חסר רכיב

משמר הלילה | דודו פלמה

29/05/2023

היום כבר אין יותר תורנות שמירת לילה, אבל כשאני מתעורר במקרה בסביבות שתיים בבוקר, אני מריח לפעמים את ריח הרפאים של הצ'יפס והעוף המטוגן מצריף השומרים

1. זוכרים את התמונה הנושאת את השם "משמר הלילה"?
"משמר הלילה" הוא כינויו של ציור שמן מאת הצייר ההולנדי רמברנדט ואן ריין. הציור המרהיב שגובהו 3.63 מ' ורוחבו 4.73 מ' מוצג כיום ברייקסמוזיאום, לא הרחק מ"יוצקת החלב" של יאן ורמיר. שזכתה גם להיות מונצחת בשיר של ויסלבה שימבורסקה.

2. בציור הענק של רמברנדט חבורה של גברים, מנושקים עד לשיניים, פוסעים בחזה נפוח מחשיבות של אנשים שתפקידם הוא לפטרל ברחובות אמסטרדם בשעות הלילה הקטנות והחשוכות. הם נושאים בשורה של שקט ושלווה לתושבי אמסטרדם הנמים באותה שעה את שנתם במיטותיהם, ועושים תוך כדי כך המון רעש באמצעות מתופף שבישר את בואם ולכתם כשהוא הולם בעוז בתוף גדול.

3. ובכן הציור של רמברנדט מתאר מסורת שחלפה מן העולם, יחד עם המתופף שליווה את המשמר ובעיקר הפריע לישון. ממש כמו שאצלנו חלפה מן העולם המסורת של שמירת לילה, שנראתה בזמנו כה נצחית, מוצקה ובלתי מעורערת. ומי בכלל העלה בדעתו אז שהיא עתידה לחלוף מן העולם.

4. אז הנה לכם, שוב אנו חוזרים אל השלולית של פינת הזיכרון ההולכת ומתפוגגת בנבכי הזמן, זו שמתחילה במילת הקסם "פעם".
אז פעם, בימים הנפלאים שלפני ההפרטה, היה כל חבר ממלא את חובתו לסוציאליזם בשבוע של שמירת לילה (אנחנו אומרים "ימים נפלאים" כשאנו נתקפים בעווית של נוסטלגיה ושוכחים את מה שאבא שלי היה נוהג לומר עליה, שהיא בעצם געגועים למחוזות שאתה לא באמת רוצה לחזור אליהם).
ואז, בלילה, בלילה, בנום כל הכפר, אנחנו עומדים במשמר, על גן ועל פרי, על צאן ומכונה, חוליית השומרים נכונה.

5. בהרבה מובנים, אין היום יותר הזדמנות כזאת שנותנת לגיטימציה לידידות אמיצה בין שני גברים מסוקסים. משהו שעוד אפשר לראות רק בסדרת הטלוויזיה המשפטית "בוסטון ליגל", עם השחקן ויליאם שאטנר שהיה ידוע כקפטן ג'יימס קירק מ"מסע בין כוכבים". שגם היא ירדה כבר מזמן ממסכי הטלוויזיה. שני גברים מבוגרים המבלים לילה שלם ביחד, באופן גלוי, בלא שאף אחד ירנן אחריהם.

6. הכול החל בטקס בו היית חותם על נשק. הטקס נוהל בנשקייה ע"י הרב"ש בחרדת קודש השמורה להשבעת טירונים בצה"ל. ומעבר לעובדה המרה שמיד אחרי זה הפכת את סדר יומך וראשו למטה למשך שבוע, הרי שנהנית מיתרון של ארוחות לילה שהתקיימו בין אחת לשתיים בבוקר בחדר השומרים. וכשניחוח הצ'יפס המהביל והעוף המטוגן היה מתרומם באוויר הקר והלח מטל, החלו בני הנעורים להתקבץ בשניים, ליהנות משאריות שהותרנו להם בדרך כלל בנדיבות רבה.

7. מאותם לילות אני נושא עימי כשלל שרב את עקיצת העקרב שחטפתי בשריר הירך, אולי כעונש על שישבתי לרגע לנוח באמפיתיאטרון שליד בית הקברות. ושנתיים לאחר מכן התחוללה באישון לילה הכשת הנחש הארורה ששילחה אותי למשך שלושה שבועות למקום המפחיד הזה המכונה "בית- חולים" בצפת.

8. היום כבר אין יותר תורנות שמירת לילה שנתית. אלכסיי (שם גנרי בדוי) מחברת השמירה מגיע בלילה ותופס פיקוד על בתי הקיבוץ הישנים. ומעבר לטראומת המפגשים עם זוחלי לילה, כשאני מתעורר במקרה בסביבות שתיים בבוקר, אני מריח לפעמים את ריח הרפאים של הצ'יפס והעוף המטוגן מהצריף של השומרים, שנהרס כבר מזמן, ומתגעגע.




דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב