חסר רכיב

האקורדיון שנדם | קרני עם עד

30/04/2023

הלך לעולמו יענקל'ה ספיר, אחיה של נעמי שמר מקבוצת כינרת’ שניגן באקורדיון וסחף את החברים בשירתו. מספרים כי היה מוכשר לפחות כמו אחותו

יעקב (יענקל'ה) ספיר, חבר קבוצת כנרת ואחיהן הצעיר של נעמי שמר ז"ל ורותיק נוסבאום תבל"א, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון והוא בן 85. יענקל'ה - בעלה של זהבה, אב לחמישה וסב ל-15 - היה מרבית שנותיו (53 שנים) רפתן ובמשך שנתיים מזכיר הקיבוץ. לאורך שנים רבות ניגן באקורדיון והוביל את שירת הרבים באירועים פנימיים וגם באזור. יש אומרים שהיה מוכשר לא פחות מאחותו שנחשבה לפזמונאית הלאומית. בתו נירה מבצעת את שירי דודתה במופעים שהוקדשו לשיריה.
את שירותו הצבאי עשה בסיירת צנחנים ושמו יצא למרחוק כאיש חזק וישר כסרגל. נעמי שמר הקדישה לו שני שירים ("בקיץ-בקיץ אחינו הקטן"; ו"שמע כל זאת אחי הטוב באוהל סיירים"). הוא היה המאזין הראשון לשיריה בטרם יצאו לקהל הרחב, לרבות "ירושלים של זהב".

כותב עליו חבר הקיבוץ גור מלמד: "בילדותו התחיל יענקל'ה ללמוד פסנתר בדומה לנעמי, אבל הוא לא התחבר ליצירות קלאסיות ולכן עבר לנגן באקורדיון אותו הביא מאיר אביו מחו"ל לנעמי. עם שחרורו מהצבא הוא נכנס לעבוד ברפת עם דודו בוברוב וכצמד הם הביאו את הרפת להישגים מרשימים. הוא עבד עד גיל מאוחר יחסית, אבל נאלץ לפרוש בגלל תאונת עבודה (בעיטה מעגל ששברה את צלעותיו). דודו המשיך לעבוד עד גיל 85. אצל יענקל'ה התקיימו שני עולמות – העבודה ברפת והובלה של מסיבות וערבי שירה. הוא היה מנגן עד השעות הקטנות ואז משכים לעבודת הרפת".

מלמד מוסיף שספיר היה ידוע גם כשחקן שח מצוין, שניצח את כולם. "הוא זכר כל החלטה או תקנון של כנרת ועל פיו נשק דבר. גם בשנים האחרונות, כשבריאותו התרופפה, הוא עלה על הבמה וסחף את הקהל בשירתו. בסופה של הצגת המאה של 'סימני דרך' (הצגה על נעמי שמר ב'הבימה'), עלתה המשפחה על הבמה ובהובלת יענקל'ה ביצעה משיריה. בערוב ימיו הוא התגורר בדיור מוגן וגם בו היה מסמר האירועים. יענקל'ה אימץ את דת העבודה ואת דת החברות."

עמירם אדלמן, בן וחבר כנרת, שמוביל סיורים בחצר כנרת בליווי שיריה של נעמי שמר, אומר שספיר היה המזכיר הטוב והישר בתולדות הקיבוץ וגם מוכשר לא פחות מאחותו. "טוענים היום, לנוכח לכתם של אנשים טובים ומוכשרים, שלא היו כאלה. על יענקל'ה ספיר באמת אפשר לומר שלא היו כמותו. הוא היה מצפן של יושר וערכים, שפיו וליבו שווים. זאת אבדה גדולה לקיבוץ ולמשפחה."


יענקל'ה ספיר עם נעמי שמר. שילב של עבודה ברפת וערבי שירה (צילום מאלבום המשפחה)

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

החייל שלי חזר

יעל ספיר ללוש | 6/5/2023

כתבה מצויינת, רק תוספת קטנה- נעמי כתבה עליו שיר נוסף : ״החייל שלי חזר״ https://mshironet.mako.co.il/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=738&wrkid=4682 תודה בשם המשפחה - בתו הבכורה יעל.

דפים לוח אלקטרוני

נמצאו 0 תוצאות
הוספת דף
חסר רכיב