חסר רכיב

הנה ימים באים | דובי הלמן

18/06/2023

שלא כמו אהוד ברק ובוגי יעלון, הימים שיבואו בעיני יהיו שונים. הארץ תתמלא מחדש במחילה, בהסכמות, באהבת לרעך כמוך, בענווה, בסלחנות

 

האמירה "הנה ימים באים" הפכה להיות סיסמה נפוצה. לא ימים של נוחם, שלום, פיוס, תקוה, כנבואתו של ירמיהו, אלא ימים של הרס, כיליון, מלחמה, ועריצות, כנבואתו של עמוס.

 

הנבואה אמנם הסתלקה מישראל, לאחר חורבן בית המקדש, אבל נביאים מטעם עצמם, יש גם יש. וכולם, כולל עמוס וירמיהו, מדברים בשם אותו האלוהים, ומבקשים דרך להציל את העם מעצמו. האם יש לנו עדיין אמונה בנצח ישראל? אמונה בעצמנו כדי שנדע איך לבנות עם נאור, דבק בעקרונות של מוסר, נכון להגן על חייו בלא לפגוע בזכותם של האחרים לחיים מלאים משל עצמם?

 

דברי הימים שלנו מספרים על השליחים ששלח משה לתור את הארץ המובטחת, ואת האנשים החיים בה. השליחים, נבחרי העם וראשי שבטיו, חזרו עם תיאור ארץ זבת חלב ודבש בה יושב עם של ענקים, שלא יתנו לעם ישראל להתנחל בארץ המובטחת לו. לא פחד מפני הענקים הללו דיבר מגרונם של השליחים אלא משהו הרבה יותר עמוק וקשה: "ונהי כחגבים בעיני עצמנו". על חוסר האמון של עם ישראל בעצמו, על חוסר האמון באבטחה האלוהית לקבל לידיו את הארץ המובטחת, נענש העם בחסימת הכניסה לארץ. שנות דור, נדרשו לעם, לנדוד במדבר, עד שקם דור חדש לפניו נפתחו שוב שערי הארץ.

 

 אינני נמנה בין תומכי הליכוד או בנימין נתניהו. לא אזיל דמעה אם הוא  -   יתפטר, יפוטר, יואשם, ייענש, או ייכלא. אם בבחירות הבאות, ישתנו יחסי הכוחות ויוקם שלטון, משטר, חדש, לא אצטער על כך למרות שאינני מצפה מיורשיו של בנימין נתניהו לבשורות. ולמרות זאת, אין לי חלק במחאה ובהפגנות שלה. אין לי משום שלא כמו שליחיו של משה אני מאמין בכישרונו של העם היהודי ובערכים שלו. משהו שמכנים הד.נ.א שלו.

 

אני מאמין במה שאולי לא הופך את עם ישראל לעם סגולה, אבל נטוע עמוק-עמוק כשורשיו הרוחניים. אין לנו דיקטטורה ולא תהיה מאחר ואין לנו קרקע אליו יכולה דיקטטורה לשלוח עוגנים. שופטי ישראל, ולא משנה איך יבחרו, לא יאפשרו להפוך את בית המשפט לחוכא ואטלולא, ולא משנה מי יהיה השלטון. אנחנו היהודים לעולם לא נהיה הונגרים, פולנים או תורכים. האמון שיש לי בעצמנו, אינו נאיבי, הוא מפוכח ומבוסס.

 

כידוע בטבע אין פעולה ללא תגובה. כגודל הפעולה, תהיה גודל התגובה.

המחאה ההמונית נגד בנימין נתניהו מול ביתו בבלפור תחת הסיסמה "רק לא ביבי" הביאה בסופו של יום לחיזוקו בשלטון.

 

השפה הבוטה וחסרת המעצורים בה משתמשת המחאה נגד הממשלה והעומד בראשה עד כדי תאורו כבנו של השטן, מולידה ותוליד את ההגנה עליו.

הניסיון להציג את בנימין נתניהו כמי שאבד כל יכולת לשליטה, ובאותו הזמן כמי שחותר לייסד דיקטטורה, הוא ניסיון מגוחך.

 

שלא כמו אהוד ברק ובוגי יעלון, הימים שיבואו בעיני יהיו שונים. בית המשפט יתחזק לא ייחלש, הייעוץ המשפטי והקטגוריה יתגברו על חולשותיהם לטובה, ערך השקל יעלה, האינפלציה תרוסן, תחזור הצמיחה הכלכלית, יחוזקו היחסים הבינלאומיים, תרוסן הפשיעה, יתחזק הצבא למרות שהחרדים ימשיכו לא לשרת בו שרות מלא, ועדיין יישאר הסכסוך עם הפלשתינים בלתי פתור. לא תקום פה מדינה סוציאליסטית וחוסר השוויון ימשיך להדהד אבל תושבי המדינה יגיבו לשאלונים על שבעות הרצון במתן ציונים גבוהים למדינה.

 

אפשר להגיב או להגיד שאני מנסה להחזיר את הנבואה לחיינו. ולא היא. זו אינה נבואה אלא הצצה עמוקה אל קרבנו ואל מי שאנחנו. ההפרדה החוגגת עכשיו בין "אנחנו" ו"אתם" בין הצודקים ללא צודקים היא מלאכותית ומתעלמת ממי שאנחנו כולנו באמת.

 

הנה ימים באים והארץ תמלא מחדש במחילה, בהסכמות, באהבת לרעך כמוך, בענווה, בסלחנות. איני כותב לו יהי אלא כך יהי.

 

השליחים של משה. אל נהי כחגבים בעיני עצמנו. (מוויקיפדיה, איור: גוסטב דורה)



 

 

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

לדובי ידידי

גדעון גלעדי | 14/7/2023

דובי ידידי, 
לפני  2000 שנה זה קרה. 
לא צריך "מה יהיה אם" כי כולנו יודעים מה יהיה אם. 
התיזה שלך על יכולותינו הרוחניות, החברתיות, המוסריות, 
חייבת הוכחה, ואין זמן עד סוף המחקר. 
בינתיים חובה לפעול !!!
מלחמת האחים קרובה, דם מהאף ומהגבה הימנית כבר ראינו. 
אף מהפיכה לא הסתיימה במשרד ולא בעיתון.
פעמיים התנפלו כבר על כפר גלעדי. הפעם אנחנו המבליגים. 
הם מובילים בכוונה למלחמת אחים. 
אין שום סיבה אמיתית למהפיכה של מחריב לוין, חוץ מיצר שלטון אימתני שלא יודע שובע.
אז מה אם הוא עבד על זה 20 שנה?  ערפאת עבד על התכנית שלו 50 שנה. 
האם משך השנים מצדיק תכנית ? 
ראה את לוין, רוטמן, אמסלם, רגב ודומיהם. האם יש לך זמן להמתין שירגעו? 
תבין בבקשה, תבין, ביבי חושב שהוא מלך והיא מלכה. זה כבר קרה בעולם. 
כולם מפחדים להזכיר כי "אסור" אבל זה קרה בדרך כאילו דמוקרטית, 
ברוסיה עם סטלין ובגרמניה עם מישהו אחר שאסור לומר את שמו בעיתון. 
ברק ויעלון הם יקירי האומה והלוואי וירבו כמותם.
בלעדיהם ובלעדי כמותם כולנו כולל אותך - אבודים נהיה.
שבת שלום

התנשאות מסוכנת

עודד ליפשיץ | 28/6/2023

האמירה שבעם ישראל בארצו לא תיתכן דיקטטורה בניגוד לעמים אחרים שבהם היא תיתכן כמו תורכיה, הונגריה ופולין היא התנשאות מסוכנת שעלולה להתדרדר לגזענות. דיקטטורה אפשרית בכל העמים כולל העם היהודי. היום בישראל זו סכנה ממשית ומיידית שממשלת הימין פועלת בכל כוחה להמיט עלינו. כלל לא בטוח שגם עם המחאה הנרחבת והאפקטיבית נצליח לסכל אותה. בטוח שאםצנשב בחיבוק ידיים ונסמוך על החיסוןהיהודי הגנטי שי לנונגד הדיקטטורה, אליבא דהלמן, הדיקטטורה הימינית אוטוקראטית, או  בניסוח אחר העריצות הדתית החשוכה, תשתלט במהרה על מדינת ישראלשהיתה יחסית ליברלית ויחסית דמוקרטית. ועוד הערה: הכיבוש משחית ואחרי 56 שנות  כיבוש מתברר שכיבוש מוחלט וממשוך  משחית את ישראל עד לסכנה קייומית ממשית.ומיידית. כשיש פוגרומים נרחבים ומתרחבים בפלשתינים בגדה בחסות הממשלה, מה עוד צריך כדי שהלמן ואחרים תמימים כמוהו יבינו  שהדמוקרטיה הישראלית כבר קורסת, ואם לא נילחם בכל כוחנו ובכל האמצעים בדיקטטורה העולה ע ננצח אותה, הדרך מפרעות בפלשתינים לפרעות של קוזקים יהודיים בחסות דיקטטורת הימין  ומשטרת הימין היא  קצרה  והכרחית?   

היתכן כי התעייף ? במסורת היהודית זרמים מגוונים

דוד דרורי | 21/6/2023

קראתי את מאמר דובי הלמן, ביקורתו על בוגי יעלון ואהוד ברק, ונראה לי שדובי התעייף. קצת יומרני מדי להגיד אנחנו על המסורת היהודית ועל המאפיין אותנו כיהודים.

ביהדות, , עוד מתקופת התנ"ך , ובתאור ההיסטוריה השונה כל כך של ספר דברי הימים לעומת מלכים,
יש גישות שונות בענייני מוסר , ממלכה ריבונית, ויחס לגרים.
בשיבת ציון של עזרא ונחמיה, מתהפכת הגישה לגרים ביחס למקובל בתקופת מגילת רות.
מאמין שדווקא בתנועה הקיבוצית ובמערכת החינוך בקיבוצים ובמועצות האזוריות, ובמערכות התרבות בקיבוצים, נמצא היסוד אשר יכול להשפיע על צמיחה תרבותית יהודית המהווה חלופה ראויה ודמוקרטית לחלופת מפלגות הציונות הדתית, עוצמה יהודית והחרדים.

על השוני בין התמסרות להתמכרות

אבנר קיפי כרמל | 19/6/2023

דובי שלום , 

בהיותו מפקד ביה"ס לקצינים בשנים 1965-6 אמר לנו(הצוערים)  מאירק'ה פעיל : 'בדרך המלך מאד צפוף , כי בה הולכים מרבית הצועדים'   -  והתגובות למאמרך מוכיחות שאכן זה נכון. ולעצם הענין ,
הרי לך משהו רלוונטי ביחס לחבר שלי מהשירות בצנחנים , כבן 78 כיום : זה כבר חצי שנה בקירוב  
שהוא משקיע בהפגנות למען הדמוקרטיה מרץ יוצא דופן אשר מתבטא , בין  ביתר , בהשתתפותו 
בהפגנה ליד ביתו של ביבי בקיסריה ; בחיפוש אחר עוד ועוד אלמנטים שעשויים להגביר את הפרסום
של פעילי המחאה ; ובניבוי שההפגנות תימשכנה כשנה וחצי לפחות . אבל מנקודת מבטי שלי זוהי
דוגמא להתמסרות-יתר שהפכה להתמכרות (!) , ולאותו חבר  מהצבא וגם לשוללים את דבריך שלך,
דובי , אני מפנה בזה את תשומת ליבכם להמלצתו של אייל  ברקוביץ מערב שבת האחרון  לבני גנץ  -  שהיתה  גם המלצתך שלך(!) דובי , ב'זמן קיבוץ' מלפני כחצי שנה  -   להפסיק את החרם על ביבי ולהקים יחד עמו ממשלה שפויה במקום עם הקיצוניים הימניים מהליכוד , מעוצמה יהודית וממחנה סמוטריץ.
אבנר (קיפי) כרמל , מעגן-מיכאל 


הנה ימים באים

חנה ברימר | 19/6/2023

מאד מפליאה אותי התגובה של דובי. מן איפה הבטחון האידילי הזה בנצח הרבונות שלנו. מה.... לא למדנו כלום מההסטוריה המוקדמת שלנו בנסיונות הריבונות העתיקים שלנו? אנחנו לא פתוחים לראות את ההתפתחויות השונות שמתרחשות במדינות שונות סביבנו ובהסטוריה של המאה הקודמת? ולא מהדהדים באזנינו מילותיו של הקטע המטלטל שמייחסים לברכט (אך המחבר האמיתי איני זוכרת את שמו כרגע)שעיקרו -אם לא נזדעק עכשיו כשהפגיעה רק מתחילהופוגעת רחוק מאתנו הרי נקום יום אחד כשיהיה כבר מאוחרוההרס ממש בתוכנו. ואין קריאה של השפעות הדמוגרפיה על עיצוב חיינו ,ואין ...ואין... חייבים לדעתי להזדעק היום כי מה שעומד מולנו-סכנה אמיתית.

חזון אחרית הימים

עמירם קופר | 18/6/2023

חזון אחרית הימים הוא בבחינת חלום רחוק , ובינתיים אנו במציאות אומללה המונהגת ע"י לולין פולטי החפץ בייקר עצמו ומתעלל בצרכי הקיום של עם ישראל.

1. נהנתניהו דוגל בכלכלה דארוויניסטית קפיטליסטית אקראית ומספר סיפורי עלי באבא כוזבים על מלחמה ביוקר המחיה 
2. נהנתניהו שותף למהלכים הגזעניים של הלאומנות הדתית הטוענת כי כל ארץ ישראל המערבית שלנו בצו הבורא וכי האחרים (הפלשתינים) יהיו משרתינו ללא זכויות.
3 . בצר לו מצטרף נהנתניהו לזוממים לנטרל את הרשות השופטת, זו האמורה גם לחרוץ את דינו.
4. עם נהנתניהו ושפוטיו בשלטון לא ניתן לקדם ולהוביל את ישראל במדיניות של רווחה אוניברסלית שוויונית עם צמצום העוני (ראה מדינות סקנדינביה ובנלוכס), יתר על כן נהפוך למצורעים בעיני המדינות המתקדמות.

סוף סוף נמצא האמיץ

יוסף דלומי | 18/6/2023

שאומר "המלך עירום". עשרות אלפים, מיטב האזרחים התמכרו למצג שווא היסטרי אשר משבש את חיינו, פוגע בכלכלה, עולה מליונים רבים, וזורע שנאה ופילוג. תודה לך דובי.

אז אמרת.

זמי בן חורין | 18/6/2023

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב