכתבת דובי.אני לא מצליחה להבין את השאננות ואת יכולת ההכלה אותן אתה מבטא בכל רשימותיך האחרונות פה,לכל התהליך המרסק הזה אותו מעבירה היום את כל הוויתנו הממשלה אמנם הלגיטימית אך הנוראה הזו בראשות נתניהו.כשאתה רואה את המוני בני ישראל שיוצאים כבר זמן רב כל כך למחות ולהפגין כנגד הזוועה המשיחית-דיקטטורית הזו בכזה אומץ ובתחושה של הכרח קיומי, איך אתה יכול לתלות זאת במין סיבה הזוייה כל כך כמו החוליגניות ותאוות השלטון של אהוד ברק. איך יוצאת הצעקה מן המחאה-בושה....בושה...

גם ההתייחסות שלך לפרש כך את הקוד האתי שחיבר אסא כשר לא מקובלת כלל.   לכתוב שאין לחיילי צהל הזכות או החובה לפרש או להשיג על הוק המחייב לצאת להגנת המולדת הרי שאתה מתעלם לגמרי מהתוספת הכל כך עקרונית שזה מתייחס למדינה יהודית ודמוקרטית וכשערך זה בסכנה אכן חובה מצפונית על כל אחד ואחת ללכת עם מה שמורה לו מצפונו. ועם הסיכום שלך-ממש התכווצתי-להכריז בקור רוח ש"עם הביביזם תסתדר" -שאפו עליך.אין לי יותר מילים.p8k

אם אני חותר משמע אני קאיאק

דודו פלמה | 8/8/2023

דובי, אתה כותב "אלוהים שמור אותי מפני הברקיזם, עם הביביזם אסתדר לבד". 

אם ממשלת בן גביר, סמוטריץ, חנמאל מלאך חבלה, לוין ורוטמן נקרא בעיניך להסתדר לבד עם הביביזם, אז כנראה שאתה ביביסט. בהתאמה כמובן למשפט הלוגי הידוע "אם אני חותר משמע אני קאיאק".

הפסקת התנדבות היא לגיטימית

ראובן שפירא | 8/8/2023

אינני מבין איך אפשר לקרוא "חוליגניות" לאקט בלתי-אלים ולגיטימי של הפסקת התנדבות לשירות צבאי בשל הפיכה משטרית אנטי-דמוקרטית שמבצע השלטון? כמו שחובה לסרב למלא פקודה בלתי-חוקית בעליל כך גם חובה מוסרית של מתנדבים לשרות צבאוי לסרב להמשיך להתנדב כדי לא לשתף פעולה עם שלטון שחרג מגבולות סמכותו ומבצע הפיכה משטרית מחסלת דמוקרטיה. איזה מין טפשות זו לייחס את בחירתם של אלפי קצינים וחיילים להתנגד באופן לגיטימי להפיכה המשטרית שיזם ראש הממשלה כדי להיחלץ ממשפטיו דווקא לאהוד ברק? למה דובי לא מזכיר את ההתנגדות הלא פחות נחרצת של אלפי הרופאים, ראשי האקדמיה, ראשי המשפטנים, ההייטקיסטים וכל שאר מאות האלפים שמפגינים את התנגדותם כבר יותר משבעה חודשים בלי שום ארגון של אהוד ברק ולא סימן לא בדיבור ולא במעשה שבכוונתם להחזירו לשלטון? מצערני מאד שחבר קיבוץ רב-פעלים כדובי נסחף לגנות התנגדות אזרחית אמיצה של עשרות אלפי קצינים וחיילים שאינם מוכנים לשרת תחת סמכות המסע הדיקטטורי שמוביל ראש ממשלה מחריב מדינתו כדי להיחלץ ממשפטיו!   

מזדהה עם כל מילה

אורי הייטנר | 8/8/2023

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב