חסר רכיב

גלובליזציה – בעד ונגד אינפלציה | תמר בן יוסף

20/07/2023

 

אתה מבין דברים רק בדיעבד. רק אחרי שאתה טועה ומאבד את הצפון

 

בהסתכלות על האינפלציה, שמתחילה לרדת פתאום, שמתי לב לתופעה מעניינת. בעולם גלובלי, האינפלציה או הדיס-אינפלציה הן מחלות מדבקות. בדרך כלל, ארה"ב מובילה, כול המדינות עוקבות אחריה.

 

אבחנה זו מעניינת משום שהיא, באחת, קוטעת את הטענה על הקשר בין האינפלציה האחרונה למלחמת רוסיה-אוקראינה. המלחמה בין השתיים החלה בפברואר 2022. האינפלציה, לעומתה, החלה בארה"ב ביוני 2020; באיחוד האירופי – בינואר 2021; ואצלנו – בפברואר-מארס 2021. כלומר, הגענו למלחמה עם אינפלציה, אולי, במידה כלשהי, והמלחמה עזרה להפצתה ולהאצתה.

 

גם עכשיו, בלי שום קשר למה שמתחולל ברוסיה-אוקראינה, אפשר לראות את נפילת האינפלציה בארה"ב, החל מיולי 2022 – אז, בשיאה, היא עומדת על 9.1% לעומת החודש המקביל אשתקד, ועד ליוני שנה זו, שבו אותו שיעור מגיע ל-3%. האיחוד האירופי עוקב אחר ארה"ב, עם ירידה באינפלציה שמתחילה בנובמבר 2022.  זאת, כשריבית הבנק האירופי המרכזי מגיעה ל-2% בלבד, ושיעור האינפלציה מגיע ל-10.1%. אנחנו, לעומת זאת, מתחילים לרדת במאי 2023.

 

אז מה אנחנו רואים? האינפלציה בעולם גלובלי היא מחלה מדבקת, דרך שוקי ההון ושוקי הסחורות. אנחנו כמו כולם, עולים אחרי כולם, יורדים אחרי כולם. זה מעניין בעוד היבט: נפילת האינפלציה אצלנו מ-8.6% ב-1998 ל-1.3% ב-1999, לאחר שנתקעה בסביבת ה-10% מ-1992 והלאה. הנפילה קרתה לאחר פתיחת המשק הישראלי לתנועות ההון הבינלאומיות, שנעשתה על ידי נתניהו-פרנקל-נאמן, כנראה בהשראת פרנקל ובנק ישראל. אני מודה, התייחסתי אליה תמיד בשלילה. ראיתי בה עוד צעד משמעותי בגלובליזציה. לא תפשתי את הטוב שבה – האחדת האינפלציה הישראלית עם האינפלציה העולמית.

 

מאז, האינפלציה הישראלית יושבת על שיעורים נמוכים ביותר, שהגיעו בשיאם קרוב ל-4% ב-2008 ו-2009. זאת עד למתקפת האינפלציה הנוכחית, שכנראה נבעה מהגדלת כמות הכסף הפראית בארה"ב ובשאר המקומות, בשנים האחרונות.

 

שאלה מעניינת עכשיו היא אם היה צורך בהעלאת הריבית בישראל, כל התקופה האחרונה, או שהיינו מייבאים את הדפלציה אלינו גם בריבית האפסית שהייתה. זו שאלה טובה, כי אילו השארנו את הריבית נמוכה יותר מבכל העולם, הייתה מתחילה כאן בריחת הון, וזה כמובן אומר ייסוף. וזה בסופו של דבר אומר דפלציה. אז תגידו, למה אנחנו לא מעלים ריבית? זה אינפלציוני. מבלבל, לא?

 

אז בפעם הבאה, ננסה גם את זה. אתה מבין דברים רק בדיעבד. רק אחרי שאתה טועה ומאבד את הצפון.

 

 

האינפלציה בעולם מחלה מדבקת (התמונה מאתר freepik)


 תמר בן יוסף היא בעלת הבלוג: עידן השוק החופשי

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב