חסר רכיב

כך תדעו מראש אם יש אינפלציה | תמר בן יוסף

31/05/2023

מדוע העלימה תנובה דווקא את החמאה, כדי לאותת על העלאת מחירים? כי את החלב והיוגורט, אי אפשר להעלים

 

אני לא שמחה על זה, אך נדמה לי שפיתחתי שיטה. אני קופצת לסופר, או שולחת את אישי עם פתק, ובודקת מה הוא מביא כשהוא חוזר. כך, למשל, חמאת תנובה, כבר שבועיים שהוא לא מביא. תנובה, תתחשבו, אני בסוף החבילה האחרונה שלי. אותו דבר, משום מה, עם שורת מוצרי נייר יומיומיים: מפיות שולחן,  מגבוני פנים, מגבות נייר. אם הוא מביא מפיות בצבע מוזר, אני יודעת: יש בעיה. כנ"ל מגבוני פנים: יש אריזת קרטון, או רק מילוי בעטיפת פלסטיק. מגבות נייר – חבילה סטנדרטית, או חבילת ענק מוזרה.

 

בכל פעם שאני נתקלת בצורת אריזה מוזרה למוצר, ברור לי, כאן מתוכננת העלאת מחירים. על כן, ברור עכשיו לכולם, אני מקווה, כי תנובה מתכוננת להעלות לפחות כמה ממחיריה. מדוע היא בחרה דווקא את החמאה, על מנת להעביר את המסר? אולי משום שיש גבול, היא לא יכולה להעלים את החלב או את היוגורט. לא ברור אם היא יכולה להעלים את הגבינות הצהובות. אבל חמאה, זה כנראה מסתדר.

 

לכל אלה, מצטרפת גבינת הקצ'קבל. לא שאלתי את המוכר, אבל בתקופות מסוימות חתיכת הקצ'קבל באריזת הניילון מופיעה בצירוף נייר פרגמנט כפול. אני פותחת את החבילה ואורזת לימים הבאים. לעתים, כשהמחיר לא עולה כבר תקופה, אין נייר פרגמנט. מה זה אומר? המחירים יעלו בקרוב.

 

לגבי מוצרי הנייר, אני מודה שאני לא מבינה. יתכן שהם יכולים להשיג אותם ברגע מטורקיה, על כן הם יכולים לאלתר. כך או כך, שימו לב, חודש-חודשיים לפני העלאת מחירים הם מתחילים לשחק עם המוצר. כך הם מעבירים את המסר. אז טוב שיש יבוא, בלעדיו הם לא היו יכולים לשחק את המשחק. תודה לך, ממשלה יקרה, שפתחת את המשק ליבוא מוצרים מסוימים. לא חשבת על התסריט הזה שאני מתארת, אבל זה עובד לך בול.

 

וכך, כמובן, גם שער החליפין של השקל. כשהוא קופץ, ברור לנו שהמחירים יקפצו. יש רכיב לא קטן של יבוא בצריכה הפרטית בישראל, והוא מקפיץ אוטומטית את המחירים. האם יש מה לעשות? כן, בוודאי: לבדוק כל העלאת מחירים אם היא מוצדקת במלואה על ידי הנסיבות. זה מה שעשו במשרד התעשייה והמסחר בימיו הטובים. זה מה שניר ברקת מנסה לעשות עכשיו, אך כנראה לא יצליח. ברור לכם,  שזה לא דבר שמאלתרים ברגע. זה דורש לימוד שיטתי של רכיבי המחיר בכל מוצר. ברור לכם, שהחברות, לפחות בהתחלה, לא ששות לספק את הנתונים.

אז תשלחו את בן/בת הזוג למכולת. זו הדרך הטובה ביותר לצפות את האינפלציה חודש-חודשיים מראש. וגם תעקבו אחר שער החליפין. עדיף מאשר לערוך תחזיות מתוחכמות שבדרך כלל לא מתממשות.

 

חמאת תנובה. היעלמה הוא מסר לעלייה צפויה במחירים (התמונה מאתר החברה)

 

לבלוג של תמר בן יוסף עידן השוק החופשי


 

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב