חסר רכיב

מבוא לסוציאליזם ישראלי.2| דני גוטוויין

05/03/2023

סיום פרק א' של תנועת העבודה מפנה את השטח להתארגנות סוציאליסטית חדשה, שתחליף אותה.
רושמי דברי ימיה של תנועת העבודה, עתידים מן הסתם לציין שהיא היתה תופעה ששרדה כמאה שנים.

ראשיתה בתחילת המאה העשרים, עם הקמת הקיבוצים הראשונים, המיסוד המפלגתי והקמת הסתדרות העובדים.

בחלוף מאה שנה, עם הגיעה לשנות התוהו ובוהו הפולטי של "כן ביבי לא ביבי", התפרקו שלושת החישוקים הללו, ששמרו על שלמותה.

מזכיר ההסתדרות הודיע על התנתקותו ממפלגת העבודה; התנועה הקיבוצית התנתקה משתי מפלגות הבית שלה – העבודה ומרצ – שאיבדו את בוחריהן וליחכו את אחוז החסימה - האחת מלמעלה, והאחרת מלמטה.

סיפור קריסתה של תנועת העבודה תואם את השתנותה של הסוציולוגיה הפוליטית הישראלית: מעמד הפועלים נע ימינה ואילץ את הנהגת ההסתדרות לנוע בעקבותיו; התנועה הקיבוצית הפכה ברובה לאוסף של ישובים קהילתיים, השואפים להתרחק מעברם הקיבוצי ולחקות את סגנון החיים של מעמד הביניים הגבוה העירוני. העבודה ומרצ הפכו למפלגות אווירה תל אביביות שהנהגותיהן כשלו במאבק מול הכריזמה הברנז'אית של יאיר לפיד.

***
סיום פרק א' של תנועת העבודה מפנה את השטח להתארגנות סוציאליסטית ישראלית שתחליף אותה. השאלה מי יכולים להיות הגורמים המעוניינים בהתארגנות פוליטית כזו?

היסוד הבולט ביותר הוא הדור הצעיר, גילאי 20-40, אלה שרמת חייהם נשחקת בשל חיסול מדינת הרווחה והפרטת שירותיה, עקב הדרוויניזם של שוק העבודה ועקב השכר הנמוך ויוקר המחיה.


היסוד הבולט ביותר לשיקום תנועת העבודה הוא הדור הצעיר (התמונה מאתר שיטים)


הסיכוי לחיבור בין צעירים לסוציאליזם 2. מאתגר את פוליטיקה הישראלית. במערב סיכוי זה מקבל ביטוי בולט בתמיכה בברני סנדר בארצות הברית. הוגים פוליטיים הצביעו זה מכבר על כך שהנאו ליברליזם הפך את דור ה-Y ואת דור ה-Z תחילה למעמד לכשעצמו ובהמשך למעמד לעצמו, אם להשתמש בהבחנות מרקסיסטיות מועילות.

תופעה זו של "דור מעמד" היא אחד הגורמים המעצבים את הפוליטיקה במדינות המערב היום והיא מתחברת לתופעה מעמדית נוספת: צמיחתו של הפרקריאט, המעמד הפגיע או המעמד המנושל, אשר כולל את כל חסרי הביטחון התעסוקתי והחברתי, הניצבים, בצומת שבין סוציאליזם לפופוליזם. אתגרו של הסוציאליזם לגייסם לשירותיו ולהרחיקם מן הקסם האפל של הפופוליזם.

בישראל הסיכויים להתחדשות הסוציאליזם מצויים על קווי השבר של תנועת העבודה. תמיכת מעמד הפועלים בימין משולה לתנועה במעלה המדרגות היורדות. הליכוד, לצד תנועת העבודה הוביל את ההפרטות הגדולות של ישראל שדרדרו את מעמד העובדים. ואולם, הליכוד בניגוד לתנועת העבודה הציע לקורבנות משטר ההפרטה גם מנגנוני פיצוי שונים, שמקטינים את חבטת הנפילה.

ב-2009 אימץ נתניהו מדיניות של הפרטה תמורת התאגדות: מפלגת העבודה הסכימה להאצת ההפרטה ונתניהו הסכים להקל על אפשרות ההתאגדות המקצועית, וכך הפך את ההסתדרות לעוד מנגנון פיצוי.

***

סוציאליזם ישראלי יוכל לשחרר את מעמד העובדים מן המלכוד של המדרגות היורדות, בדרך של מדינת רווחה רחבה לכל.

התנתקותה של התנועה הקיבוצית ממפלגת העבודה צעדה יד ביד עם הגידול בפערים המעמדיים בתוך הקיבוצים שנחלקו יותר ויותר לאליטה צרה ומתוגמלת ולחברים רבים, המדורדרים אל סף הקיום בכבוד בחסות סיסמאות ריקות של יועצים ארגוניים.

גם המעמד המוחלש הקיבוצי עשוי למצוא עניין בסוציאליזם ישראלי חדש אשר יחלצו מדלותו. אבל, הסוציאליזם הישראלי החדש עשוי בעיקר לגשר על קו השבר העדתי בישראל שמקורותיו הם חלוקתיים באופן מובהק.

יותר מאשר קטגוריות עדתיות וזהותית - האשכנזים והמזרחיים הישראל, הפכו לקטגוריות חלוקתיות מעמדיות. פוליטיקה של שוויון חלוקתי ומדינת רווחה עתידה למתן את היסודות הממאירים של העימות העדתי בישראל.

כך, התפוררות תנועת העבודה עשויה להיות לא רק סיום של פרק, אלא גם תחילתו של פרק חדש: פרק סוציאליסטי, העתיד להיבנות מתוך הסתירות ששברו את הסדר הקודם.

על הסדר החדש יהיה עליו להתמודד על תמיכתם של קורבנות הנאו ליברליזם, שמצויים היום בימין. הוא יוכל לעשות זאת רק אם יציע ניו-דיל ישראלי שמשמעותו: ביטול פריווילגיות הרכוש של המעמדות המבוססים והצעת ביטחון חברתי למעמדות המנושלים. נוסחה זו יכולה להוביל לניצחון במאבק על הפופוליזם ובהגנה על הדמוקרטיה.

פרופ' דני גוטוויין הוא היסטוריון כלכלי חברתי

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב