חסר רכיב

מה שחסר זה טיפת הומור | תמר בן יוסף

06/06/2023

אני מתעבת את ההתיישרות של כל הכלכלנים לאורך קו אחד. אינני מחבבת כנס כלכלי, שאפשר לשים אותו תחת כותרת פוליטית אחת

 

חיפשתי באינטרנט כנס  "עיונים בכלכלה", כך נקרא פעם כנס הכלכלנים השנתי בישראל. כמובן שלא מצאתי. רק עכשיו עודכנתי כי הכנס יתקיים ב-24.6 באוניברסיטת תל אביב, אבל הם לא הכי מאורגנים. במקום זאת, נפלתי על "כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה", המתקיים במכון הישראלי לדמוקרטיה. כנס מכובד, כך התרשמתי. לא הייתי שם אבל קראתי דיווח מכובד של סבר פלוצקר בידיעות אחרונות, שכותרתו הדרמטית היא "פסגת הפחד". כולם אמרו שיהיה רע. כולם אמרו אותו הדבר בשלל מילים.

 

שלא תבינו לא נכון, גם אני חושבת שלא מחכה לנו עתיד מזהיר בכלכלת ישראל בקרוב. גם אני לא מתה על סמוטריץ' בתפקיד שר האוצר. אבל אני לא מתפעלת מהודעות לעיתונות המסכמות כנס במילים: "המהפכה המשטרית והשלכותיה הכלכליות." הודעות הנפתחות בסקירות שונות של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, עוברות לבנק ישראל, ומשם למכון לדמוקרטיה. זה מכובד, אבל זה לא אמין.

 

מה חשבתם שתגיד היום הכלכלנית הראשית, שעוברת בקרוב מאוד למגזר הפרטי? היא תגיד שהרפורמה המשטרית טובה? היא עוברת עכשיו למגזר הפרטי, היא מחפשת עבודה, או תשתלב בתפקיד שכבר מחכה לה, אז איך היא תגיד מילה המתנגשת עם מה שהמגזר הפרטי שלנו מדקלם. אני באמת לא נגדה. אינני מכירה אותה. אני רק מחייכת כשאני קוראת כשראש פורום קהלת לכלכלה, מיכאל שראל המעצבן, חושב פתאום כמו כל הכלכלנים. מה קרה?

 

אני יודעת שאני מרגיזה. עכשיו ארגיז עוד יותר ואומר שאני נחשבת כלכלנית אמינה וטובה. על כן, אני מרשה לעצמי לומר שלאיש אין מושג בכמה תיפול כלכלת ישראל בעקבות המהפכה המשטרית. תחזיות כלכליות הן לא מדע מדויק, גם אם הן נערכות על ידי אנשים וגופים מכובדים. הן לא יכולות להיות מדע מדויק, כי כמו שכבר אמרתי לא פעם, כל כלכלה, בכל רגע, היא סיפור אחר. אז תגידו מה שיש לכם לומר, אך עם חיוך כלשהו, כי אנחנו באמת לא יודעים.

 

וחוץ מזה, אולי בכל זאת תשאלו את עצמכם מדוע כ-40% מהצמיחה הצפויה של ישראל אמורים לבוא מההייטק. זה שורש המשבר עכשיו. זה טוב? אתם גרמתם לכך בהתעלמות מניהול שער החליפין של המדינה, בחשיפה לא מבוקרת ליבוא. וזה מה שחסר לי בכנס הזה: הזנחת המיקרו-כלכלה, כלכלת הדברים הקטנים. אני זוכרת שייצור וייצוא תכשיטי הזהב של ישראל זינק בשנות ה-80, בזכות הסכם מסוים עם ארה"ב. גם זה חשוב בכלכלה, ולא רק רגישותכם הנוגעת ללב לדמוקרטיה.

 

ולא, אני ממש לא באה להגן על נתניהו. אני לגמרי לא מחבבת את "מהפכה המשטרית". עם זאת, אני ממש מתעבת את ההתיישרות של כל הכלכלנים לאורך קו אחד. אני לא מחבבת כנס כלכלי, שאפשר לשים אותו תחת כותרת פוליטית אחת.

 

לאיש אין מושג בכמה תיפול כלכלת ישראל בעקבות המהפכה המשטרית (התמונה מטוויטר).

 

תמר בן יוסף היא בעלת הבלוג: עידן השוק החופשי


תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב