חסר רכיב

בין קיבוצים 3 | קרני עם-עד

07/05/2023

לקט שלישי ואחרון מעלוני שנות השישים: נספר על הולדת המחזה "כנרת כנרת" של אלתרמן מסיפור שהופיע בביטאון איחוד הקבוצות והקיבוצים "איגרת לחברים"; על כניסת קיבוץ אפיקים למועדון המיליונרים; על חג האהבה בדגניה א'; על קץ הלינה המשותפת בגונן וצרעה ועוד  

 

עיתון דבר משנת 1960 ציטט ידיעה שהופיעה לראשונה ב"איגרת" או בשמה המלא "איגרת לחברים" של איחוד הקבוצות והקיבוצים. מדובר היה במחזה "כנרת כנרת"  שנועד לחנוך את האולם החדש של תיאטרון הקאמרי. הידיעה עליה הסתמך נתן אלתרמן, אז כותב הטור השביעי בגיליון יום שישי של "דבר" התבססה על חליפת מכתבים מארכיון דגניה א' . ד"ר ברוך בן יהודה (בשמו הקודם לייבוביץ') היה מורה בקיבוץ. פעם לקח על עצמו להביא כסף של דגניה מיפו, והכסף אבד או נגנב בעת שנסע ברכבת. בן יהודה השיג הלוואה בכדי להשיב את הכסף לדגניה אבל החברים סירבו לקבלה. החבר לא ויתר והגיש תביעה נגד דגניה תוך בדרישה מהחברים לקבל את הסכום שאמור היה להגיע דרכו מיפו. חברי דגניה הגישו תביעה נגדית וטענו שהחבר מעליב אותם. יוסף אהרונוביץ' עורך העיתון "הפועל הצעיר" נבחר כשופט ואילו יעקב אפטר ייצג את הקיבוץ. פסק הדין קבע שברוך בן יהודה לא יכול לחייב את דגניה לקבל את הכסף וטען שצדקה בעלבונה. על בן יהודה הוטל לשלם קנס של 5 לירות מצריות לכל גוף בו יבחר.

 

בכפר בלום קיבלו את פניה של אלמנת ליאון בלום – ראש ממשלת צרפת בשנים 1936-7, שעל שמו נקרא הקיבוץ הצפוני. בעלון המשק צוין כי הביקור לא לווה בטכס כלשהו.

 

בדורות התבקשו הילדים שלא לפרק שעונים ולמי שיעשה כך צפויה סנקציה. שעונו יוחרם לאלתר.

 

בצרעה וגונן החליטו בשנת 1960 לעבור מלינה משותפת ללינה משפחתית. ועדות המשק, החינוך והחברה של האיחוד החליטו לאשר את המהלך וגם זאת לאחר ויכוח ער. עם זאת החליטה מזכירות התנועה שלא להכריע לגבי פניות נוספות בנושא, טרם שיתקיים דיון עקרוני בתוך שלושה חדשים.

 

אפיקים מברך את עצמו בעלון המקומי על כניסתו זו השנה הרביעית למועדון המיליונרים. מפעלי הקיבוץ ובראשם קלת אפיקים דורגו במקום הרביעי ברשימת היצואנים המצטיינים עם סכום של יותר ממיליון דולר בשנה. ברשימה הכללית תפס אפיקים את המקום ה-14 המכובד.

 

וחזרה לדגניה א' ולחג האהבה שצוין בט"ו באב. החברה סוניה כתבה בפאתוס שגם שאותם ימים היה חריג . "הירח מלא ויפה מבכל השנה. הכנרת מתרפקת  ומחזרת אחר החוף בכוונה מיוחדת. כל הבנות יפות יותר והגברים-גבריים יותר. בלילה זה חייב כל בחור וטוב להסיר מעליו מעטה החיישנות והאדישות. לאזור עוז, להתגבר על הרעד שבקול ולצעוד בבטחה לקראת זו שהציצה בו בגניבה, בשעה שעברה על המדרכה במנוד ראש וירכיים - וליבו הלך שבי".

ועוד הוסיפה ברגש שלא הצליחה לכבוש: "בערב זה צריכים אנו לסגוד לאלת האהבה ולשתות מיינה המתוק  עד שכחה. אפשר להתפכח עם בוקר – אך מוטב להישאר  שיכור קמעה כל השנה".

 

קלת אפיקים. פעם ברשימת היצואנים המצטיינים


תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב