חסר רכיב

חלום ישראלי חדש | דני זמיר

28/05/2023

הבה נתחיל לחשוב על חלום ישראלי חדש, לחלום עליו ולספרו. נזכור, הרצל ראה בחלום נועז, משהו שיכול להתגשם

א. המחאה מתקרבת לרגע מכונן שבו נבין, שהקרב איננו משפטי בלבד, אלא על השחתתה או פריחתה של ישראל. יצפו מאיתנו לתקווה, לחלום ישראלי חדש. אולי כמו של הרצל: "אם תרצו, אין זו אגדה". חלום שהמון ישראלים ירצו שיתגשם... כל אלה שחרדים מהקרעים העמוקים, ומחפשים גאווה  ישראלית חדשה, שתדבר אל כל השבטים, שתכיל את כולם.

ב. בואו נכיר בכך, שהמחאה באה בעיקר מהמגזר של ישראל הוותיקה והמבוססת. הרקע המשותף הזה, מקל על המחאה, אבל גם מכביד עליה ומסכן את הצלחתה. כי ישראל הוותיקה והמבוססת היא מגזר גדול, חיוני ותורם, אבל היא הפכה  למיעוט  בחברה היהודית, ושותפות עם ערביי ישראל איננה פשוטה. המיעוט הזה, איננו יכול ואיננו צריך להכתיב את החלום הישראלי החדש. אבל הוא יכול לתרום לו תרומה משמעותית, והוא יכול לנצל את הצלחת המחאה, ולהביט קדימה מעבר למחאה. ריאליזם פוליטי וחיפוש של שותפות רחבה, מחייבים שהחלום החדש, יצמח מיוזמת הידברות בין המגזרים השונים.

ג. ישראל הצליחה בעבר כ'כור היתוך'. רוב הישראלים שאפו להיות "ישראלים", אבל רבים גם שילמו מחירים כואבים בגלל השאיפה הזאת. התקופה הזאת מאחורינו. אבל רבים מהקרעים בתוכנו  – רגשות קיפוח היסטוריים, פריפריה הנשארת מאחורי הקידמה, קיטוב כלכלי וחברתי  עמוק – כל אלה נובעים מחוסר הנכונות להכיר בפערים ובשוני בין השבטים בישראל.

ד. מה שהחזיק את הישראלים ביחד, היה סוג של חלום ישראלי. אבל חלום חדש חייב להכיר במחירים ובקרעים המתמשכים מהחלום ההוא, במקום להכחישם. הגעגועים לחלום שהיה, עדיין מדברים אל רבים מאיתנו, אבל החלום הזה לא ישוב. ישראל זקוקה לחלום חדש.

ה. זה לא מקרה שהפגנות המחאה הן ים של דגלים ישראלים. כי החלום החדש יציע פטריוטיות ישראלית חדשה, שנהיה גאים בה; בחלום הזה, ישראל תהיה דמוקרטיה של זכויות אזרח מלאות וזכויות חברתיות לכולנו. החלום הזה חייב להתמודד עם הפערים הכלכליים והשסעים התרבותיים.

בחלום החדש, ההשכלה, הטכנולוגיה והסטרט-אפ ניישן, יהיו המנוף לבניית חברת מופת שבה יש מקום וסיכוי לכל אחד! (כלכלנים חדשנים קוראים לכך "צמיחה מכילה" ולא "צמיחה מפלגת", שרק מיעוט קטן מזנק בה קדימה ורבים נשארים מאחור).

אנחנו רעבים לתקווה וגאווה. תקווה לכולנו לקיום בכבוד, וגאווה חדשה בזהות הישראלית שלנו. בואו נממש את היצירתיות הישראלית ונתחיל לחשוב על חלום ישראלי חדש, לחלום עליו ולספר אותו. נזכור, הרצל ראה בחלום נועז, משהו שיכול להתגשם.


המחאה בקפלן.  מתחייבת הידברות בין המגזרים השונים (הצילום מוויקימדיה)

 דני זמיר הוא חבר משמר העמק וחוקר במכון לחקר הקיבוץ



תגובות לדף זה
תגובה חדשה

חלום יפה

זמי בן חורין | 28/5/2023

נכון שצריך לחלום, אבל כל חלום מתאים לתקופתו. הסיכוי שישראל תחלום חלום חדש הוא אשליה שתתנפץ לכולם בפרצוף. אבל הנושא "נחמד", חלום רחוק שמתאים לחוקרי הקיבוץ.

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב