חסר רכיב

המצב נפלא. המצב על הפנים | תמר בן יוסף

28/06/2023

אז ההיי-טק קובע במידה רבה את מגמת כלכלת ישראל. זה טוב? אני מאז ומתמיד לא חושבת ככה. כלכלה יציבה היא כלכלה מגוונת

תלוי למי רוצים להתחנף. את זה למדתי כבר לפני שנים רבות. בטווחי זמן קצרים, אפשר לשחק עם הנתונים בכלכלה. הם חד-משמעיים רק לעתים רחוקות.

 

ניקח, למשל, את נתוני התקופה האחרונה. שיעור הבלתי מועסקים במשק הוא אינדיקציה מהימנה ביותר למצב. אז שיעור הבלתי מועסקים במאי, בניכוי עונתיות, הוא 3.6% כמו באפריל. זה מתחת לקו האבטלה המקובל – 4%. אלה נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אך כפי שהלשכה עצמה אומרת, יש גם נתוני הביטוח הלאומי ונתוני שירות התעסוקה. הם מציגים נתונים מקבילים, אך לא תמיד זהים.

 

נעבור מכאן לנתוני סחר החוץ. ייצוא הסחורות עלה במארס עד מאי ב-11.9%, על פי נתוני המגמה. אך זאת לאחר ירידה של 0.7% בדצמבר עד פברואר. ואילו ייצוא הסחורות השירותים ירד בינואר עד מארס ב-0.3%, לאחר ירידה של 8.5% באוקטובר עד דצמבר 2022. טוב, אלה נתוני החשבונות הלאומיים, הם כוללים גם שירותים. ובנוסף, הם מצביעים על נפילה של 3.5% במה שמכונה ההשקעה הגולמית במשק, לאחר עלייה של 2.9% ברבע האחרון של 2022.

 

כן, אני מבלבלת אתכם בכוונה. אלה נתונים ממקורות שונים – סחר חוץ והחשבונות הלאומיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אך מה אומרים בסופו של דבר? המצב לא נפלא, אך לא ממש נורא. וכן, הייצוא אולי קפץ עקב עלייה בענף רכיבים ולוחות אלקטרוניים. אז כן, ההיי-טק הציל את המצב.

 

זו אולי תופעה שכדאי לשים אליה לב. ההיי-טק משמעותי בייצוא (יותר ממחצית הייצוא מישראל) עד כדי כך שהוא קובע מגמה. הוא גם לא נופל בינתיים כפי שצפו. רוב החוזים בהיי-טק הם חוזים ארוכי טווח. אולי מתישהו ההיי-טק יתחיל ליפול. זה בכל אופן לא כרגע.

 

אז ההיי-טק קובע במידה רבה את מגמת כלכלת ישראל. זה טוב? אני מאז ומתמיד לא חושבת ככה. כלכלה יציבה היא כלכלה מגוונת, לא כלכלה של ענף אחד. וזו,  לדעתי, הבעיה העיקרית של כלכלת ישראל, היעדר מוחלט של תכנון בעיצובה. מדוע תכנון כלכלי הוא חשוב? משום שהוא מונע אימוץ של קלישאות. כשאתה בודק נתונים על מנת לבנות תזה, אתה מבין דווקא מתוך הדברים הקטנים. אתה פתאום קולט שחקלאות זה חשוב, לא רק מהיבט אחד. וגם מזון, וגם אופנה.

 

זה בדיוק מה שחסר עכשיו – הסתכלות תכנונית הבודקת בפירוט את הדברים. זה מה שגורר את כלכלת ישראל לקלישאות של היי-טק, כו-לם היי-טק. היי-טק זה טוב, אך ממש לא לכולם. היי-טק זה טוב, עד שהוא נופל.


היי טק הוא יותר ממחצית היצוא, הוא קובע מגמה (התמונה מתוך (Freepik  

 

 

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב