חסר רכיב

הפתרון: ממשלת אחדות בראשות נתניהו | דובי הלמן

23/07/2023

 

הציפיה שהמחאה תכניע את הממשלה שתלך לבחירות – קלושה. אפשרי יותר: שינוי הרכב הקואליציה ע"י הקמת ממשלת אחדות בראשות ביבי

 

בלהט המחאה והסרבנות, עולה לפעמים בהיסוס השאלה ובכן לאן כל זה הולך? אני מנסה כאן להתמודד עם השאלה הזו בלי לדבר על המחאה עצמה. אני לא כותב על המחאה/סרבנות למרות שיש לי עליהן ביקורת קשה, ואין בהן כדי להביא לפתרון. אני לא כותב על המחאה מפני שבני משפחתי היקרים יוצאים לרחובות בתום לב ובכוונות טובות ונאמנותי המוחלטת לבני ונכדי גוברת על כל נאמנות אחרת.

 

האנרגיות של המחאה/סרבנות נובעות, כך אומרים, מהחשש או מהתנבאות שעומד על הפרק מהפך שלטוני שיביא לדיקטטורה, הרס בתי המשפט, הרס הכלכלה והביטחון, ואף יותר מכך: המחאה רואה כבר עכשיו סימנים מעידים למהפך השלטוני. המחאה/סרבנות רושמות לפנינו שורה של הישגים שגרמו לשלטון לשנות או לרכך עמדות בגין פעילותן, אלא שהישגים אלה לא מפחיתים את להט המחאה.


***

מכל הדברים האמורים ניתן ללמוד ששורש הבעיה היא הקואליציה הקיימת, או ששינוי הקואליציה הקיימת יכול להביא לפתרון המיוחל.

 

יש לפחות שתי דרכים לשנות את הקואליציה. האחת היא לחכות או לדחוף להשגת בחירות, בתקווה שתוצאותיהן יתאימו לסקרים הנערכים עכשיו.

השנייה היא הצטרפות האופוזיציה לקואליציה עכשיו, למה שקוראים ממשלת אחדות.

 

הקדמת הבחירות תלויה בין השאר במצב הקואליציה והממשלה. ההנחה שהקואליציה והממשלה יוחלשו על ידי המחאה עד כדי כך שירימו דגל לבן וילכו לבחירות חדשות, היא קלושה עד כדי אפסית.

 

שינוי הרכב הקואליציה לעומת זאת היא משימה קשה אבל בהחלט אפשרית. המדובר הוא בפנייה של גנץ וחבריו להצטרף לקואליציה כאשר בראשה ימשיך לעמוד נתניהו. את הצפרדע הזו קשה מאד לבלוע, אבל מה לקושי זה בהשוואה לתחזית על הרס המדינה כולה.

 

יש רבים החושבים שהם מכירים את ביבי ויודעים לקרוא לו בכל כינויי הגנאי האפשריים. אני לא מכיר את ביבי אבל לומד אותו מתוך ההתנהגות שלו בפועל. נראה לי שאני מבין כי הוא היה רוצה קואליציה אחרת, אבל לא במחיר ויתור על ראשות הממשלה. על סמך תוצאות הבחירות האחרונות זה נכון מאד לאפשר לו להמשיך לכהן כראש הממשלה. הצטרפות גנץ וחבריו לקואליציה תגרום מיד להקטנה, או ביטול תלותו של נתניהו בקיצוניים שבלעדיהם היום אין לו ממשלה. לא רק החלשת הקיצוניים אלא גם שינוי של מצע הקואליציה ותכנית הפעולה שלה יהיו תוצאה של ממשלת אחדות.

***

המסתכל על המצב בעיניים לא משוחדות רואה לפניו צומת. דרך אחת הולכת במודע למשבר קשה ביותר. דרך שנייה מוליכה לפתרון המשבר הקיים, או זה המסתמן.

 

אומרים שגנץ כבר היה בניסיון הזה ונכשל בגלל ביבי. אני סבור שגנץ עוד לא עמד בניסיון להיות בממשלה שביבי עומד בראשה ללא הסדר חילופין. אבל אפילו אם הניסיון המקשה על גנץ לעשות את הצעד, מה זה לעומת סכנת החורבן. האם לא שווה ונכון לנסות שוב?

 

את הדברים הללו אמרתי וכתבתי כבר מזמן. עד שנולד האתר הקיבוצי העצמאי "בין חברים", לא הייתה במה שהסכימה לפרסמם. לא ה"ארץ" לא "ישראל היום" ולא "זמן קיבוץ". אני מקווה שהפעם יהיו מי שיקרא את הדברים ויהיה מוכן להתמודד עם המסר הכלול בהם.

 

האם אני מודאג מכך שהמחאה/סרבנות תימשכנה ללא מעצור, עד שיתגשם חלום החורבן שלהן? לא אינני מודאג. אסתפק בכך שהנבואה שאני מאמין בה אינה נבואות החורבן של נביאי ישראל לדורותיהם ולא נבואת החורבן של המחאה היום. אני מאמין בנבואה החותמת את ספר "עמוס" וכן זו שנכתבה בספר ירמיהו המתחילות במילים "הנה ימים באים..."

 

אני מאמין ב"צור ישראל" כנוסח מגילת העצמאות ובנצח ישראל שהם המסד של הזהות שלי.


 

הקמת ממשלת נתניהו גנץ. נראה שביבי מעדיף קואליציה כזו (הצילום מוויקיפדיה)

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

זמי - דובי אומר זאת כבר שמונה חודשים

אבנר (קיפי) כרמל | 26/7/2023

זמי שלום ,

דברים דומים מאד למה שכתב ואמר כאן דובי הלמן לפני שלושה ימים הוא כתב ואמר זאת (ב'זמן קיבוץ')כבר לפני כשבעה חודשים : שעל המוחים בכלל ועל חבריי הקיבוצים שבקרבם בפרט להתגבר על שנאתם היוקדת כלפיי נתניהו ולהסכים להקמת ממשלת אחדות שפוייה בראשתו ויחד עם גנץ,לפיד,סער, מיכאלי וכל שאר מרכיביה  של מה שמכונה 'ממשלה שפויה'   -   כל זאת במקומם של  הדתיים, הבן-גבירים,הסמוטריצ'ים, הלוינים והרוטמנים. 
ובהיותך כעת , זמי, מי שמקשיב לדעות לא-פוופולריות בקרב מחנה המחאה, יתכן ותקשיב גם לדבר הבא : כשלושה חודשים לאחר הקמת ממשלת בנט (דומני שזה אירע בספט. 2021) יזמה  מובילת 
המחאה במעגן-מיכאל 'הפגנת גשר' חדשה  -   הפעם כנגד המשך הזרמת הנפט ה'ערבי' בצינור 
קצא"א לאירופה , וכשמן הראוי להדגיש כאן שממשלת בנט היתה ממשלתם של המוחים(וגם שלי).
מנקודת מבטי שלי סימלה הפגנה זו את הפן האחר של המוחים ומוביליהם : שהם מוחים לא רק באופן
ענייני אלא גם מסיבות 'תעסוקתיות' , כלומר כ'קרדום לחפור בו' .
לשיפוטך , קיפי 

נתניהו רב הנוכלים

עמירם קופר | 24/7/2023

נתניהו הנו נוכל על פוליטי אשר הצליח לסלק את שמנה וסלתה הליכוד מצמרת הליכוד. מי שהביאו אותו אל צמרת הליכוד עמדו על תכונה זו מעט מאוחר ובני גילו בצמרת דן מרידור,בני בגין,לימור לבנת, רוני מילוא גדעון סער ועוד ועוד חשו זאת על בשרם. את יולי אדלשטיין גלעד ארדן ועוד הוא סילק בבושת פנים למטה. האשליה כי ניתן לקיים שותפות קואליציונית כלשהי עם נוכל כביבי הוכחה כבלתי אפשרית ובעלי הנסיון הם ליברמן,לפיד,וגנץ. תהיה זו אשליה כי ניתן לקיים קואליציה דמוקרטית אמיתית בראשות רב הנוכלים הזה. מצב בו הלקקנים התוקפנים אמסלם, קרעי,דיסטל, ולוין תומכים בו ונחושים לחלצו מן הדין בעזרת סמוטריץ, בן גביר וגולדקנופף הוא המצב הנוח ביותר לביבי, ואין סיכוי שהברנש יתפתה להקים קואליציה עם גנץ לפיד ושות' נקלענו לצרה ממושכת שאין לה מוצא אלא מאבק ממושך תוך נסיון לשחרר את החישוק האוחז חלק מהליכודניקים צמוד לנתניהו.

הפעם דובי הלמן צודק

זמי בן חורין | 24/7/2023

לא שהישיבה עם ביבי מוצאת בעיני, אני סבור שהוא פסול בעליל. אבל האופציה של מלחמה ארוכה נגד הממשלה תביא עמה הרבה יותר נזק לכולם. לכן, עכשיו הזמן לבעוט החוצה את המפלגות הדתיות, החרדיות, את סמורטיץ, בן גביר, ורוטמן למקומם בנבכי ההסטוריה ולסתום את האף ולהפנים שזהו המצב החדש. הדתיים יתחזקו כוחות הימין יתחזקו האיבה בין ימין ושמאל תמשיך ותגבר. הסכסוך הישראלי ערבי לא יפתר בימינו. המאבקים בין האסלם לכל העולם ימשיכו. אירופה תשלם את מחיר ההתעלמות של שנים מאזהרות הצפויות לה מההגירה ללא שליטה. אבל לפחות אולי יהיו לי עוד 20 שנה סבירות. האופציה השניה גרועה יותר.

מי שנדפק פעם אחת

דודו פלמה | 24/7/2023

מאיר אריאל כבר אמר "מי שנדפק פעם אחת לא יכול כבר להיגמל מזה" 

May be an image of text

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב