חסר רכיב

רב לאומיות: מסינית לטורקית | תמר בן יוסף

06/07/2023

תנובה הייתה קואופרטיב שקשור לייצור החקלאי, ומדבר עם החקלאים. כך היא התנהלה באופן אידיאלי. כעת היא חברה סינית, עם דיבור וחיוך סיניים. מה החיוך הזה אומר?


נתחיל בזה שהסינים הם לא פראיירים. החליטו להעלות את מחיר מוצרי החלב המפוקחים רק ב-8.3%, ולדחות את כל השאר – עד 16% – לעוד שנתיים. הם חייכו, כהרגלם, והם עושים מה שהם רוצים. זה קרה בראשית מאי, השנה. הגיעו לכאורה להסכם על מחיר החלב. במקום ה-16% שהיו חייבים להן, חברות החלב קיבלו רק 8%. תנובה הסכימה, בסינית. חודשיים אחרי, היא מחייכת לעצמה.

איך אני יודעת? שמתי לב שהאיש שלי מביא מהמרכול בקבוקי חלב במקום אריזות קרטון. שינוי אריזה הוא תמיד הקדמה להתארגנות מחדש. ברור שבקבוקים עולים יותר. מה עשו חברות החלב? הן עברו מייצור המוצרים המפוקחים לייצור מוצרים שאינם בפיקוח. רוב החברות נסוגות מייצור המוצרים המפוקחים, ועוברות למוצרים של שוק חופשי. תנובה, בינתיים, הגדילה את חלקה בייצור החלב בישראל משבעים וכמה אחוזים לשמונים אחוזים – מה רע.

וכעת, מנכ"ל שופרסל פונה במכתב לשר החקלאות, ומבקש ממנו להקצות מכסות יבוא חלב פטורות ממכס. באופן רגיל, מוטל מכס של כ-40% על יבוא חלב. בנוסף, הוא מבקש לזרז את הכנסת החלב לארץ, כי חלב כידוע מתקלקל. וחוץ מזה, יש עוד בעיית כשרות קטנה. אז קדימה, נביא חלב מטורקיה, זה לכאורה (לכאורה זה כ-אילו, אתם יודעים) גם יוריד את מחירו לצרכן.

תנובה בינתיים מחייכת לעצמה מהצד. ברור לגמרי ששליטה במחיר החלב הגולמי היא שליטה בשוק החלב כולו, והיא מגדילה את שליטתה. אחר כך, כמובן, נקרא על מונופולים בישראל. בעצם, היו צריכים להיות ערים לכך במדיניות היום-יומית. סמוטריץ', מצדו, הנחה את אנשי האוצר "לבחון את כל שרשרת הייצור, החל בריכוזיות…וכלה במחיר המפוקח, כל זאת במטרה לשחרר את המשק מריכוזיות עודפת ותכנון אנכרוניסטי, ולהתקדם לעבר שוק פתוח ותחרותי, לצד שמירה על החקלאות והציונות ביישובי הספר".

סמוטריץ', כהרגלו, מכביר בקלישאות וחושב שכל בעיה אפשר לפתור בכוח. כך הוא נהג עם מחירי המוניות, כשהיה שר התחבורה. הוא קבע מחיר לא מציאותי לנסיעות, וכתוצאה ממנו נהגי המוניות הפסיקו לנסוע מירושלים לשדה התעופה בלוד, ולעוד מקומות מחוץ לעיר. קבע מחיר, וחייך לעצמו: שופוני, יש לי כוח.

כדאי כעת לבדוק שוב מה קרה בשוק החלב מאז שהפריטו את תנובה. תנובה, בשעתה, הייתה קואופרטיב שקשור לייצור החקלאי, ומדבר עם החקלאים. כך היא התנהלה באופן אידיאלי. מאז שהופרטה, היא כביכול חברה של שוק חופשי, שעומדת מול החקלאים. בתחילה היא נמכרה לאייפקס, חברת השקעות בריטית. אחרי כמה שנים, היא נמכרה לסינים, מבלי שאיש בישראל אמר מילה. ועכשיו, תנובה היא חברה סינית עם דיבור סיני, ועם חיוך סיני. החיוך הוא העיקר. אנחנו מבינים מה החיוך הזה אומר?

 

תנובה נמכרה לסינים מבלי שאיש יאמר מילה (התמונה מפייסבוק)



תגובות לדף זה
תגובה חדשה

היו זמנים...

משה רוזן, קיבוץ ניר יצחק | 6/7/2023

אצלנו, ובקיבוצים רבים, הייתה בלעדיות לתנובה באספקת החלב ומוצריו למטבח ולמרכולית.

באותן שנים, תנובה צעדה, ברחובות הערים, בהפגנות האחד במאי.
אולי שם צמחה הזיקה למפלגה הקומוניסטית הסינית...

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב