חסר רכיב

בין קיבוצים (4) – מסע בזמן | ליקט: קרני עם עד

28/05/2023

מלחמת עיתונים במצובה; חובות הפנסיונרים באפיקים; הסיגריות יעברו לתקציב האישי בגבעת חיים איחוד; יום הגבר הראשון במשמרות; מחקר בקיבוצים: הקשישים חשים בודדים

 

בשנת 1970 נוזף מזכיר קיבוץ מצובה דאז, שלמה דורון, בכ-20 חברי קיבוץ שהמרו את פי הקולקטיב וחתמו רחמנא ליצלן על עיתון הארץ. דורון מודה כי ידועה לו ההחלטה לפיה כל חבר יכול לחתום על עיתון יומי בו יחפץ "אבל קשה להשלים עם כך שחברינו קוראים בעיתון המייצג קו המכוון לרוב נגד ההסתדרות ונגד התנועה הקיבוצית. ברצוני גם להדגיש" ממשיך וכותב שלמה דורון "שעיתון 'דבר' הכניס לאחרונה שיפורים מרשימים והפך לעיתון מודרני ומעניין המייצג עמדה הקרובה לנו". המזכיר המודאג מוסיף כי לא יכול היה לכתוב אישית לכל מנוי של 'הארץ' ולכן פרסם בעלון פנייה פומבית בתקווה שתזכה לתגובות בעלון הבא. לבד מהקו האידיאולוגי המאפיין את 'דבר' לעומת 'הארץ' המשוקץ (בעיני הכותב) הוא מציין שמנוי "הארץ" עולה 160 לירות בשנה לעומת "דבר" שעולה 95 לירות ובעתיד יעלה ל-122.50 לירות. "אנחנו אמורים לשמור על התקציבים וגם זו סיבה לחתום על עיתון דבר, הזול יותר". דברי דורון.

 

החבר אליעזר בן שחר , מנוי על "הארץ", משיב לדורון מקץ שבוע וטוען שנאמנותו לערכי תנועת העבודה והקבוצה אינה מושפעת מעיתון כלשהו, גם לא הסתדרותי. "יש חברים וח"כים קיבוצניקים שכותבים מאמרים ומפרסמים מכתבים  ב'הארץ' ובכלל.. העיתון 'מעריב'] לא פחות 'אנטי' מעיתון הארץ ואיש לא קורא להחרימו". לדברי בן שחר, ההפרש הכספי זניח ולא מצדיק כפייה על החבר הקורא בעיתונו.

 

ב-1971 מפרסם סטנלי מירון, סוציולוג וחבר מעין צבי, מחקר על חברים קשישים בקיבוצים (מעל גיל 65) ואת הנתונים אסף מחמישה קיבוצים שונים. מירון מביע דאגה מכך שקרוב למחצית מקשישי הקיבוצים אינם מבקרים אצל ידידים בקיבוץ. 25 אחוז מהחברים ו-15 אחוז מהחברות טענו שאין להם ידידים, לא בקיבוץ ולא במקום אחר. בין הנשואים הודו 14 אחוז מהחברים ותשעה אחוז מהחברות שאינם מבלים בשיחה עם בן/בת זוגם. רבע מהקשישים אמרו שאינם מבקרים אצל הילדים והנכדים שלהם.

 

בקיבוץ משמרות ציינו בשנת 1971 את יום הגבר הראשון אבל בצד ההוקרה למין החזק (במושגים של אז) נשמעה גם טרוניה: הגברים ארגנו שלוש פעמים את יום האם והחברות ארגנו לחברים רק ארוחת ארבע חגיגית והעניקו שי צנוע. החברות הוזמנו על ידי החברים למועדון "הלב הפתוח" והצעירות קיבלו הזמנה נועזת יותר (ולמאיר אריאל זכות היוצרים).

 

בגבעת חיים איחוד הפך תקציב העישון לאישי והוחלט להגדיל אותו לכל המעשנים בשלבים. השנה, כך צוין ב-1970, יישאר הסכום השבועי על 3.50 לירות בשבוע (שבע וחצי קופסאות זולות) או המרתן במספר קטן יותר של סיגריות טובות. נאסר על מסחר בסיגריות. מי שאינו מעשן, לשון ההודעה בעלון הגבעה, יזוכה בתקציבו ב-30 לירות לערך. בעתיד אמור התקציב להיבלע בתקציב האישי.

 

אפיקים לסיום.. היציאה לפנסיה בתחילת שנות השבעים תהיה ללא חישוב חובה וזכות למרות שתהיה הרשמה של שעות העבודה לחבר הוותיק. הקיבוץ יאפשר גם עבודה חלקית. מעל גיל 65 אין חובת תורנויות אבל כל חבר מתחת לגיל הזה יזכה בכמה "שבתות" ללא תמורה. עד גיל 60 – שש שבתות. 30-40 – חמש שבתות. 40-50 –ארבע שבתות עבודה.

 

עיתון דבר. חובת קריאה במצובה (התמונה מוויקיפדיה)


תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב