חסר רכיב

הקייטנה בכפר גלים | דודו פלמה

25/06/2023

כשנפתח אלי החוף של כפר גלים, הבנתי שהכנרת היא סתם אגם, שלולית ירקרקה, לעומת הים התיכון המהודר הגדול והרחב

 

1.לכבוד הקיץ שהגיע השבוע באופן רשמי, אני נשאב חזרה אל הימים בהם הקיץ היה מסתער על הקיבוץ שלנו שבעמק הירדן, אי שם בשנות החמישים,  כשהוא נושב מהתופת הרותחת לשונות של אש לכל עבר, מחמם לנו את המוח ומשגר אותנו לברכת השחייה ולים כנרת. האוויר היה נמלא אז בריחו של חופש וגלים וחול ושחפים. וזה היה סימן שעוד מעט יוצאים לקייטנה ב”כפר גלים”. כפר גלים הוא כפר נוער חינוכי, שנוסד בתחילת שנות החמישים, השוכן בגבולה הצפוני של מועצה אזורית חוף הכרמל, במבואות העיר חיפה. ואליו היינו יוצאים לקייטנה בקיץ. בחופש הגדול.

 

2. בעיקרון, לגדול בשנות החמישים לא היה כיף כזה גדול. כי זה אומר לגדול בתקופה כלכלית קשה, שזכתה לכינוי הצנוע ''תקופת הצנע". הכול היה מדוד ובמשורה. האוכל לא היה טעים במיוחד. ועל ממתקים יכולת רק לחלום. שורה של שוקולד פרה ביום שישי על הכרית ב'בית הילדים' היה השיא השבועי המתוק.

 

3. על אף כל אלה נשלחנו כל שנה בחופש הגדול, לקייטנה בת כמה ימים ב'כפר גלים'. האוכל היה משובח והים. הו הים. שם גיליתי לראשונה את מרחבי הים. עד הפעם הראשונה בכפר גלים היה לי את ים כנרת. שנראה לי אז עצום כמו אוקיינוס עד שנפתח אלי החוף של כפר גלים. ואז הבנתי שהכנרת היא סתם אגם, שלולית ירקרקה, לעומת הים התיכון המהודר הגדול והרחב. ונעלבתי בשבילה. קצת.

 

4. בעיקרון המטרה של הקייטנה הייתה לקחת אותנו לכמה ימים ליד הים. להאכיל אותנו טוב ולזרוק אותנו על החול של שפת הים, כדי שנשתזף טוב ונחזור הביתה אל הורינו כמה שיותר שרופים. היום היו קוראים לזה "פשע מלחמה" לרמת השיזוף שאיתה היינו חוזרים. אבל בימים ההם הייתה הרבה פחות מודעות לקרינה המזיקה של השמש. וגם הקרינה הייתה הרבה פחות מזיקה מכפי שהיא היום, עם כל משבר האקלים המאיים על האנושות.

 

5. כן. היה אז קשה כלכלית וחנוק מרוב צנע. אבל הייתה פעם בשנה הקייטנה בכפר גלים. וזה היה כיף גדול לנסוע לשם במשאית של הקיבוץ שעברה הסבה והותקנו בה ספסלים לכל אורכה (על אוטובוס אפשר היה רק לחלום. לאף אחד לא היה מספיק כסף בכדי לשכור אוטובוס) ולחזור משם שוב במשאית לאחר שהקייטנה הסתיימה, וכשאנו נראים כבר כמו חבורה של פליטים שחורים שרק עכשיו נמלטו מאפריקה. מזל גדול שמשטרת ההגירה עדיין לא הייתה קיימת אז.

 

6. אחר כך היה קצת קשה לחזור אל שגרת הסוציאליזם הענייה הקשוחה והמהודקת. וכל שנותר לנו היה להתחיל לחלום שוב על הקייטנה בכפר גלים שתגיע בחופש הגדול. של שנה הבאה.




תגובות לדף זה
תגובה חדשה

אתה גם כאן??

דוד אלמן | 28/6/2023

היי דודו,
ראשית, אני לא מתפלא שגם כאן אתה מביע דעתך - יפה
אתה כותב על התקופה ההיא כ-"תקופת הצנע". מעניין איזה חוויות יש לכל אחד מאתנו שחי בתקופה ההיא.
מה שעולה אצלי מאותה תקופה הוא המושג "יתום עם מאה הורים" - כך חשתי את התקופה ההיא בא להורים כמעט לא היה מה לומר לגבי גידול ילדיהם. את כל זה החליטה האסיפה. (רק אל תתפוס אותי על המספר "מאה").  כל האמור לעיל הם חוויותי האישיות כמובן, ולאו דווקא עובדות.
בגיל 9 כשנסעתי עם משפחתי לשנה באנגליה, "גיליתי" להפתעתי שאמנם יש לי זוג הורים אישיים שלי!
נו, תראה איזה הבדל בחוויות. מעניין איך אחרים ראו את התקופה ההיא.

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב